Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8240 |
Resumo: | This paper, inspired by Walter Benjamin's poetic-philosophical text, proposes a critical treatment of narratives on children and education, in a broad sense, involving forms of relations in educational contexts, expressed by words, practices and affections. Through philosophical reflections related to theoretical and methodological perspectives in the fields of human development and education, the formation of childhood educators is problematized. Proposals for formation are criticized for being based on prescriptive narratives of how human should be which do not cover their complexity and individuality and do not accept difference as a possibility of the human and not as a deviation from normality. From this critique, it is sought to draw up a theoretical-methodological proposal that can overcome the contradictions pointed out and that is defined from a narrative open to new possibilities of relations, to conflict, to disagreement, to the diversity of human experience. Finally, it is proposed a methodology of research and intervention that can give space to a narrative gestated in "places of childhood", marked by the question, by ignorance, by the encounter with the other, especially with the childhood. |
id |
UNB-32_c0fc18fa46bfb2a917f79270fca2469d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8240 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivasNarrativasEducaçãoInfânciaMetodologiaNarrativasEducaciónInfanciaMetodologíaNarrativesEducationChildhoodMethodologyThis paper, inspired by Walter Benjamin's poetic-philosophical text, proposes a critical treatment of narratives on children and education, in a broad sense, involving forms of relations in educational contexts, expressed by words, practices and affections. Through philosophical reflections related to theoretical and methodological perspectives in the fields of human development and education, the formation of childhood educators is problematized. Proposals for formation are criticized for being based on prescriptive narratives of how human should be which do not cover their complexity and individuality and do not accept difference as a possibility of the human and not as a deviation from normality. From this critique, it is sought to draw up a theoretical-methodological proposal that can overcome the contradictions pointed out and that is defined from a narrative open to new possibilities of relations, to conflict, to disagreement, to the diversity of human experience. Finally, it is proposed a methodology of research and intervention that can give space to a narrative gestated in "places of childhood", marked by the question, by ignorance, by the encounter with the other, especially with the childhood.Este artículo, inspirado en texto poético-filosófico de Walter Benjamin, se propone tratar críticamente las narrativas sobre la educación y los niños, en un sentido amplio, envolviendo formas de relaciones en contextos educativos, expresadas por palabras, prácticas y afectos. Por medio de reflexiones filosóficas relacionadas a perspectivas teóricas y metodológicas en los campos del desarrollo humano y de la educación, se problematiza la formación de los educadores de la infancia. Se critican propuestas de formación por sostenerse en narrativas prescriptivas decómo debe ser el humano que no abarca su complejidad y la singularidad de las personas, ni tampoco aceptan la diferencia como posibilidad de lo humano y no como desvío de la normalidad. A partir de esa crítica, se busca trazar una propuesta teórico-metodológica que pueda superar las contradicciones apuntadas y que se defina a partir de una narrativa abierta a nuevas posibilidades de relaciones, al conflicto, al desacuerdo, a la diversidad de la experiencia humana. Se propone, en fin, una metodología de investigación y intervención que pueda dar espacio para una narrativa gestada en "lugares de infancia", marcada por la pregunta, por el no saber, por el encuentro con el otro, especialmente con la infancia. Este artigo, inspirado em texto poético-filosófico de Walter Benjamin, propõe-se a tratar criticamente as narrativas sobre educação e crianças, num sentido amplo, envolvendo formas de relações em contextos educativos, expressas por palavras, práticas e afetos. Por meio de reflexões filosóficas relacionadas à perspectivas teóricas e metodológicas nos campos do desenvolvimento humano e da educação, problematiza-se a formação de educadores da infância. Criticam-se propostas de formação por se sustentarem em narrativas prescritivas de como deve ser o humano que não abrangem a sua complexidade e a singularidade das pessoas, nem tampouco aceitam a diferença como possibilidade do humano e não como desvio da normalidade. A partir dessa crítica, busca-se traçar uma proposta teórico-metodológica que possa superar as contradições apontadas e que se defina a partir de uma narrativa aberta a novas possibilidades de relações, ao conflito, ao desacordo, à diversidade da experiência humana. Que seja, enfim, uma metodologia de pesquisa e intervenção que possa dar espaço para uma narrativa gestada em “lugares de infância”, marcada pela pergunta, pelo não saber, pelo encontro com o outro, especialmente com a infância. Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2018-02-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/824010.26512/lc.v23i51.8240Linhas Críticas; Vol. 23 No. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 412-427Linhas Críticas; Vol. 23 Núm. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 412-427Linhas Críticas; v. 23 n. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 412-4271981-04311516-489610.26512/lc.v23i51reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8240/19999Copyright (c) 2018 LChttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPulino, Lúcia Helena Cavasin Zabotto2021-09-14T23:33:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8240Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-14T23:33:25Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas |
title |
Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas |
spellingShingle |
Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas Pulino, Lúcia Helena Cavasin Zabotto Narrativas Educação Infância Metodologia Narrativas Educación Infancia Metodología Narratives Education Childhood Methodology |
title_short |
Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas |
title_full |
Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas |
title_fullStr |
Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas |
title_full_unstemmed |
Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas |
title_sort |
Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas |
author |
Pulino, Lúcia Helena Cavasin Zabotto |
author_facet |
Pulino, Lúcia Helena Cavasin Zabotto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pulino, Lúcia Helena Cavasin Zabotto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Narrativas Educação Infância Metodologia Narrativas Educación Infancia Metodología Narratives Education Childhood Methodology |
topic |
Narrativas Educação Infância Metodologia Narrativas Educación Infancia Metodología Narratives Education Childhood Methodology |
description |
This paper, inspired by Walter Benjamin's poetic-philosophical text, proposes a critical treatment of narratives on children and education, in a broad sense, involving forms of relations in educational contexts, expressed by words, practices and affections. Through philosophical reflections related to theoretical and methodological perspectives in the fields of human development and education, the formation of childhood educators is problematized. Proposals for formation are criticized for being based on prescriptive narratives of how human should be which do not cover their complexity and individuality and do not accept difference as a possibility of the human and not as a deviation from normality. From this critique, it is sought to draw up a theoretical-methodological proposal that can overcome the contradictions pointed out and that is defined from a narrative open to new possibilities of relations, to conflict, to disagreement, to the diversity of human experience. Finally, it is proposed a methodology of research and intervention that can give space to a narrative gestated in "places of childhood", marked by the question, by ignorance, by the encounter with the other, especially with the childhood. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-02-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8240 10.26512/lc.v23i51.8240 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8240 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v23i51.8240 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8240/19999 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 LC http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 LC http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 23 No. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 412-427 Linhas Críticas; Vol. 23 Núm. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 412-427 Linhas Críticas; v. 23 n. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 412-427 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v23i51 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286879854592 |