Weaving Life into Art: "Reclaiming the Earth to Reclaim It All," an interview with Julieth Morales, an indigenous artist from the Misak community

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Silvia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Nieto Moreno, Juana Valentina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Anuário Antropológico (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/52036
Resumo: The artworks of Julieth Morales, a Misak indigenous individual born in 1992, were on display at the La Tertulia Museum in April 2019 in the city of Cali, Colombia, when one of the interviewers (Sílvia Guimarães) visited the museum and encountered the greatness of the exhibition called "Srape Poto Tul-Yu" ("The Last Circle"). In each painting and image, Julieth Morales, her body, her territory, and her Misak people composed a critique of colonization and its repeated attempts to obscure Misak cosmology. The productions included videos, photographs, and serigraphs where her body burst into mythical narratives about territoriality and the dynamics of cosmological transformation. Various themes and technological media were explored in the construction of each artwork.
id UNB-23_bd826da6fd7090c95caddeeb8ddaaf8b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52036
network_acronym_str UNB-23
network_name_str Anuário Antropológico (Online)
repository_id_str
spelling Weaving Life into Art: "Reclaiming the Earth to Reclaim It All," an interview with Julieth Morales, an indigenous artist from the Misak communityTejiendo la vida en arte: “Recuperar la Tierra para Recuperarlo Todo”, una entrevista con Julieth Morales, artista indígena del pueblo MisakTeçendo a vida em arte: "Recuperar a Terra para Recuperar Tudo", uma entrevista com Julieth Morales, artista indígena do povo MisakInterviewJulieth MoralesArtistEntrevistaJulieth MoralesArtistaThe artworks of Julieth Morales, a Misak indigenous individual born in 1992, were on display at the La Tertulia Museum in April 2019 in the city of Cali, Colombia, when one of the interviewers (Sílvia Guimarães) visited the museum and encountered the greatness of the exhibition called "Srape Poto Tul-Yu" ("The Last Circle"). In each painting and image, Julieth Morales, her body, her territory, and her Misak people composed a critique of colonization and its repeated attempts to obscure Misak cosmology. The productions included videos, photographs, and serigraphs where her body burst into mythical narratives about territoriality and the dynamics of cosmological transformation. Various themes and technological media were explored in the construction of each artwork.Las obras de arte de Julieth Morales, indígena Misak, nacida en 1992, estaban en exhibición en el Museo La Tertulia en abril de 2019 en la ciudad de Cali-Colombia, cuando una de las entrevistadoras (Sílvia Guimarães) visitó el museo y se topó con la grandeza de la exposición llamada “Srape Poto Tul-Yu ” (“El último círculo”). Julieth Morales, su cuerpo, su territorio y su pueblo Misak componían en cada cuadro e imagen una crítica a la colonización y a sus reiterados intentos de oscurecer la cosmología Misak. Eran producciones de video, fotografías y serigrafías donde su cuerpo estallaba en narrativas míticas, sobre la territorialidad y las dinámicas de transformación cosmológica. Variadas temáticas y medios tecnológicos eran visitados en la construcción de cada obra.As obras de arte de Julieth Morales, indígena Misak nascida em 1992, estavam em exibição no Museu La Tertulia em abril de 2019, na cidade de Cali, Colômbia, quando uma das entrevistadoras (Sílvia Guimarães) visitou o museu e se deparou com a grandiosidade da exposição chamada "Srape Poto Tul-Yu" ("O último círculo"). Julieth Morales, seu corpo, seu território e seu povo Misak compunham em cada quadro e imagem uma crítica à colonização e a seus repetidos esforços para obscurecer a cosmologia Misak. Eram produções de vídeo, fotografias e serigrafias onde seu corpo explodia em narrativas míticas sobre a territorialidade e as dinâmicas de transformação cosmológica. Diversos temas e meios tecnológicos eram explorados na construção de cada obra.Brasília DF: Universidade de Brasília Instituto de Ciências Sociais Departamento de Antropologia2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/5203610.4000/aa.11451Anuário Antropológico; Vol. 48 No. 3 (2023): Anuário Antropológico; 172-190Anuário Antropológico; Vol. 48 Núm. 3 (2023): Anuário Antropológico; 172-190Anuário Antropológico; Vol. 48 No. 3 (2023): Anuário Antropológico; 172-190Anuário Antropológico; v. 48 n. 3 (2023): Anuário Antropológico; 172-1902357-738X0102-4302reponame:Anuário Antropológico (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/52036/39123Copyright (c) 2023 Anuário Antropológicohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, SilviaNieto Moreno, Juana Valentina2023-12-29T21:04:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52036Revistahttps://journals.openedition.org/aa/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/oairevista.anuario.antropologico@gmail.com || Revista.anuario.antropologico@gmail.com2357-738X0102-4302opendoar:2023-12-29T21:04:26Anuário Antropológico (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Weaving Life into Art: "Reclaiming the Earth to Reclaim It All," an interview with Julieth Morales, an indigenous artist from the Misak community
Tejiendo la vida en arte: “Recuperar la Tierra para Recuperarlo Todo”, una entrevista con Julieth Morales, artista indígena del pueblo Misak
Teçendo a vida em arte: "Recuperar a Terra para Recuperar Tudo", uma entrevista com Julieth Morales, artista indígena do povo Misak
title Weaving Life into Art: "Reclaiming the Earth to Reclaim It All," an interview with Julieth Morales, an indigenous artist from the Misak community
spellingShingle Weaving Life into Art: "Reclaiming the Earth to Reclaim It All," an interview with Julieth Morales, an indigenous artist from the Misak community
Guimarães, Silvia
Interview
Julieth Morales
Artist
Entrevista
Julieth Morales
Artista
title_short Weaving Life into Art: "Reclaiming the Earth to Reclaim It All," an interview with Julieth Morales, an indigenous artist from the Misak community
title_full Weaving Life into Art: "Reclaiming the Earth to Reclaim It All," an interview with Julieth Morales, an indigenous artist from the Misak community
title_fullStr Weaving Life into Art: "Reclaiming the Earth to Reclaim It All," an interview with Julieth Morales, an indigenous artist from the Misak community
title_full_unstemmed Weaving Life into Art: "Reclaiming the Earth to Reclaim It All," an interview with Julieth Morales, an indigenous artist from the Misak community
title_sort Weaving Life into Art: "Reclaiming the Earth to Reclaim It All," an interview with Julieth Morales, an indigenous artist from the Misak community
author Guimarães, Silvia
author_facet Guimarães, Silvia
Nieto Moreno, Juana Valentina
author_role author
author2 Nieto Moreno, Juana Valentina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Silvia
Nieto Moreno, Juana Valentina
dc.subject.por.fl_str_mv Interview
Julieth Morales
Artist
Entrevista
Julieth Morales
Artista
topic Interview
Julieth Morales
Artist
Entrevista
Julieth Morales
Artista
description The artworks of Julieth Morales, a Misak indigenous individual born in 1992, were on display at the La Tertulia Museum in April 2019 in the city of Cali, Colombia, when one of the interviewers (Sílvia Guimarães) visited the museum and encountered the greatness of the exhibition called "Srape Poto Tul-Yu" ("The Last Circle"). In each painting and image, Julieth Morales, her body, her territory, and her Misak people composed a critique of colonization and its repeated attempts to obscure Misak cosmology. The productions included videos, photographs, and serigraphs where her body burst into mythical narratives about territoriality and the dynamics of cosmological transformation. Various themes and technological media were explored in the construction of each artwork.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/52036
10.4000/aa.11451
url https://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/52036
identifier_str_mv 10.4000/aa.11451
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/52036/39123
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Anuário Antropológico
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Anuário Antropológico
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasília DF: Universidade de Brasília Instituto de Ciências Sociais Departamento de Antropologia
publisher.none.fl_str_mv Brasília DF: Universidade de Brasília Instituto de Ciências Sociais Departamento de Antropologia
dc.source.none.fl_str_mv Anuário Antropológico; Vol. 48 No. 3 (2023): Anuário Antropológico; 172-190
Anuário Antropológico; Vol. 48 Núm. 3 (2023): Anuário Antropológico; 172-190
Anuário Antropológico; Vol. 48 No. 3 (2023): Anuário Antropológico; 172-190
Anuário Antropológico; v. 48 n. 3 (2023): Anuário Antropológico; 172-190
2357-738X
0102-4302
reponame:Anuário Antropológico (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Anuário Antropológico (Online)
collection Anuário Antropológico (Online)
repository.name.fl_str_mv Anuário Antropológico (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revista.anuario.antropologico@gmail.com || Revista.anuario.antropologico@gmail.com
_version_ 1797225475388473344