CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Terezinha
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Bryant, Peter E.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17115
Resumo: Comparison problems are difficult for young children. Oneway of solving them is to use one-to-one correspondence, and there isevidence that children use this strategy with concrete material. Weinvestigated the effect of experience in the use of either spatial or temporalcorrespondence on children's later solutions to verbalcomparison problems. 180 children (pre-schoolers and first graders) in two age-levels(5/6 and 6/7 years) from three schools ín Recife, Brazil, were randomlyassigned to a control or the experimental groups, in which case they weretaught how to use correspondence procedures (spatial or temporal) tosolve comparison problems. Pre- and post-test comparisons showedsignificant gains only for the spatial correspondence group without asignificant interaction with age. Children in this group showed performanceat leveis hígher than those reported in the literature, an encouraging resultfor mathematics education.
id UNB-4_4aef8b8c56ff1bf08414b2ac893cb635
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17115
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGYCORRESPONDÊNCIA:: UM ESQUEMA QUANTITATIVO BÁSICOSolução de problemasComparaçãoCorrespondência espacialCorrespondência temporalEfeitos de instruçãoProblem solvingComparisonSpatial correspondenceTemporal correspondenceEffects of teachingComparison problems are difficult for young children. Oneway of solving them is to use one-to-one correspondence, and there isevidence that children use this strategy with concrete material. Weinvestigated the effect of experience in the use of either spatial or temporalcorrespondence on children's later solutions to verbalcomparison problems. 180 children (pre-schoolers and first graders) in two age-levels(5/6 and 6/7 years) from three schools ín Recife, Brazil, were randomlyassigned to a control or the experimental groups, in which case they weretaught how to use correspondence procedures (spatial or temporal) tosolve comparison problems. Pre- and post-test comparisons showedsignificant gains only for the spatial correspondence group without asignificant interaction with age. Children in this group showed performanceat leveis hígher than those reported in the literature, an encouraging resultfor mathematics education.- Os problemas de comparação em aritmética são diffceis pa­ra crianças de 5 a 7 anos. Uma estratégia eficaz usada por algumas crianças nessa idade consiste em aplicar a correspondência termo-a-termo aos conjuntos comparados. Analisamos a eficácia do treinamento no uso da correspondência espacial ou temporal sobre a resolução de problemas comparativos. 180 crianças em dois nfveis de instrução (pré-escolar e primeira série) e de idade (5/6 e 6/7 anos) de três escolas parti­culares de Recife foram randomicamente distribuídas entre um grupo de controle e dois experimentais, os quais recebiam instrução no uso da cor­respondência espacial ou temporal, respectivamente. Observaram-se ganhos significativos apenas no grupo instruído em correspondência es­pacial, não havendo interação entre idade e treinamento. As crianças desse grupo mostraram desempenho superior àquele tipicamente obser­vado nessa faixa etária, o que indica a possibilidade de instrução em re­solução de problemas desde o pré-escolar.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17115Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 7 No. 03: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 273-284Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 7 Núm. 03: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 273-284Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 7 No. 03: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 273-284Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 7 n. 03: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 273-2841806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17115/15424https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17115/15601Nunes, TerezinhaBryant, Peter E.info:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-16T17:35:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17115Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-16T17:35:37Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY
CORRESPONDÊNCIA:: UM ESQUEMA QUANTITATIVO BÁSICO
title CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY
spellingShingle CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY
Nunes, Terezinha
Solução de problemas
Comparação
Correspondência espacial
Correspondência temporal
Efeitos de instrução
Problem solving
Comparison
Spatial correspondence
Temporal correspondence
Effects of teaching
title_short CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY
title_full CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY
title_fullStr CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY
title_full_unstemmed CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY
title_sort CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY
author Nunes, Terezinha
author_facet Nunes, Terezinha
Bryant, Peter E.
author_role author
author2 Bryant, Peter E.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Terezinha
Bryant, Peter E.
dc.subject.por.fl_str_mv Solução de problemas
Comparação
Correspondência espacial
Correspondência temporal
Efeitos de instrução
Problem solving
Comparison
Spatial correspondence
Temporal correspondence
Effects of teaching
topic Solução de problemas
Comparação
Correspondência espacial
Correspondência temporal
Efeitos de instrução
Problem solving
Comparison
Spatial correspondence
Temporal correspondence
Effects of teaching
description Comparison problems are difficult for young children. Oneway of solving them is to use one-to-one correspondence, and there isevidence that children use this strategy with concrete material. Weinvestigated the effect of experience in the use of either spatial or temporalcorrespondence on children's later solutions to verbalcomparison problems. 180 children (pre-schoolers and first graders) in two age-levels(5/6 and 6/7 years) from three schools ín Recife, Brazil, were randomlyassigned to a control or the experimental groups, in which case they weretaught how to use correspondence procedures (spatial or temporal) tosolve comparison problems. Pre- and post-test comparisons showedsignificant gains only for the spatial correspondence group without asignificant interaction with age. Children in this group showed performanceat leveis hígher than those reported in the literature, an encouraging resultfor mathematics education.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17115
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17115
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17115/15424
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17115/15601
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 7 No. 03: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 273-284
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 7 Núm. 03: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 273-284
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 7 No. 03: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 273-284
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 7 n. 03: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 273-284
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211710854823936