Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Thiago Ribeiro da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Santos, Wesley Lucas Fernandes dos, Silva, Ewerton Roosewelt Bernardo da, Arruda, Alisson Werner Arruda de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1596
Resumo: ABSTRACT: Mathematical literacy is indispensable to educational processes that train people capable of fully exercising their citizenship. The contemporary school also cannot do without technologies like computers and mobile electronic devices. This work articulated in both needs with the objective of developing an application for auxiliary teaching-learning processes of matrices, determinants and systems of linear equations in High School. To this end, bibliographic research was carried out on the common teaching of linear algebra and, consequently, the development of a mobile application using a Python language and a Kivy library. Functions were applied that allow calculating and verifying the calculations step by step, as well as taking lessons through a chatbot, still an application for balancing defined equations. In addition to these uses, there is also an activity with the application, an objective of highlighting the potential of classes to increase mathematics and individual studies of students in algebra, even remotely. KEYWORDS: Mathematics teaching, Digital technologies, Linear algebra.
id UNEAL_ac3ab61abca62f2121610bebd0deae19
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1596
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação BásicaABSTRACT: Mathematical literacy is indispensable to educational processes that train people capable of fully exercising their citizenship. The contemporary school also cannot do without technologies like computers and mobile electronic devices. This work articulated in both needs with the objective of developing an application for auxiliary teaching-learning processes of matrices, determinants and systems of linear equations in High School. To this end, bibliographic research was carried out on the common teaching of linear algebra and, consequently, the development of a mobile application using a Python language and a Kivy library. Functions were applied that allow calculating and verifying the calculations step by step, as well as taking lessons through a chatbot, still an application for balancing defined equations. In addition to these uses, there is also an activity with the application, an objective of highlighting the potential of classes to increase mathematics and individual studies of students in algebra, even remotely. KEYWORDS: Mathematics teaching, Digital technologies, Linear algebra.RESUMO: O letramento matemático é indispensável aos processos educativos que têm por finalidade a formação de pessoas capazes de exercer plenamente sua cidadania. A escola contemporânea também não pode prescindir de tecnologias como a dos computadores e dos dispositivos eletrônicos móveis. Este trabalho articulou ambas as necessidades com o objetivo de desenvolver um aplicativo para auxiliar processos de ensino-aprendizagem de matrizes, determinantes e sistemas de equações lineares no Ensino Médio. Para tanto, houve a realização de pesquisas bibliográficas sobre o ensino desses tópicos da álgebra linear e, consequentemente, o desenvolvimento de uma aplicação móvel utilizando a linguagem Python e a biblioteca Kivy. Foram criadas funções que permitem calcular e verificar o passo a passo dos cálculos, bem como tomar lições por meio de um chatbot, ainda uma aplicação para o balanceamento de equações químicas. Além desses usos, sugere-se uma atividade com o aplicativo, a fim de evidenciar seu potencial de incrementar aulas de matemática e estudos individuais dos alunos em tópicos de álgebra, inclusive de forma remota. PALAVRAS-CHAVE: Ensino de Matemática, Tecnologias digitais, Álgebra linear.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2021-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/159610.17648/diversitas-journal-v6i1-1596Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1415-14272525-521510.17648/diversitas-journal-v6i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1596/1320Copyright (c) 2021 Thiago Ribeiro da Silva, Wesley Lucas Fernandes dos Santos, Ewerton Roosewelt Bernardo da Silva, Alisson Werner Arruda de Arrudahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Thiago Ribeiro daSantos, Wesley Lucas Fernandes dosSilva, Ewerton Roosewelt Bernardo daArruda, Alisson Werner Arruda de2021-08-12T20:41:32Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1596Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:17.820622Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica
title Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica
spellingShingle Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica
Silva, Thiago Ribeiro da
title_short Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica
title_full Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica
title_fullStr Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica
title_full_unstemmed Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica
title_sort Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica
author Silva, Thiago Ribeiro da
author_facet Silva, Thiago Ribeiro da
Santos, Wesley Lucas Fernandes dos
Silva, Ewerton Roosewelt Bernardo da
Arruda, Alisson Werner Arruda de
author_role author
author2 Santos, Wesley Lucas Fernandes dos
Silva, Ewerton Roosewelt Bernardo da
Arruda, Alisson Werner Arruda de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Thiago Ribeiro da
Santos, Wesley Lucas Fernandes dos
Silva, Ewerton Roosewelt Bernardo da
Arruda, Alisson Werner Arruda de
description ABSTRACT: Mathematical literacy is indispensable to educational processes that train people capable of fully exercising their citizenship. The contemporary school also cannot do without technologies like computers and mobile electronic devices. This work articulated in both needs with the objective of developing an application for auxiliary teaching-learning processes of matrices, determinants and systems of linear equations in High School. To this end, bibliographic research was carried out on the common teaching of linear algebra and, consequently, the development of a mobile application using a Python language and a Kivy library. Functions were applied that allow calculating and verifying the calculations step by step, as well as taking lessons through a chatbot, still an application for balancing defined equations. In addition to these uses, there is also an activity with the application, an objective of highlighting the potential of classes to increase mathematics and individual studies of students in algebra, even remotely. KEYWORDS: Mathematics teaching, Digital technologies, Linear algebra.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1596
10.17648/diversitas-journal-v6i1-1596
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1596
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v6i1-1596
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1596/1320
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1415-1427
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v6i1
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051278137753600