Governance in the context of educational research in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Aline Veiga dos
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Braga, Isabela Cristina Marins, Guimarães-Iosif, Ranilce Mascarenhas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4973
Resumo: The article analyzes the emergence of "governance" in international and national literature and its use in educational research in Brazil. It is an analytical-descriptive study of papers on educational governance found in the databases of the Scientific Electronic Library and Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, from 2004 to 2015. Despite representing an emerging field, research into the subject is fundamental for understanding the changes in the state's role in managing its policies from the 1990s This approach allows a non linear analysis of the networks that make up the complex field of education policies.
id UNB - 28_69218e65d905b6c93a6146f54ed14deb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4973
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Governance in the context of educational research in BrazilGobernación en el contexto de la investigación educativa en BrasilLa gouvernance dans le contexte de la recherche en éducation au BrésilA governança no contexto da pesquisa em educação no BrasilGovernançaGovernança educacionalPesquisa em educaçãoPolítica EducacionalRedesGobernaciónGobernación educativaInvestigación en educaciónPolítica educativaRedeGovernanceEducational governanceResearch in EducationEducational policyNetworksThe article analyzes the emergence of "governance" in international and national literature and its use in educational research in Brazil. It is an analytical-descriptive study of papers on educational governance found in the databases of the Scientific Electronic Library and Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, from 2004 to 2015. Despite representing an emerging field, research into the subject is fundamental for understanding the changes in the state's role in managing its policies from the 1990s This approach allows a non linear analysis of the networks that make up the complex field of education policies.El artículo analiza la emergencia de la “gobernación” en la literatura internacional y nacional, y su uso en las investigaciones educativas en Brasil. Es un estudio analitico-desciptivo de las producciones sobre la gobernación educativa registrada en las bases Scientific Electronic Library On line y Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones en el periodo de 2004 hasta 2015. Aunque sea un campo de estudios incipiente, las investigaciones sobre el tema demuestra fundamental para entender los cambios en el papel del Estado en la gestión de sus políticos desde de la década de 1990. Ese abordaje permite un análisis no linear de las redes que forma parte en el complejo campo de las políticas educativas.Cet article analyse l'émergence de la "gouvernance" dans la littérature internationale et nationale et son utilisation dans la recherche en éducation au Brésil. C’est une étudeanalytique-descriptive d'articles sur la gouvernance éducative détectés dans la Bibliothèque électronique scientifique et Bibliothèque numérique brésilienne de thèses et dissertations, de 2004 à 2015. Quoique cette recherche représente un champ en émergence, elle est cruciale pour mieux comprendre les changements du rôle de l'État dans la gestion des politiques publiques, au Brésil, dans les années 1990, et aussi, une analyse non linéaire des réseaux qui composent le domaine complexe des politiques d'éducation.O artigo analisa a emergência da “governança” na literatura internacional e nacional e seu uso nas pesquisas em educação no Brasil. Trata-se de um estudo analítico-descritivo das produções sobre a governança educacional cadastradas nas bases Scientific Electronic Library Online e Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações no período de 2004 a 2015. Apesar de ser um campo de estudos incipiente, as pesquisas sobre o tema revelam-se fundamentais para a compreensão das mudanças ocorridas no papel do Estado na gestão de suas políticas a partir da década de 1990. Essa abordagem permite uma análise não linear das redes que compõem o complexo campo das políticas de educação.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2017-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/497310.26512/lc.v22i49.4973Linhas Críticas; Vol. 22 No. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 642-666Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 642-666Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 642-6661981-04311516-489610.26512/lc.v22i49reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4973/4523Copyright (c) 2017 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Aline Veiga dosBraga, Isabela Cristina MarinsGuimarães-Iosif, Ranilce Mascarenhas2021-09-27T22:45:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4973Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-09-27T22:45:32Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Governance in the context of educational research in Brazil
Gobernación en el contexto de la investigación educativa en Brasil
La gouvernance dans le contexte de la recherche en éducation au Brésil
A governança no contexto da pesquisa em educação no Brasil
title Governance in the context of educational research in Brazil
spellingShingle Governance in the context of educational research in Brazil
Santos, Aline Veiga dos
Governança
Governança educacional
Pesquisa em educação
Política Educacional
Redes
Gobernación
Gobernación educativa
Investigación en educación
Política educativa
Rede
Governance
Educational governance
Research in Education
Educational policy
Networks
title_short Governance in the context of educational research in Brazil
title_full Governance in the context of educational research in Brazil
title_fullStr Governance in the context of educational research in Brazil
title_full_unstemmed Governance in the context of educational research in Brazil
title_sort Governance in the context of educational research in Brazil
author Santos, Aline Veiga dos
author_facet Santos, Aline Veiga dos
Braga, Isabela Cristina Marins
Guimarães-Iosif, Ranilce Mascarenhas
author_role author
author2 Braga, Isabela Cristina Marins
Guimarães-Iosif, Ranilce Mascarenhas
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Aline Veiga dos
Braga, Isabela Cristina Marins
Guimarães-Iosif, Ranilce Mascarenhas
dc.subject.por.fl_str_mv Governança
Governança educacional
Pesquisa em educação
Política Educacional
Redes
Gobernación
Gobernación educativa
Investigación en educación
Política educativa
Rede
Governance
Educational governance
Research in Education
Educational policy
Networks
topic Governança
Governança educacional
Pesquisa em educação
Política Educacional
Redes
Gobernación
Gobernación educativa
Investigación en educación
Política educativa
Rede
Governance
Educational governance
Research in Education
Educational policy
Networks
description The article analyzes the emergence of "governance" in international and national literature and its use in educational research in Brazil. It is an analytical-descriptive study of papers on educational governance found in the databases of the Scientific Electronic Library and Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, from 2004 to 2015. Despite representing an emerging field, research into the subject is fundamental for understanding the changes in the state's role in managing its policies from the 1990s This approach allows a non linear analysis of the networks that make up the complex field of education policies.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4973
10.26512/lc.v22i49.4973
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4973
identifier_str_mv 10.26512/lc.v22i49.4973
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4973/4523
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 22 No. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 642-666
Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 642-666
Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 642-666
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v22i49
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652305707008