Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/25048 |
Resumo: | This paper aims to present an analysis on the research carried out in Portugal regarding the academic works approved in the 2nd and 3rd cycles of studies in higher education in Portugal. We used the quantitative method, with an analysis of the graduated works in Information and Documentation Sciences, in a total of 699 works between 2003 and 2018. An analysis was made of the total of the theses and dissertations approved, per year and per institution, subject distribution according to the categories considered and the research methods used. The variation of the educational offer over the years has consequences in the number of works presented, however the tendency is for the majority of the works to be about Libraries, with emphasis on the School Libraries and the most used method of investigation is the qualitative method. |
id |
UNB-7_7ede48d895d2ce9c9e7c2cb425b10746 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25048 |
network_acronym_str |
UNB-7 |
network_name_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018Tendencias de la investigación científica de la información: 2003-2018Tendências da investigação científica nas ciências da informação e documentação em Portugal: 2003-2018Bibliometria.Tese de doutorado.Dissertação de mestrado.Ensino superior.Ciência da informação.Portugal.Bibliometría.Tesis de doctorado.Educación superior.Ciencia de la información.Portugal.Disertación de máster.Bibliometrics.Doctoral dissertation.Master thesis.Higher education.Portugal.This paper aims to present an analysis on the research carried out in Portugal regarding the academic works approved in the 2nd and 3rd cycles of studies in higher education in Portugal. We used the quantitative method, with an analysis of the graduated works in Information and Documentation Sciences, in a total of 699 works between 2003 and 2018. An analysis was made of the total of the theses and dissertations approved, per year and per institution, subject distribution according to the categories considered and the research methods used. The variation of the educational offer over the years has consequences in the number of works presented, however the tendency is for the majority of the works to be about Libraries, with emphasis on the School Libraries and the most used method of investigation is the qualitative method.Este artículo presenta un análisis de la investigación llevada a cabo en Portugal como parte del trabajo académico en los cursos aprobados 2º y 3º ciclos de estudios en la educación superior en Portugal. Se utilizó el método cuantitativo habiendo sido efectuado el levantamiento de los trabajos graduados en el área de las Ciencias de la Información y Documentación, ubicándose 699 trabajos entre 2003 y 2018. Se hizo un análisis del total de las tesis y disertaciones aprobadas, por año y por institución, la distribución de los temas que explotaron de acuerdo con las categorías consideradas y los métodos de investigación utilizados. La variación de la oferta formativa a lo largo de los años tiene consecuencias en el número de trabajos presentados, pero la tendencia es para que la mayoría de los trabajos sea del área de las Bibliotecas con destaque para las Bibliotecas Escolares y el método de investigación más utilizado es el método cualitativo.Este trabalho visa apresentar uma análise sobre a investigação realizada em Portugal no âmbito dos trabalhos académicos aprovados nos cursos de 2º e 3º ciclos de estudos no ensino superior em Portugal. Utilizou-se o método quantitativo, tendo sido efetuado o levantamento dos trabalhos graduados na área das Ciências da Informação e Documentação, localizando-se 699 trabalhos entre 2003 e 2018. Fez-se uma análise do total das teses e dissertações aprovadas, por ano e por instituição, a distribuição dos temas que exploraram, de acordo com as categorias consideradas e os métodos de investigação utilizados. A variação da oferta formativa ao longo dos anos tem consequências no número de trabalhos apresentados, porém a tendência é para que a maioria dos trabalhos seja da área das Bibliotecas, com destaque para as Bibliotecas Escolares e o método de investigação mais utilizado é o método qualitativo.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2020-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/2504810.26512/rici.v13.n3.2020.25048Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 No. 3 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 796-813Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 Núm. 3 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 796-813Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 13 n. 3 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 796-8131983-521310.26512/rici.v13.n3.2020reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/25048/27488Copyright (c) 2020 Maria Margarida Vargues, Maria Teresa Costahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVargues, Maria MargaridaCosta, Maria Teresa2020-09-13T12:18:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25048Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2020-09-13T12:18:34Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018 Tendencias de la investigación científica de la información: 2003-2018 Tendências da investigação científica nas ciências da informação e documentação em Portugal: 2003-2018 |
title |
Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018 |
spellingShingle |
Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018 Vargues, Maria Margarida Bibliometria. Tese de doutorado. Dissertação de mestrado. Ensino superior. Ciência da informação. Portugal. Bibliometría. Tesis de doctorado. Educación superior. Ciencia de la información. Portugal. Disertación de máster. Bibliometrics. Doctoral dissertation. Master thesis. Higher education. Portugal. |
title_short |
Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018 |
title_full |
Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018 |
title_fullStr |
Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018 |
title_full_unstemmed |
Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018 |
title_sort |
Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018 |
author |
Vargues, Maria Margarida |
author_facet |
Vargues, Maria Margarida Costa, Maria Teresa |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Maria Teresa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vargues, Maria Margarida Costa, Maria Teresa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bibliometria. Tese de doutorado. Dissertação de mestrado. Ensino superior. Ciência da informação. Portugal. Bibliometría. Tesis de doctorado. Educación superior. Ciencia de la información. Portugal. Disertación de máster. Bibliometrics. Doctoral dissertation. Master thesis. Higher education. Portugal. |
topic |
Bibliometria. Tese de doutorado. Dissertação de mestrado. Ensino superior. Ciência da informação. Portugal. Bibliometría. Tesis de doctorado. Educación superior. Ciencia de la información. Portugal. Disertación de máster. Bibliometrics. Doctoral dissertation. Master thesis. Higher education. Portugal. |
description |
This paper aims to present an analysis on the research carried out in Portugal regarding the academic works approved in the 2nd and 3rd cycles of studies in higher education in Portugal. We used the quantitative method, with an analysis of the graduated works in Information and Documentation Sciences, in a total of 699 works between 2003 and 2018. An analysis was made of the total of the theses and dissertations approved, per year and per institution, subject distribution according to the categories considered and the research methods used. The variation of the educational offer over the years has consequences in the number of works presented, however the tendency is for the majority of the works to be about Libraries, with emphasis on the School Libraries and the most used method of investigation is the qualitative method. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/25048 10.26512/rici.v13.n3.2020.25048 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/25048 |
identifier_str_mv |
10.26512/rici.v13.n3.2020.25048 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/25048/27488 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Maria Margarida Vargues, Maria Teresa Costa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Maria Margarida Vargues, Maria Teresa Costa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 No. 3 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 796-813 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 Núm. 3 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 796-813 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 13 n. 3 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 796-813 1983-5213 10.26512/rici.v13.n3.2020 reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
collection |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rici@unb.br |
_version_ |
1800210999544905728 |