The librarian as an educator and multiplier of information literacy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36725 |
Resumo: | It aims to describe the actions of the educator librarian who contribute to the multiplication of information literacy. The methodology used was an exploratory study, with a qualitative approach, with the outline of the case study and three sources for data collection: interview, direct observation and questionnaire. The research locus was a social school that has a multidisciplinary team, including the librarian and that assists children and adolescents in situations of social vulnerability. Among the results, it was possible to identify the practice of multiplying competence in information, in the form of projects and activities developed by the librarian in partnership with other employees of the institution. It highlighted the impact on the skills of all participants involved in the actions, emphasizing the importance of the librarian who works as an educator role in social spaces and in the care of minorities. |
id |
UNB-7_4b3a792190250d8b62ea0a2c75950518 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36725 |
network_acronym_str |
UNB-7 |
network_name_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
The librarian as an educator and multiplier of information literacyEl bibliotecario como educador y multiplicador da alfabetización informacionalO Bibliotecário como educador e multiplicador da competência em informaçãoHabilidades profissionaisCompetência em informaçãoBibliotecárioHabilidadesBibliotecarioAlfabetización informacionalInformation literacyProfessional skillsLibrarianIt aims to describe the actions of the educator librarian who contribute to the multiplication of information literacy. The methodology used was an exploratory study, with a qualitative approach, with the outline of the case study and three sources for data collection: interview, direct observation and questionnaire. The research locus was a social school that has a multidisciplinary team, including the librarian and that assists children and adolescents in situations of social vulnerability. Among the results, it was possible to identify the practice of multiplying competence in information, in the form of projects and activities developed by the librarian in partnership with other employees of the institution. It highlighted the impact on the skills of all participants involved in the actions, emphasizing the importance of the librarian who works as an educator role in social spaces and in the care of minorities.Tiene como objetivo describir las acciones del bibliotecario educador que contribuyen a la multiplicación de la alfabetización informacional. La metodología utilizada fue un estudio exploratorio, con enfoque cualitativo, con diseño de estudio de caso y tres fuentes para la recolección de datos: entrevista, observación directa y cuestionario. El locus de investigación fue una escuela social que cuenta con un equipo multidisciplinario, que incluye al bibliotecario y que atiende a niños y adolescentes en situaciones de vulnerabilidad social. Entre los resultados, es posible identificar la práctica de multiplicar la alfabetización informacional, en forma de proyectos y actividades desarrolladas por el bibliotecario en asociación con otros empleados de la institución. Destacó el impacto en las habilidades de todos los participantes involucrados en las acciones, destacando la importancia del bibliotecario que juega un rol educativo en los espacios sociales y en el cuidado de las minorías.Tem como objetivo descrever ações do bibliotecário educador que contribuem para a multiplicação da competência em informação. A metodologia utilizada se tratou de um estudo exploratório, de abordagem qualitativa, tendo como delineamento o estudo de caso e três fontes para a coleta de dados: entrevista, observação direta e questionário. O locus de pesquisa foi uma escola social que conta com uma equipe multidisciplinar, incluindo o bibliotecário e que atende crianças e adolescentes em situação de vulnerabilidade social. Entre os resultados, pode-se identificar a prática da multiplicação da competência em informação em forma de projetos e atividades desenvolvidas pelo bibliotecário em parceria com demais colaboradores da instituição. Evidenciou o impacto nas habilidades de todos os participantes envolvidos nas ações, ressaltando a importância do bibliotecário que exerce um papel educador em espaços sociais e no atendimento das minorias.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2021-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/3672510.26512/rici.v14.n3.2021.36725Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 786-807Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 786-807Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 786-8071983-521310.26512/rici.v14.n3.2021reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36725/31354Copyright (c) 2021 Tamires Cassia Rodrigues Okada, Adriana Rosecler Alcaráhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOkada, Tamires Cassia RodriguesAlcará, Adriana Rosecler2021-10-08T12:02:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36725Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2021-10-08T12:02:56Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The librarian as an educator and multiplier of information literacy El bibliotecario como educador y multiplicador da alfabetización informacional O Bibliotecário como educador e multiplicador da competência em informação |
title |
The librarian as an educator and multiplier of information literacy |
spellingShingle |
The librarian as an educator and multiplier of information literacy Okada, Tamires Cassia Rodrigues Habilidades profissionais Competência em informação Bibliotecário Habilidades Bibliotecario Alfabetización informacional Information literacy Professional skills Librarian |
title_short |
The librarian as an educator and multiplier of information literacy |
title_full |
The librarian as an educator and multiplier of information literacy |
title_fullStr |
The librarian as an educator and multiplier of information literacy |
title_full_unstemmed |
The librarian as an educator and multiplier of information literacy |
title_sort |
The librarian as an educator and multiplier of information literacy |
author |
Okada, Tamires Cassia Rodrigues |
author_facet |
Okada, Tamires Cassia Rodrigues Alcará, Adriana Rosecler |
author_role |
author |
author2 |
Alcará, Adriana Rosecler |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Okada, Tamires Cassia Rodrigues Alcará, Adriana Rosecler |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Habilidades profissionais Competência em informação Bibliotecário Habilidades Bibliotecario Alfabetización informacional Information literacy Professional skills Librarian |
topic |
Habilidades profissionais Competência em informação Bibliotecário Habilidades Bibliotecario Alfabetización informacional Information literacy Professional skills Librarian |
description |
It aims to describe the actions of the educator librarian who contribute to the multiplication of information literacy. The methodology used was an exploratory study, with a qualitative approach, with the outline of the case study and three sources for data collection: interview, direct observation and questionnaire. The research locus was a social school that has a multidisciplinary team, including the librarian and that assists children and adolescents in situations of social vulnerability. Among the results, it was possible to identify the practice of multiplying competence in information, in the form of projects and activities developed by the librarian in partnership with other employees of the institution. It highlighted the impact on the skills of all participants involved in the actions, emphasizing the importance of the librarian who works as an educator role in social spaces and in the care of minorities. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36725 10.26512/rici.v14.n3.2021.36725 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36725 |
identifier_str_mv |
10.26512/rici.v14.n3.2021.36725 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36725/31354 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Tamires Cassia Rodrigues Okada, Adriana Rosecler Alcará https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Tamires Cassia Rodrigues Okada, Adriana Rosecler Alcará https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 786-807 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 786-807 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 786-807 1983-5213 10.26512/rici.v14.n3.2021 reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
collection |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rici@unb.br |
_version_ |
1800210999792369664 |