The librarian as an educator and multiplier of information literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Okada, Tamires Cassia Rodrigues
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Alcará, Adriana Rosecler
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36725
Resumo: It aims to describe the actions of the educator librarian who contribute to the multiplication of information literacy. The methodology used was an exploratory study, with a qualitative approach, with the outline of the case study and three sources for data collection: interview, direct observation and questionnaire. The research locus was a social school that has a multidisciplinary team, including the librarian and that assists children and adolescents in situations of social vulnerability. Among the results, it was possible to identify the practice of multiplying competence in information, in the form of projects and activities developed by the librarian in partnership with other employees of the institution. It highlighted the impact on the skills of all participants involved in the actions, emphasizing the importance of the librarian who works as an educator role in social spaces and in the care of minorities.
id UNB-7_4b3a792190250d8b62ea0a2c75950518
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36725
network_acronym_str UNB-7
network_name_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository_id_str
spelling The librarian as an educator and multiplier of information literacyEl bibliotecario como educador y multiplicador da alfabetización informacionalO Bibliotecário como educador e multiplicador da competência em informaçãoHabilidades profissionaisCompetência em informaçãoBibliotecárioHabilidadesBibliotecarioAlfabetización informacionalInformation literacyProfessional skillsLibrarianIt aims to describe the actions of the educator librarian who contribute to the multiplication of information literacy. The methodology used was an exploratory study, with a qualitative approach, with the outline of the case study and three sources for data collection: interview, direct observation and questionnaire. The research locus was a social school that has a multidisciplinary team, including the librarian and that assists children and adolescents in situations of social vulnerability. Among the results, it was possible to identify the practice of multiplying competence in information, in the form of projects and activities developed by the librarian in partnership with other employees of the institution. It highlighted the impact on the skills of all participants involved in the actions, emphasizing the importance of the librarian who works as an educator role in social spaces and in the care of minorities.Tiene como objetivo describir las acciones del bibliotecario educador que contribuyen a la multiplicación de la alfabetización informacional. La metodología utilizada fue un estudio exploratorio, con enfoque cualitativo, con diseño de estudio de caso y tres fuentes para la recolección de datos: entrevista, observación directa y cuestionario. El locus de investigación fue una escuela social que cuenta con un equipo multidisciplinario, que incluye al bibliotecario y que atiende a niños y adolescentes en situaciones de vulnerabilidad social. Entre los resultados, es posible identificar la práctica de multiplicar la alfabetización informacional, en forma de proyectos y actividades desarrolladas por el bibliotecario en asociación con otros empleados de la institución. Destacó el impacto en las habilidades de todos los participantes involucrados en las acciones, destacando la importancia del bibliotecario que juega un rol educativo en los espacios sociales y en el cuidado de las minorías.Tem como objetivo descrever ações do bibliotecário educador que contribuem para a multiplicação da competência em informação. A metodologia utilizada se tratou de um estudo exploratório, de abordagem qualitativa, tendo como delineamento o estudo de caso e três fontes para a coleta de dados: entrevista, observação direta e questionário. O locus de pesquisa foi uma escola social que conta com uma equipe multidisciplinar, incluindo o bibliotecário e que atende crianças e adolescentes em situação de vulnerabilidade social. Entre os resultados, pode-se identificar a prática da multiplicação da competência em informação em forma de projetos e atividades desenvolvidas pelo bibliotecário em parceria com demais colaboradores da instituição. Evidenciou o impacto nas habilidades de todos os participantes envolvidos nas ações, ressaltando a importância do bibliotecário que exerce um papel educador em espaços sociais e no atendimento das minorias.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2021-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/3672510.26512/rici.v14.n3.2021.36725Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 786-807Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 786-807Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 786-8071983-521310.26512/rici.v14.n3.2021reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36725/31354Copyright (c) 2021 Tamires Cassia Rodrigues Okada, Adriana Rosecler Alcaráhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOkada, Tamires Cassia RodriguesAlcará, Adriana Rosecler2021-10-08T12:02:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36725Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2021-10-08T12:02:56Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The librarian as an educator and multiplier of information literacy
El bibliotecario como educador y multiplicador da alfabetización informacional
O Bibliotecário como educador e multiplicador da competência em informação
title The librarian as an educator and multiplier of information literacy
spellingShingle The librarian as an educator and multiplier of information literacy
Okada, Tamires Cassia Rodrigues
Habilidades profissionais
Competência em informação
Bibliotecário
Habilidades
Bibliotecario
Alfabetización informacional
Information literacy
Professional skills
Librarian
title_short The librarian as an educator and multiplier of information literacy
title_full The librarian as an educator and multiplier of information literacy
title_fullStr The librarian as an educator and multiplier of information literacy
title_full_unstemmed The librarian as an educator and multiplier of information literacy
title_sort The librarian as an educator and multiplier of information literacy
author Okada, Tamires Cassia Rodrigues
author_facet Okada, Tamires Cassia Rodrigues
Alcará, Adriana Rosecler
author_role author
author2 Alcará, Adriana Rosecler
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Okada, Tamires Cassia Rodrigues
Alcará, Adriana Rosecler
dc.subject.por.fl_str_mv Habilidades profissionais
Competência em informação
Bibliotecário
Habilidades
Bibliotecario
Alfabetización informacional
Information literacy
Professional skills
Librarian
topic Habilidades profissionais
Competência em informação
Bibliotecário
Habilidades
Bibliotecario
Alfabetización informacional
Information literacy
Professional skills
Librarian
description It aims to describe the actions of the educator librarian who contribute to the multiplication of information literacy. The methodology used was an exploratory study, with a qualitative approach, with the outline of the case study and three sources for data collection: interview, direct observation and questionnaire. The research locus was a social school that has a multidisciplinary team, including the librarian and that assists children and adolescents in situations of social vulnerability. Among the results, it was possible to identify the practice of multiplying competence in information, in the form of projects and activities developed by the librarian in partnership with other employees of the institution. It highlighted the impact on the skills of all participants involved in the actions, emphasizing the importance of the librarian who works as an educator role in social spaces and in the care of minorities.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36725
10.26512/rici.v14.n3.2021.36725
url https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36725
identifier_str_mv 10.26512/rici.v14.n3.2021.36725
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36725/31354
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Tamires Cassia Rodrigues Okada, Adriana Rosecler Alcará
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Tamires Cassia Rodrigues Okada, Adriana Rosecler Alcará
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 786-807
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 786-807
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 786-807
1983-5213
10.26512/rici.v14.n3.2021
reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
collection Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv ||rici@unb.br
_version_ 1800210999792369664