CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17115 |
Resumo: | Comparison problems are difficult for young children. Oneway of solving them is to use one-to-one correspondence, and there isevidence that children use this strategy with concrete material. Weinvestigated the effect of experience in the use of either spatial or temporalcorrespondence on children's later solutions to verbalcomparison problems. 180 children (pre-schoolers and first graders) in two age-levels(5/6 and 6/7 years) from three schools ín Recife, Brazil, were randomlyassigned to a control or the experimental groups, in which case they weretaught how to use correspondence procedures (spatial or temporal) tosolve comparison problems. Pre- and post-test comparisons showedsignificant gains only for the spatial correspondence group without asignificant interaction with age. Children in this group showed performanceat leveis hígher than those reported in the literature, an encouraging resultfor mathematics education. |
id |
UNB-4_4aef8b8c56ff1bf08414b2ac893cb635 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17115 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGYCORRESPONDÊNCIA:: UM ESQUEMA QUANTITATIVO BÁSICOSolução de problemasComparaçãoCorrespondência espacialCorrespondência temporalEfeitos de instruçãoProblem solvingComparisonSpatial correspondenceTemporal correspondenceEffects of teachingComparison problems are difficult for young children. Oneway of solving them is to use one-to-one correspondence, and there isevidence that children use this strategy with concrete material. Weinvestigated the effect of experience in the use of either spatial or temporalcorrespondence on children's later solutions to verbalcomparison problems. 180 children (pre-schoolers and first graders) in two age-levels(5/6 and 6/7 years) from three schools ín Recife, Brazil, were randomlyassigned to a control or the experimental groups, in which case they weretaught how to use correspondence procedures (spatial or temporal) tosolve comparison problems. Pre- and post-test comparisons showedsignificant gains only for the spatial correspondence group without asignificant interaction with age. Children in this group showed performanceat leveis hígher than those reported in the literature, an encouraging resultfor mathematics education.- Os problemas de comparação em aritmética são diffceis para crianças de 5 a 7 anos. Uma estratégia eficaz usada por algumas crianças nessa idade consiste em aplicar a correspondência termo-a-termo aos conjuntos comparados. Analisamos a eficácia do treinamento no uso da correspondência espacial ou temporal sobre a resolução de problemas comparativos. 180 crianças em dois nfveis de instrução (pré-escolar e primeira série) e de idade (5/6 e 6/7 anos) de três escolas particulares de Recife foram randomicamente distribuídas entre um grupo de controle e dois experimentais, os quais recebiam instrução no uso da correspondência espacial ou temporal, respectivamente. Observaram-se ganhos significativos apenas no grupo instruído em correspondência espacial, não havendo interação entre idade e treinamento. As crianças desse grupo mostraram desempenho superior à quele tipicamente observado nessa faixa etária, o que indica a possibilidade de instrução em resolução de problemas desde o pré-escolar.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17115Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 7 No. 03: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 273-284Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 7 Núm. 03: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 273-284Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 7 No. 03: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 273-284Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 7 n. 03: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 273-2841806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17115/15424https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17115/15601Nunes, TerezinhaBryant, Peter E.info:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-16T17:35:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17115Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-16T17:35:37Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY CORRESPONDÊNCIA:: UM ESQUEMA QUANTITATIVO BÁSICO |
title |
CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY |
spellingShingle |
CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY Nunes, Terezinha Solução de problemas Comparação Correspondência espacial Correspondência temporal Efeitos de instrução Problem solving Comparison Spatial correspondence Temporal correspondence Effects of teaching |
title_short |
CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY |
title_full |
CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY |
title_fullStr |
CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY |
title_full_unstemmed |
CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY |
title_sort |
CORRESPONDENCE:: A BASIC QUANTITATIVE STRATEGY |
author |
Nunes, Terezinha |
author_facet |
Nunes, Terezinha Bryant, Peter E. |
author_role |
author |
author2 |
Bryant, Peter E. |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nunes, Terezinha Bryant, Peter E. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Solução de problemas Comparação Correspondência espacial Correspondência temporal Efeitos de instrução Problem solving Comparison Spatial correspondence Temporal correspondence Effects of teaching |
topic |
Solução de problemas Comparação Correspondência espacial Correspondência temporal Efeitos de instrução Problem solving Comparison Spatial correspondence Temporal correspondence Effects of teaching |
description |
Comparison problems are difficult for young children. Oneway of solving them is to use one-to-one correspondence, and there isevidence that children use this strategy with concrete material. Weinvestigated the effect of experience in the use of either spatial or temporalcorrespondence on children's later solutions to verbalcomparison problems. 180 children (pre-schoolers and first graders) in two age-levels(5/6 and 6/7 years) from three schools ín Recife, Brazil, were randomlyassigned to a control or the experimental groups, in which case they weretaught how to use correspondence procedures (spatial or temporal) tosolve comparison problems. Pre- and post-test comparisons showedsignificant gains only for the spatial correspondence group without asignificant interaction with age. Children in this group showed performanceat leveis hígher than those reported in the literature, an encouraging resultfor mathematics education. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17115 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17115 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17115/15424 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17115/15601 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 7 No. 03: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 273-284 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 7 Núm. 03: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 273-284 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 7 No. 03: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 273-284 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 7 n. 03: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 273-284 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211710854823936 |