The World Bank's influence on the educational policy of the State of Paraná
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42092 |
Resumo: | This article discusses the influence of the World Bank regarding the educational policies implemented in the State of Paraná. Thus, the Projeto Qualidade da Educação Básica (Quality of Basic Education Project) in Paraná, approved in 1994, and the Projeto Multissetorial para o Desenvolvimento do Paraná (Multi-sector Project) for the Development of Paraná, instituted in 2012, stand out. The education project disseminated by this international organization is sustained and negotiated according to the interests of the internal policy of Paraná and incorporates aspects of the business field, resulting in the intensification of evaluative processes, the search for efficiency and effectiveness, and the participation and accountability of the subjects in favor of better results. |
id |
UNB-32_2f5d02f244f387dae2af850be0b35c27 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42092 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The World Bank's influence on the educational policy of the State of ParanáLa influencia del Banco Mundial en la política educativa del Estado de ParanáA influência do Banco Mundial na política educacional do Estado do ParanáBanco MundialPolíticas educacionaisProdutividade da EducaçãoAvaliação da EducaçãoQualidade da educaçãoWorld BankEducational policiesEducation ProductivityEducation EvaluationQuality of EducationBanco MundialPolíticas educativasProductividad de la educaciónEvaluación de la educaciónCalidad de la educaciónThis article discusses the influence of the World Bank regarding the educational policies implemented in the State of Paraná. Thus, the Projeto Qualidade da Educação Básica (Quality of Basic Education Project) in Paraná, approved in 1994, and the Projeto Multissetorial para o Desenvolvimento do Paraná (Multi-sector Project) for the Development of Paraná, instituted in 2012, stand out. The education project disseminated by this international organization is sustained and negotiated according to the interests of the internal policy of Paraná and incorporates aspects of the business field, resulting in the intensification of evaluative processes, the search for efficiency and effectiveness, and the participation and accountability of the subjects in favor of better results.Este artículo pretende presentar la influencia del Banco Mundial en las políticas educativas implementadas en el Estado de Paraná. Así, destacan el Projeto Qualidade da Educação Básica (PQE) en Paraná aprobado en 1994 y el Projeto Multissetorial para o Desenvolvimento do Paraná en 2012. El proyecto educativo difundido por este organismo internacional se sustenta y negocia de acuerdo con los intereses de la política interna de Paraná e incorpora aspectos del ámbito empresarial que se traducen en la intensificación de los procesos de evaluación, en la búsqueda de eficiencia y eficacia y en la participación y responsabilización de los sujetos en pro de mejores resultados.Este artigo objetiva apresentar a influência do Banco Mundial no que diz respeito às políticas educacionais implementadas no Estado do Paraná. Sendo assim, destacam-se o Projeto Qualidade da Educação Básica (PQE) no Paraná, aprovado em 1994, e o Projeto Multissetorial para o Desenvolvimento do Paraná, instituído em 2012. O projeto de educação disseminado por esse organismo internacional é sustentando e negociado de acordo com os interesses da política interna paranaense e incorpora aspectos do campo empresarial, resultando na intensificação de processos avaliativos, na busca pela eficiência e eficácia e na participação e responsabilização dos sujeitos em prol de melhores resultados.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4209210.26512/lc28202242092Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e42092Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e42092Linhas Críticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e420921981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42092/33238https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42092/33239https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42092/33240https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42092/33241Copyright (c) 2022 Mayara Haruka Watanabe Iijima, Isaura Monica Souza Zanardinihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessIijima, Mayara Haruka WatanabeZanardini, Isaura Monica Souza2022-05-19T14:25:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42092Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-05-19T14:25:15Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The World Bank's influence on the educational policy of the State of Paraná La influencia del Banco Mundial en la política educativa del Estado de Paraná A influência do Banco Mundial na política educacional do Estado do Paraná |
title |
The World Bank's influence on the educational policy of the State of Paraná |
spellingShingle |
The World Bank's influence on the educational policy of the State of Paraná Iijima, Mayara Haruka Watanabe Banco Mundial Políticas educacionais Produtividade da Educação Avaliação da Educação Qualidade da educação World Bank Educational policies Education Productivity Education Evaluation Quality of Education Banco Mundial Políticas educativas Productividad de la educación Evaluación de la educación Calidad de la educación |
title_short |
The World Bank's influence on the educational policy of the State of Paraná |
title_full |
The World Bank's influence on the educational policy of the State of Paraná |
title_fullStr |
The World Bank's influence on the educational policy of the State of Paraná |
title_full_unstemmed |
The World Bank's influence on the educational policy of the State of Paraná |
title_sort |
The World Bank's influence on the educational policy of the State of Paraná |
author |
Iijima, Mayara Haruka Watanabe |
author_facet |
Iijima, Mayara Haruka Watanabe Zanardini, Isaura Monica Souza |
author_role |
author |
author2 |
Zanardini, Isaura Monica Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Iijima, Mayara Haruka Watanabe Zanardini, Isaura Monica Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Banco Mundial Políticas educacionais Produtividade da Educação Avaliação da Educação Qualidade da educação World Bank Educational policies Education Productivity Education Evaluation Quality of Education Banco Mundial Políticas educativas Productividad de la educación Evaluación de la educación Calidad de la educación |
topic |
Banco Mundial Políticas educacionais Produtividade da Educação Avaliação da Educação Qualidade da educação World Bank Educational policies Education Productivity Education Evaluation Quality of Education Banco Mundial Políticas educativas Productividad de la educación Evaluación de la educación Calidad de la educación |
description |
This article discusses the influence of the World Bank regarding the educational policies implemented in the State of Paraná. Thus, the Projeto Qualidade da Educação Básica (Quality of Basic Education Project) in Paraná, approved in 1994, and the Projeto Multissetorial para o Desenvolvimento do Paraná (Multi-sector Project) for the Development of Paraná, instituted in 2012, stand out. The education project disseminated by this international organization is sustained and negotiated according to the interests of the internal policy of Paraná and incorporates aspects of the business field, resulting in the intensification of evaluative processes, the search for efficiency and effectiveness, and the participation and accountability of the subjects in favor of better results. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42092 10.26512/lc28202242092 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42092 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc28202242092 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42092/33238 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42092/33239 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42092/33240 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42092/33241 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Mayara Haruka Watanabe Iijima, Isaura Monica Souza Zanardini https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Mayara Haruka Watanabe Iijima, Isaura Monica Souza Zanardini https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e42092 Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e42092 Linhas Críticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e42092 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v28i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309288577499136 |