Intersections and identities in the Brazilian legal academy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Sociedade e Estado |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/24139 |
Resumo: | The article focuses on the changes in legal academy in Brazil, linking the increase in the participation of women and difference among the professoriate, with the fragmentation of institutional models, regional distribution of schools, type of laboragreement and higher titration of faculty members. It examines how such dislocations are articulated with professional identifications and their intersections, as well as the play to produce the center and to decenter the canonical knowledge and established groups. The research gathers data from the 2015 National Census of Higher Education, Inep, and from qualitative fieldwork, interviewing male and female professors of six Brazilian Law schools. |
id |
UNB-9_3deb39d8d5fd3ef0dea4527f21ff3cf2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24139 |
network_acronym_str |
UNB-9 |
network_name_str |
Sociedade e Estado |
repository_id_str |
|
spelling |
Intersections and identities in the Brazilian legal academyIntersecções e identidades na docência do Direito no BrasilProfissionalismodocência do DireitointersecçõesidentidadesdiferençaProfessionalismlegal teachingintersectionsidentitiesdifferenceThe article focuses on the changes in legal academy in Brazil, linking the increase in the participation of women and difference among the professoriate, with the fragmentation of institutional models, regional distribution of schools, type of laboragreement and higher titration of faculty members. It examines how such dislocations are articulated with professional identifications and their intersections, as well as the play to produce the center and to decenter the canonical knowledge and established groups. The research gathers data from the 2015 National Census of Higher Education, Inep, and from qualitative fieldwork, interviewing male and female professors of six Brazilian Law schools.O artigo analisa as mudanças na docência do Direito relacionando a maior participação das mulheres e da diferença no professorado, com a pulverização das instituições de ensino, a distribuição regional, os regimes de trabalho e o maior de grau de titulação docente. Investiga como esses deslocamentos se refletem nas identificações profissionais e nas suas intersecções, bem como no jogo para produzir o centro e o descentramento dos grupos estabelecidos e do cânone jurídico. Baseia-se em dados do Censo Nacional da Educação Superior, Inep (2015) e em entrevistas qualitativas realizadas com docentes homens e mulheres de seis faculdades de Direito do país.Departamento de Sociologia - UnB/SOL2019-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/2413910.1590/s0102-6992-201934030002Sociedade e Estado; Vol. 34 No. 03 (2019); 661-688Sociedade e Estado; Vol. 34 Núm. 03 (2019); 661-688Sociedade e Estado; v. 34 n. 03 (2019); 661-6881980-54620102-6992reponame:Sociedade e Estadoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/24139/24891Copyright (c) 2019 Sociedade e Estadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBonelli, Maria da GloriaBertolin, Patricia Tuma MartinsAlbuquerque, Rossana Maria MarinhoCampos, Veridiana P. ParahybaBarbalho, Renne Martins2020-01-10T18:46:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24139Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br1980-54620102-6992opendoar:2020-01-10T18:46:45Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intersections and identities in the Brazilian legal academy Intersecções e identidades na docência do Direito no Brasil |
title |
Intersections and identities in the Brazilian legal academy |
spellingShingle |
Intersections and identities in the Brazilian legal academy Bonelli, Maria da Gloria Profissionalismo docência do Direito intersecções identidades diferença Professionalism legal teaching intersections identities difference |
title_short |
Intersections and identities in the Brazilian legal academy |
title_full |
Intersections and identities in the Brazilian legal academy |
title_fullStr |
Intersections and identities in the Brazilian legal academy |
title_full_unstemmed |
Intersections and identities in the Brazilian legal academy |
title_sort |
Intersections and identities in the Brazilian legal academy |
author |
Bonelli, Maria da Gloria |
author_facet |
Bonelli, Maria da Gloria Bertolin, Patricia Tuma Martins Albuquerque, Rossana Maria Marinho Campos, Veridiana P. Parahyba Barbalho, Renne Martins |
author_role |
author |
author2 |
Bertolin, Patricia Tuma Martins Albuquerque, Rossana Maria Marinho Campos, Veridiana P. Parahyba Barbalho, Renne Martins |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bonelli, Maria da Gloria Bertolin, Patricia Tuma Martins Albuquerque, Rossana Maria Marinho Campos, Veridiana P. Parahyba Barbalho, Renne Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Profissionalismo docência do Direito intersecções identidades diferença Professionalism legal teaching intersections identities difference |
topic |
Profissionalismo docência do Direito intersecções identidades diferença Professionalism legal teaching intersections identities difference |
description |
The article focuses on the changes in legal academy in Brazil, linking the increase in the participation of women and difference among the professoriate, with the fragmentation of institutional models, regional distribution of schools, type of laboragreement and higher titration of faculty members. It examines how such dislocations are articulated with professional identifications and their intersections, as well as the play to produce the center and to decenter the canonical knowledge and established groups. The research gathers data from the 2015 National Census of Higher Education, Inep, and from qualitative fieldwork, interviewing male and female professors of six Brazilian Law schools. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/24139 10.1590/s0102-6992-201934030002 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/24139 |
identifier_str_mv |
10.1590/s0102-6992-201934030002 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/24139/24891 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Sociedade e Estado info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Sociedade e Estado |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Sociologia - UnB/SOL |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Sociologia - UnB/SOL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Sociedade e Estado; Vol. 34 No. 03 (2019); 661-688 Sociedade e Estado; Vol. 34 Núm. 03 (2019); 661-688 Sociedade e Estado; v. 34 n. 03 (2019); 661-688 1980-5462 0102-6992 reponame:Sociedade e Estado instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Sociedade e Estado |
collection |
Sociedade e Estado |
repository.name.fl_str_mv |
Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br |
_version_ |
1800211064725438464 |