Utopia modernista em tecidos: os designs de têxteis na União Soviética leninista
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Design, Tecnologia e Sociedade |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/design-tecnologia-sociedade/article/view/21209 |
Resumo: | After the Revolution of October 2017, in an effort to collaborate with the Communist Party to transform the agrarian country into an industrialized nation, a group of young designers linked to the revolution, between 1927 and 1933, in the Soviet Union designed themed textiles for the garments intended for mass production. The proposal of these designers was to mold their buyers into ideal Soviet citizens since they had as patterns, images and symbols allusive to the plans of government. In this article I present the political and artistic contexts that led to this experience, I identify the main themes that permeated these patterns. |
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Utopia modernista em tecidos: os designs de têxteis na União Soviética leninistadesign ”“ representação socialtêxteis bolcheviquesdesign soviéticodesign - social representationbolshevik textilesoviet designAfter the Revolution of October 2017, in an effort to collaborate with the Communist Party to transform the agrarian country into an industrialized nation, a group of young designers linked to the revolution, between 1927 and 1933, in the Soviet Union designed themed textiles for the garments intended for mass production. The proposal of these designers was to mold their buyers into ideal Soviet citizens since they had as patterns, images and symbols allusive to the plans of government. In this article I present the political and artistic contexts that led to this experience, I identify the main themes that permeated these patterns.Após a Revolução de Outubro de 1917, no esforço de colaborar com o Partido Comunista para transformar o país agrário em uma nação industrializada, um grupo de jovens designers ligados à revolução, entre 1927 e 1933, na União Soviética, projetou tecidos temáticos estampados para a utilização em vestuários voltados para a produção de massa. A proposta destes designers era moldar seus compradores em ideais cidadãos soviéticos, já que possuíam como padrões, imagens e símbolos alusivos aos planos de governo. Neste artigo apresento os contextos políticos e artísticos que conduziram essa experiência, identifico os principais temas que permeiaram essas padronagens.Programa de Pós-Graduação em Design, Departamento de Design/Instituto de Artes-UnB2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/design-tecnologia-sociedade/article/view/21209Revista de Design, Tecnologia e Sociedade; v. 5 n. 2 (2018): Revista de Design, Tecnologia e Sociedade; 31-482525-7471reponame:Revista de Design, Tecnologia e Sociedadeinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/design-tecnologia-sociedade/article/view/21209/19562Copyright (c) 2018 Revista de Design, Tecnologia e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Souza, Rui Gonçalves2018-12-31T18:48:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21209Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/design-tecnologia-sociedadePUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/design-tecnologia-sociedade/oai2525-74712358-9582opendoar:2018-12-31T18:48:25Revista de Design, Tecnologia e Sociedade - Universidade de Brasília (UnB)false |
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