Growing up as a consumer in the periphery: a look at consumption in Cris Lira's No país da infância
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51151 |
Resumo: | In this article, which focuses on the representation of consumption in the periphery in the short story collection No país da infância (2019), by Brazilian writer Cris Lira, I argue that, through an approach to everyday life, in Henri Lefébrvre's sense, which frames the everyday as that which is “humble and solid,” Lira's stories reflect and at the same time create affective and critical experiences of what it means to grow up in the Brazilian periphery in the 1980s and 1990s in the face of the pressures of consumer culture. I argue that Lira, by imagining the uses of several commodities, identifies what Hans Ulrich Gumbrecht (2006) calls “crises,” that is, small interruptions of everyday life (302) that the aesthetic experience with commodities is capable of producing. From this perspective, No país da infância makes a hopeful critique of consumer society, aligning itself with writers such as Marcus Vinícius Faustini (2009) in their representation of the periphery, as I argue elsewhere (Bezerra, 2022). |
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Growing up as a consumer in the periphery: a look at consumption in Cris Lira's No país da infânciaCrecer consumiendo en la periferia: una mirada sobre el consumo en No país da infância, de Cris LiraCrescer consumindo na periferia: um olhar sobre o consumo em No país da infância, de Cris Liracotidiano; consumo; periferiacotidiano; consumo; periferiaeveryday life; consumption; peripheryIn this article, which focuses on the representation of consumption in the periphery in the short story collection No país da infância (2019), by Brazilian writer Cris Lira, I argue that, through an approach to everyday life, in Henri Lefébrvre's sense, which frames the everyday as that which is “humble and solid,” Lira's stories reflect and at the same time create affective and critical experiences of what it means to grow up in the Brazilian periphery in the 1980s and 1990s in the face of the pressures of consumer culture. I argue that Lira, by imagining the uses of several commodities, identifies what Hans Ulrich Gumbrecht (2006) calls “crises,” that is, small interruptions of everyday life (302) that the aesthetic experience with commodities is capable of producing. From this perspective, No país da infância makes a hopeful critique of consumer society, aligning itself with writers such as Marcus Vinícius Faustini (2009) in their representation of the periphery, as I argue elsewhere (Bezerra, 2022).En este artículo, el cual hace un análisis de la representación del consumo en la periferia en el libro de cuentos No país da infância (2019), de la escritora brasileña Cris Lira, argumento que, por medio de una perspectiva cotidiana, en el sentido lefebvriano, que define lo cotidiano como algo “humilde y sólido”, las historias de Lira reflejan e al mismo tiempo construyen experiencias y narrativas afectivas y críticas de lo que significa/significó crecer en la periferia brasileña en los años 1980 y 1990 frente a las presiones de la sociedad de consumo. Argumento que Lira, al imaginar los usos de varias marcancías, identifica lo que Hans Ulrich Gumbrecht (2006) llama de “crisis”, o sea, pequeñas interrupciones de lo cotidiano (302) que la experiencia estética con productos puede producir. A partir de esa perspectiva, No país da infância teje una crítica de esperanza de lo cotidiano en la sociedad de consumo, semejante a autores como Marcus Vinícius Faustini (2009) en su representación de la periferia, conforme argumento en otro trabajo (Bezerra, 2022).Neste artigo, que tem como foco uma análise da representação do consumo na periferia no livro de contos No país da infância (2019), da escritora brasileira Cris Lira, argumento que, por meio de uma perspectiva cotidiana, no sentido lefebvriano, que vê o cotidiano como algo “humilde e sólido”, as histórias de Lira refletem e ao mesmo tempo constroem experiências e narrativas afetivas e críticas do que significa/significou crescer na periferia brasileira nos anos 1980 e 90 diante das pressões da sociedade de consumo. Demonstro que Lira (2019), ao imaginar os usos de várias mercadorias, identifica o que Hans Ulrich Gumbrecht (2006) chama de “crises”, ou seja, pequenas interrupções do cotidiano que a experiência estética com bens de consumo pode produzir. Nessa perspectiva, No país da infância tece uma crítica esperançosa do cotidiano da sociedade de consumo, alinhando-se a autores como Marcus Vinícius Faustini (2009) em sua representação da periferia, conforme demonstro em outro trabalho (Bezerra, 2022).Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília2023-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51151Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 69 (2023): Occupying Spaces: Legitimation of Contemporary Brazilian Women Writers - Cecília Paiva Ximenes Rodrigues, Cristiane Lira e Lígia Bezerra (org.)Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 69 (2023): Ocupando espaços: legitimação de escritoras brasileiras contemporâneas - Cecília Paiva Ximenes Rodrigues, Cristiane Lira e Lígia Bezerra (org.)2316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51151/38667http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBezerra, Lígia2023-10-12T17:38:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51151Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2023-10-12T17:38:19Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false |
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