Intersections and identities in the Brazilian legal academy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bonelli, Maria da Gloria
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Bertolin, Patricia Tuma Martins, Albuquerque, Rossana Maria Marinho, Campos, Veridiana P. Parahyba, Barbalho, Renne Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Sociedade e Estado
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/24139
Resumo: The article focuses on the changes in legal academy in Brazil, linking the increase in the participation of women and difference among the professoriate, with the fragmentation of institutional models, regional distribution of schools, type of laboragreement and higher titration of faculty members.  It examines how such dislocations are articulated with professional identifications and their intersections, as well as the play to produce the center and to decenter the canonical knowledge and established groups. The research gathers data from the 2015 National Census of Higher Education, Inep, and from qualitative fieldwork, interviewing male and female professors of six Brazilian Law schools.
id UNB-9_3deb39d8d5fd3ef0dea4527f21ff3cf2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24139
network_acronym_str UNB-9
network_name_str Sociedade e Estado
repository_id_str
spelling Intersections and identities in the Brazilian legal academyIntersecções e identidades na docência do Direito no BrasilProfissionalismodocência do DireitointersecçõesidentidadesdiferençaProfessionalismlegal teachingintersectionsidentitiesdifferenceThe article focuses on the changes in legal academy in Brazil, linking the increase in the participation of women and difference among the professoriate, with the fragmentation of institutional models, regional distribution of schools, type of laboragreement and higher titration of faculty members.  It examines how such dislocations are articulated with professional identifications and their intersections, as well as the play to produce the center and to decenter the canonical knowledge and established groups. The research gathers data from the 2015 National Census of Higher Education, Inep, and from qualitative fieldwork, interviewing male and female professors of six Brazilian Law schools.O artigo analisa as mudanças na docência do Direito relacionando a maior participação das mulheres e da diferença no professorado, com a pulverização das instituições de ensino, a distribuição regional, os regimes de trabalho e o maior de grau de titulação docente. Investiga como esses deslocamentos se refletem nas identificações profissionais e nas suas intersecções, bem como no jogo para produzir o centro e o descentramento dos grupos estabelecidos e do cânone jurídico. Baseia-se em dados do Censo Nacional da Educação Superior, Inep (2015) e em entrevistas qualitativas realizadas com docentes homens e mulheres de seis faculdades de Direito do país.Departamento de Sociologia - UnB/SOL2019-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/2413910.1590/s0102-6992-201934030002Sociedade e Estado; Vol. 34 No. 03 (2019); 661-688Sociedade e Estado; Vol. 34 Núm. 03 (2019); 661-688Sociedade e Estado; v. 34 n. 03 (2019); 661-6881980-54620102-6992reponame:Sociedade e Estadoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/24139/24891Copyright (c) 2019 Sociedade e Estadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBonelli, Maria da GloriaBertolin, Patricia Tuma MartinsAlbuquerque, Rossana Maria MarinhoCampos, Veridiana P. ParahybaBarbalho, Renne Martins2020-01-10T18:46:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24139Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br1980-54620102-6992opendoar:2020-01-10T18:46:45Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Intersections and identities in the Brazilian legal academy
Intersecções e identidades na docência do Direito no Brasil
title Intersections and identities in the Brazilian legal academy
spellingShingle Intersections and identities in the Brazilian legal academy
Bonelli, Maria da Gloria
Profissionalismo
docência do Direito
intersecções
identidades
diferença
Professionalism
legal teaching
intersections
identities
difference
title_short Intersections and identities in the Brazilian legal academy
title_full Intersections and identities in the Brazilian legal academy
title_fullStr Intersections and identities in the Brazilian legal academy
title_full_unstemmed Intersections and identities in the Brazilian legal academy
title_sort Intersections and identities in the Brazilian legal academy
author Bonelli, Maria da Gloria
author_facet Bonelli, Maria da Gloria
Bertolin, Patricia Tuma Martins
Albuquerque, Rossana Maria Marinho
Campos, Veridiana P. Parahyba
Barbalho, Renne Martins
author_role author
author2 Bertolin, Patricia Tuma Martins
Albuquerque, Rossana Maria Marinho
Campos, Veridiana P. Parahyba
Barbalho, Renne Martins
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bonelli, Maria da Gloria
Bertolin, Patricia Tuma Martins
Albuquerque, Rossana Maria Marinho
Campos, Veridiana P. Parahyba
Barbalho, Renne Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Profissionalismo
docência do Direito
intersecções
identidades
diferença
Professionalism
legal teaching
intersections
identities
difference
topic Profissionalismo
docência do Direito
intersecções
identidades
diferença
Professionalism
legal teaching
intersections
identities
difference
description The article focuses on the changes in legal academy in Brazil, linking the increase in the participation of women and difference among the professoriate, with the fragmentation of institutional models, regional distribution of schools, type of laboragreement and higher titration of faculty members.  It examines how such dislocations are articulated with professional identifications and their intersections, as well as the play to produce the center and to decenter the canonical knowledge and established groups. The research gathers data from the 2015 National Census of Higher Education, Inep, and from qualitative fieldwork, interviewing male and female professors of six Brazilian Law schools.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/24139
10.1590/s0102-6992-201934030002
url https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/24139
identifier_str_mv 10.1590/s0102-6992-201934030002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/24139/24891
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Sociedade e Estado
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Sociedade e Estado
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Sociologia - UnB/SOL
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Sociologia - UnB/SOL
dc.source.none.fl_str_mv Sociedade e Estado; Vol. 34 No. 03 (2019); 661-688
Sociedade e Estado; Vol. 34 Núm. 03 (2019); 661-688
Sociedade e Estado; v. 34 n. 03 (2019); 661-688
1980-5462
0102-6992
reponame:Sociedade e Estado
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Sociedade e Estado
collection Sociedade e Estado
repository.name.fl_str_mv Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br
_version_ 1800211064725438464