Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vargues, Maria Margarida
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Costa, Maria Teresa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/25048
Resumo: This paper aims to present an analysis on the research carried out in Portugal regarding the academic works approved in the 2nd and 3rd cycles of studies in higher education in Portugal. We used the quantitative method, with an analysis of the graduated works in Information and Documentation Sciences, in a total of 699 works between 2003 and 2018. An analysis was made of the total of the theses and dissertations approved, per year and per institution, subject distribution according to the categories considered and the research methods used. The variation of the educational offer over the years has consequences in the number of works presented, however the tendency is for the majority of the works to be about Libraries, with emphasis on the School Libraries and the most used method of investigation is the qualitative method.
id UNB-7_7ede48d895d2ce9c9e7c2cb425b10746
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25048
network_acronym_str UNB-7
network_name_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018Tendencias de la investigación científica de la información: 2003-2018Tendências da investigação científica nas ciências da informação e documentação em Portugal: 2003-2018Bibliometria.Tese de doutorado.Dissertação de mestrado.Ensino superior.Ciência da informação.Portugal.Bibliometría.Tesis de doctorado.Educación superior.Ciencia de la información.Portugal.Disertación de máster.Bibliometrics.Doctoral dissertation.Master thesis.Higher education.Portugal.This paper aims to present an analysis on the research carried out in Portugal regarding the academic works approved in the 2nd and 3rd cycles of studies in higher education in Portugal. We used the quantitative method, with an analysis of the graduated works in Information and Documentation Sciences, in a total of 699 works between 2003 and 2018. An analysis was made of the total of the theses and dissertations approved, per year and per institution, subject distribution according to the categories considered and the research methods used. The variation of the educational offer over the years has consequences in the number of works presented, however the tendency is for the majority of the works to be about Libraries, with emphasis on the School Libraries and the most used method of investigation is the qualitative method.Este artículo presenta un análisis de la investigación llevada a cabo en Portugal como parte del trabajo académico en los cursos aprobados 2º y 3º ciclos de estudios en la educación superior en Portugal. Se utilizó el método cuantitativo habiendo sido efectuado el levantamiento de los trabajos graduados en el área de las Ciencias de la Información y Documentación, ubicándose 699 trabajos entre 2003 y 2018. Se hizo un análisis del total de las tesis y disertaciones aprobadas, por año y por institución, la distribución de los temas que explotaron de acuerdo con las categorías consideradas y los métodos de investigación utilizados. La variación de la oferta formativa a lo largo de los años tiene consecuencias en el número de trabajos presentados, pero la tendencia es para que la mayoría de los trabajos sea del área de las Bibliotecas con destaque para las Bibliotecas Escolares y el método de investigación más utilizado es el método cualitativo.Este trabalho visa apresentar uma análise sobre a investigação realizada em Portugal no âmbito dos trabalhos académicos aprovados nos cursos de 2º e 3º ciclos de estudos no ensino superior em Portugal. Utilizou-se o método quantitativo, tendo sido efetuado o levantamento dos trabalhos graduados na área das Ciências da Informação e Documentação, localizando-se 699 trabalhos entre 2003 e 2018. Fez-se uma análise do total das teses e dissertações aprovadas, por ano e por instituição, a distribuição dos temas que exploraram, de acordo com as categorias consideradas e os métodos de investigação utilizados. A variação da oferta formativa ao longo dos anos tem consequências no número de trabalhos apresentados, porém a tendência é para que a maioria dos trabalhos seja da área das Bibliotecas, com destaque para as Bibliotecas Escolares e o método de investigação mais utilizado é o método qualitativo.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2020-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/2504810.26512/rici.v13.n3.2020.25048Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 No. 3 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 796-813Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 Núm. 3 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 796-813Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 13 n. 3 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 796-8131983-521310.26512/rici.v13.n3.2020reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/25048/27488Copyright (c) 2020 Maria Margarida Vargues, Maria Teresa Costahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVargues, Maria MargaridaCosta, Maria Teresa2020-09-13T12:18:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25048Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2020-09-13T12:18:34Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018
Tendencias de la investigación científica de la información: 2003-2018
Tendências da investigação científica nas ciências da informação e documentação em Portugal: 2003-2018
title Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018
spellingShingle Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018
Vargues, Maria Margarida
Bibliometria.
Tese de doutorado.
Dissertação de mestrado.
Ensino superior.
Ciência da informação.
Portugal.
Bibliometría.
Tesis de doctorado.
Educación superior.
Ciencia de la información.
Portugal.
Disertación de máster.
Bibliometrics.
Doctoral dissertation.
Master thesis.
Higher education.
Portugal.
title_short Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018
title_full Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018
title_fullStr Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018
title_full_unstemmed Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018
title_sort Trends in scientific research output in information, and documentation science: 2003-2018
author Vargues, Maria Margarida
author_facet Vargues, Maria Margarida
Costa, Maria Teresa
author_role author
author2 Costa, Maria Teresa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vargues, Maria Margarida
Costa, Maria Teresa
dc.subject.por.fl_str_mv Bibliometria.
Tese de doutorado.
Dissertação de mestrado.
Ensino superior.
Ciência da informação.
Portugal.
Bibliometría.
Tesis de doctorado.
Educación superior.
Ciencia de la información.
Portugal.
Disertación de máster.
Bibliometrics.
Doctoral dissertation.
Master thesis.
Higher education.
Portugal.
topic Bibliometria.
Tese de doutorado.
Dissertação de mestrado.
Ensino superior.
Ciência da informação.
Portugal.
Bibliometría.
Tesis de doctorado.
Educación superior.
Ciencia de la información.
Portugal.
Disertación de máster.
Bibliometrics.
Doctoral dissertation.
Master thesis.
Higher education.
Portugal.
description This paper aims to present an analysis on the research carried out in Portugal regarding the academic works approved in the 2nd and 3rd cycles of studies in higher education in Portugal. We used the quantitative method, with an analysis of the graduated works in Information and Documentation Sciences, in a total of 699 works between 2003 and 2018. An analysis was made of the total of the theses and dissertations approved, per year and per institution, subject distribution according to the categories considered and the research methods used. The variation of the educational offer over the years has consequences in the number of works presented, however the tendency is for the majority of the works to be about Libraries, with emphasis on the School Libraries and the most used method of investigation is the qualitative method.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/25048
10.26512/rici.v13.n3.2020.25048
url https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/25048
identifier_str_mv 10.26512/rici.v13.n3.2020.25048
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/25048/27488
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Maria Margarida Vargues, Maria Teresa Costa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Maria Margarida Vargues, Maria Teresa Costa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 No. 3 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 796-813
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 Núm. 3 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 796-813
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 13 n. 3 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 796-813
1983-5213
10.26512/rici.v13.n3.2020
reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
collection Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv ||rici@unb.br
_version_ 1800210999544905728