Extracurricular student groups: social interaction strategies in higher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marin, Lucas Josias
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Hostins, Regina Célia Linhares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38947
Resumo: This article aimed to build a literature review of the way in which extracurricular student groups present themselves in the university environment. Google Scholar was used as a search tool and the Textual Discursive Analysis was used to analyze the selected texts. The results indicate that scientific production is concentrated in four distinct categories: student group as (1) a space for fostering socio-emotional development; (2) space for training and development of academic and professional skills; (3) space for the dissemination of political and cultural ideologies; and (4) strategy for student retention and loyalty.
id UNB-32_e0a0768f2efea94d112f0da8b4f7541c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38947
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Extracurricular student groups: social interaction strategies in higher educationGrupos de estudiantes extracurriculares: estrategias de interacción social en la educación superiorGrupos estudantis extracurriculares: estratégias de interação social no ensino superiorConvivência acadêmicaGrupos estudantisUniversidadeExtracurricularConvivencia académicaGrupos de estudiantesUniversidadExtracurricularAcademic convivialityStudent groupsUniversityExtracurricularThis article aimed to build a literature review of the way in which extracurricular student groups present themselves in the university environment. Google Scholar was used as a search tool and the Textual Discursive Analysis was used to analyze the selected texts. The results indicate that scientific production is concentrated in four distinct categories: student group as (1) a space for fostering socio-emotional development; (2) space for training and development of academic and professional skills; (3) space for the dissemination of political and cultural ideologies; and (4) strategy for student retention and loyalty.Este artículo tuvo como objetivo construir una revisión bibliográfica sobre la forma en que los grupos de estudiantes extracurriculares se presentan en el ámbito universitario. Se utilizó Google Scholar como herramienta de búsqueda y se utilizó el Análisis Textual Discursivo para el análisis. Los resultados indican que la producción científica se concentra en cuatro categorías: grupo de estudiantes como (1) espacio para fomentar el desarrollo socioemocional; (2) espacio para la formación y desarrollo de competencias académicas y profesionales; (3) espacio para la difusión de ideologías políticas y culturales; y (4) estrategia de retención y fidelización de estudiantes.Construiu-se uma revisão da literatura do modo pelo qual os grupos estudantis extracurriculares se apresentam no ambiente universitário. Utilizou-se o Google Acadêmico como ferramenta de busca e valeu-se da Análise Textual Discursiva para analisar os textos: unitarizou-se o texto, categorizou-se os temas e construiu-se um metatexto. Os resultados indicam que a temática se concentra em quatro categorias distintas: grupo estudantil como (1) espaço de fomento ao desenvolvimento socioemocional; (2) espaço de treinamento e desenvolvimento de habilidades acadêmicas e profissionais; (3) espaço de difusão de ideologias políticas e culturais; e (4) estratégia para retenção e fidelização de alunos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3894710.26512/lc27202138947Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e38947Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e38947Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e389471981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38947/31859https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38947/31860https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38947/32641Copyright (c) 2021 Lucas Josias Marin, Regina Célia Linhares Hostinshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarin, Lucas JosiasHostins, Regina Célia Linhares2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38947Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Extracurricular student groups: social interaction strategies in higher education
Grupos de estudiantes extracurriculares: estrategias de interacción social en la educación superior
Grupos estudantis extracurriculares: estratégias de interação social no ensino superior
title Extracurricular student groups: social interaction strategies in higher education
spellingShingle Extracurricular student groups: social interaction strategies in higher education
Marin, Lucas Josias
Convivência acadêmica
Grupos estudantis
Universidade
Extracurricular
Convivencia académica
Grupos de estudiantes
Universidad
Extracurricular
Academic conviviality
Student groups
University
Extracurricular
title_short Extracurricular student groups: social interaction strategies in higher education
title_full Extracurricular student groups: social interaction strategies in higher education
title_fullStr Extracurricular student groups: social interaction strategies in higher education
title_full_unstemmed Extracurricular student groups: social interaction strategies in higher education
title_sort Extracurricular student groups: social interaction strategies in higher education
author Marin, Lucas Josias
author_facet Marin, Lucas Josias
Hostins, Regina Célia Linhares
author_role author
author2 Hostins, Regina Célia Linhares
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marin, Lucas Josias
Hostins, Regina Célia Linhares
dc.subject.por.fl_str_mv Convivência acadêmica
Grupos estudantis
Universidade
Extracurricular
Convivencia académica
Grupos de estudiantes
Universidad
Extracurricular
Academic conviviality
Student groups
University
Extracurricular
topic Convivência acadêmica
Grupos estudantis
Universidade
Extracurricular
Convivencia académica
Grupos de estudiantes
Universidad
Extracurricular
Academic conviviality
Student groups
University
Extracurricular
description This article aimed to build a literature review of the way in which extracurricular student groups present themselves in the university environment. Google Scholar was used as a search tool and the Textual Discursive Analysis was used to analyze the selected texts. The results indicate that scientific production is concentrated in four distinct categories: student group as (1) a space for fostering socio-emotional development; (2) space for training and development of academic and professional skills; (3) space for the dissemination of political and cultural ideologies; and (4) strategy for student retention and loyalty.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38947
10.26512/lc27202138947
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38947
identifier_str_mv 10.26512/lc27202138947
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38947/31859
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38947/31860
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38947/32641
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Lucas Josias Marin, Regina Célia Linhares Hostins
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Lucas Josias Marin, Regina Célia Linhares Hostins
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e38947
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e38947
Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e38947
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v27.2021
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309288475787264