Visibility of children and childhood

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Qvortrup, Jens
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4250
Resumo: This article discusses the different meanings of ‘child’, ‘children’ or ‘childhood’ within different contexts, in order to analyze the relevance of what may be called visibility ”“ or invisibility ”“ of childhood. For the discussion, auxiliary concepts, such as private/public, and dichotomies, such as protection/participation, are used. The analysis shows that the idea of visibility or invisibility of children and childhood is ambiguous and its imports vary historically. The paper also presents an assesment of the production of statistics on children and childhood, and, in the same line, examines children’s place in social policy.
id UNB-32_c30676971180f17ed171ba5b5717bc5d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4250
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Visibility of children and childhoodVisibilidad de los niños y de la infanciaVisibilidades das crianças e da infânciaCriançasInfânciaVisibilidadeProteção/participaçãoNiñezVisibilidadProtección/participaciónChildrenChildhoodVisibilityProtection/participationThis article discusses the different meanings of ‘child’, ‘children’ or ‘childhood’ within different contexts, in order to analyze the relevance of what may be called visibility ”“ or invisibility ”“ of childhood. For the discussion, auxiliary concepts, such as private/public, and dichotomies, such as protection/participation, are used. The analysis shows that the idea of visibility or invisibility of children and childhood is ambiguous and its imports vary historically. The paper also presents an assesment of the production of statistics on children and childhood, and, in the same line, examines children’s place in social policy.Este artículo analiza los diferentes significados de “niño”, “niños” o “niñez” en diferentes contextos, con el fin de analizar la relevancia de lo que puede llamarse infancia visible ”“ o invisible. Se utilizan también, como nociones auxiliares, el sector privado / público y las dicotomías de protección / participación. La idea de la visibilidad o invisibilidad de los niños y de la infancia es ambigua. Un examen conceptual más detenido muestra que tiene varios significados, que además varían históricamente. El documento también presenta una evaluación acerca de la elaboración de estadísticas sobre los niños y la infancia, y examina el lugar de los niños en la política social.Este artigo pretende discutir os diferentes significados de ‘criança’, ‘crianças’ ou ‘infância’, em diferentes contextos, com vistas a analisar a pertinência do que pode ser chamado de visibilidade - ou invisibilidade - da infância. São utilizados, para a discussão, conceitos auxiliares, como público/privado, e dicotomias, como proteção/participação. Observa-se, no decorrer da análise, que a ideia de visibilidade ou invisibilidade das crianças e da infância é ambígua e que seus significados variam historicamente. O artigo apresenta ainda uma avaliação em relação à produção de estatísticas sobre a infância e as crianças, e, nessa linha, analisa o lugar das crianças na política social.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2014-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/425010.26512/lc.v20i41.4250Linhas Críticas; Vol. 20 No. 41 (2014): Estudos da Infância; 23-42Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 41 (2014): Estudos da Infância; 23-42Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 41 (2014): Estudos da Infância; 23-421981-04311516-489610.26512/lc.v20i41reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4250/3892Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQvortrup, Jens2022-09-09T18:09:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4250Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-09-09T18:09:16Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Visibility of children and childhood
Visibilidad de los niños y de la infancia
Visibilidades das crianças e da infância
title Visibility of children and childhood
spellingShingle Visibility of children and childhood
Qvortrup, Jens
Crianças
Infância
Visibilidade
Proteção/participação
Niñez
Visibilidad
Protección/participación
Children
Childhood
Visibility
Protection/participation
title_short Visibility of children and childhood
title_full Visibility of children and childhood
title_fullStr Visibility of children and childhood
title_full_unstemmed Visibility of children and childhood
title_sort Visibility of children and childhood
author Qvortrup, Jens
author_facet Qvortrup, Jens
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Qvortrup, Jens
dc.subject.por.fl_str_mv Crianças
Infância
Visibilidade
Proteção/participação
Niñez
Visibilidad
Protección/participación
Children
Childhood
Visibility
Protection/participation
topic Crianças
Infância
Visibilidade
Proteção/participação
Niñez
Visibilidad
Protección/participación
Children
Childhood
Visibility
Protection/participation
description This article discusses the different meanings of ‘child’, ‘children’ or ‘childhood’ within different contexts, in order to analyze the relevance of what may be called visibility ”“ or invisibility ”“ of childhood. For the discussion, auxiliary concepts, such as private/public, and dichotomies, such as protection/participation, are used. The analysis shows that the idea of visibility or invisibility of children and childhood is ambiguous and its imports vary historically. The paper also presents an assesment of the production of statistics on children and childhood, and, in the same line, examines children’s place in social policy.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-05-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4250
10.26512/lc.v20i41.4250
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4250
identifier_str_mv 10.26512/lc.v20i41.4250
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4250/3892
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 20 No. 41 (2014): Estudos da Infância; 23-42
Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 41 (2014): Estudos da Infância; 23-42
Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 41 (2014): Estudos da Infância; 23-42
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v20i41
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286274826240