Governance in the context of educational research in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4973 |
Resumo: | The article analyzes the emergence of "governance" in international and national literature and its use in educational research in Brazil. It is an analytical-descriptive study of papers on educational governance found in the databases of the Scientific Electronic Library and Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, from 2004 to 2015. Despite representing an emerging field, research into the subject is fundamental for understanding the changes in the state's role in managing its policies from the 1990s This approach allows a non linear analysis of the networks that make up the complex field of education policies. |
id |
UNB - 28_69218e65d905b6c93a6146f54ed14deb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4973 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Governance in the context of educational research in BrazilGobernación en el contexto de la investigación educativa en BrasilLa gouvernance dans le contexte de la recherche en éducation au BrésilA governança no contexto da pesquisa em educação no BrasilGovernançaGovernança educacionalPesquisa em educaçãoPolítica EducacionalRedesGobernaciónGobernación educativaInvestigación en educaciónPolítica educativaRedeGovernanceEducational governanceResearch in EducationEducational policyNetworksThe article analyzes the emergence of "governance" in international and national literature and its use in educational research in Brazil. It is an analytical-descriptive study of papers on educational governance found in the databases of the Scientific Electronic Library and Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, from 2004 to 2015. Despite representing an emerging field, research into the subject is fundamental for understanding the changes in the state's role in managing its policies from the 1990s This approach allows a non linear analysis of the networks that make up the complex field of education policies.El artículo analiza la emergencia de la “gobernación” en la literatura internacional y nacional, y su uso en las investigaciones educativas en Brasil. Es un estudio analitico-desciptivo de las producciones sobre la gobernación educativa registrada en las bases Scientific Electronic Library On line y Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones en el periodo de 2004 hasta 2015. Aunque sea un campo de estudios incipiente, las investigaciones sobre el tema demuestra fundamental para entender los cambios en el papel del Estado en la gestión de sus políticos desde de la década de 1990. Ese abordaje permite un análisis no linear de las redes que forma parte en el complejo campo de las políticas educativas.Cet article analyse l'émergence de la "gouvernance" dans la littérature internationale et nationale et son utilisation dans la recherche en éducation au Brésil. C’est une étudeanalytique-descriptive d'articles sur la gouvernance éducative détectés dans la Bibliothèque électronique scientifique et Bibliothèque numérique brésilienne de thèses et dissertations, de 2004 Ã 2015. Quoique cette recherche représente un champ en émergence, elle est cruciale pour mieux comprendre les changements du rôle de l'État dans la gestion des politiques publiques, au Brésil, dans les années 1990, et aussi, une analyse non linéaire des réseaux qui composent le domaine complexe des politiques d'éducation.O artigo analisa a emergência da “governança” na literatura internacional e nacional e seu uso nas pesquisas em educação no Brasil. Trata-se de um estudo analítico-descritivo das produções sobre a governança educacional cadastradas nas bases Scientific Electronic Library Online e Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações no período de 2004 a 2015. Apesar de ser um campo de estudos incipiente, as pesquisas sobre o tema revelam-se fundamentais para a compreensão das mudanças ocorridas no papel do Estado na gestão de suas políticas a partir da década de 1990. Essa abordagem permite uma análise não linear das redes que compõem o complexo campo das políticas de educação.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2017-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/497310.26512/lc.v22i49.4973Linhas Críticas; Vol. 22 No. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 642-666Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 642-666Linhas Críticas; v. 22 n. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 642-6661981-04311516-489610.26512/lc.v22i49reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4973/4523Copyright (c) 2017 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Aline Veiga dosBraga, Isabela Cristina MarinsGuimarães-Iosif, Ranilce Mascarenhas2021-09-27T22:45:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4973Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-09-27T22:45:32Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Governance in the context of educational research in Brazil Gobernación en el contexto de la investigación educativa en Brasil La gouvernance dans le contexte de la recherche en éducation au Brésil A governança no contexto da pesquisa em educação no Brasil |
title |
Governance in the context of educational research in Brazil |
spellingShingle |
Governance in the context of educational research in Brazil Santos, Aline Veiga dos Governança Governança educacional Pesquisa em educação Política Educacional Redes Gobernación Gobernación educativa Investigación en educación Política educativa Rede Governance Educational governance Research in Education Educational policy Networks |
title_short |
Governance in the context of educational research in Brazil |
title_full |
Governance in the context of educational research in Brazil |
title_fullStr |
Governance in the context of educational research in Brazil |
title_full_unstemmed |
Governance in the context of educational research in Brazil |
title_sort |
Governance in the context of educational research in Brazil |
author |
Santos, Aline Veiga dos |
author_facet |
Santos, Aline Veiga dos Braga, Isabela Cristina Marins Guimarães-Iosif, Ranilce Mascarenhas |
author_role |
author |
author2 |
Braga, Isabela Cristina Marins Guimarães-Iosif, Ranilce Mascarenhas |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Aline Veiga dos Braga, Isabela Cristina Marins Guimarães-Iosif, Ranilce Mascarenhas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Governança Governança educacional Pesquisa em educação Política Educacional Redes Gobernación Gobernación educativa Investigación en educación Política educativa Rede Governance Educational governance Research in Education Educational policy Networks |
topic |
Governança Governança educacional Pesquisa em educação Política Educacional Redes Gobernación Gobernación educativa Investigación en educación Política educativa Rede Governance Educational governance Research in Education Educational policy Networks |
description |
The article analyzes the emergence of "governance" in international and national literature and its use in educational research in Brazil. It is an analytical-descriptive study of papers on educational governance found in the databases of the Scientific Electronic Library and Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, from 2004 to 2015. Despite representing an emerging field, research into the subject is fundamental for understanding the changes in the state's role in managing its policies from the 1990s This approach allows a non linear analysis of the networks that make up the complex field of education policies. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4973 10.26512/lc.v22i49.4973 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4973 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v22i49.4973 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4973/4523 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 22 No. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 642-666 Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 642-666 Linhas Críticas; v. 22 n. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 642-666 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v22i49 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053652305707008 |