Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1596 |
Resumo: | ABSTRACT: Mathematical literacy is indispensable to educational processes that train people capable of fully exercising their citizenship. The contemporary school also cannot do without technologies like computers and mobile electronic devices. This work articulated in both needs with the objective of developing an application for auxiliary teaching-learning processes of matrices, determinants and systems of linear equations in High School. To this end, bibliographic research was carried out on the common teaching of linear algebra and, consequently, the development of a mobile application using a Python language and a Kivy library. Functions were applied that allow calculating and verifying the calculations step by step, as well as taking lessons through a chatbot, still an application for balancing defined equations. In addition to these uses, there is also an activity with the application, an objective of highlighting the potential of classes to increase mathematics and individual studies of students in algebra, even remotely. KEYWORDS: Mathematics teaching, Digital technologies, Linear algebra. |
id |
UNEAL_ac3ab61abca62f2121610bebd0deae19 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1596 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação BásicaABSTRACT: Mathematical literacy is indispensable to educational processes that train people capable of fully exercising their citizenship. The contemporary school also cannot do without technologies like computers and mobile electronic devices. This work articulated in both needs with the objective of developing an application for auxiliary teaching-learning processes of matrices, determinants and systems of linear equations in High School. To this end, bibliographic research was carried out on the common teaching of linear algebra and, consequently, the development of a mobile application using a Python language and a Kivy library. Functions were applied that allow calculating and verifying the calculations step by step, as well as taking lessons through a chatbot, still an application for balancing defined equations. In addition to these uses, there is also an activity with the application, an objective of highlighting the potential of classes to increase mathematics and individual studies of students in algebra, even remotely. KEYWORDS: Mathematics teaching, Digital technologies, Linear algebra.RESUMO: O letramento matemático é indispensável aos processos educativos que têm por finalidade a formação de pessoas capazes de exercer plenamente sua cidadania. A escola contemporânea também não pode prescindir de tecnologias como a dos computadores e dos dispositivos eletrônicos móveis. Este trabalho articulou ambas as necessidades com o objetivo de desenvolver um aplicativo para auxiliar processos de ensino-aprendizagem de matrizes, determinantes e sistemas de equações lineares no Ensino Médio. Para tanto, houve a realização de pesquisas bibliográficas sobre o ensino desses tópicos da álgebra linear e, consequentemente, o desenvolvimento de uma aplicação móvel utilizando a linguagem Python e a biblioteca Kivy. Foram criadas funções que permitem calcular e verificar o passo a passo dos cálculos, bem como tomar lições por meio de um chatbot, ainda uma aplicação para o balanceamento de equações químicas. Além desses usos, sugere-se uma atividade com o aplicativo, a fim de evidenciar seu potencial de incrementar aulas de matemática e estudos individuais dos alunos em tópicos de álgebra, inclusive de forma remota. PALAVRAS-CHAVE: Ensino de Matemática, Tecnologias digitais, Álgebra linear.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2021-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/159610.17648/diversitas-journal-v6i1-1596Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1415-14272525-521510.17648/diversitas-journal-v6i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1596/1320Copyright (c) 2021 Thiago Ribeiro da Silva, Wesley Lucas Fernandes dos Santos, Ewerton Roosewelt Bernardo da Silva, Alisson Werner Arruda de Arrudahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Thiago Ribeiro daSantos, Wesley Lucas Fernandes dosSilva, Ewerton Roosewelt Bernardo daArruda, Alisson Werner Arruda de2021-08-12T20:41:32Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1596Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:17.820622Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica |
title |
Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica |
spellingShingle |
Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica Silva, Thiago Ribeiro da |
title_short |
Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica |
title_full |
Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica |
title_fullStr |
Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica |
title_full_unstemmed |
Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica |
title_sort |
Criação e usos do aplicativo LineAlg como objeto de aprendizagem na Educação Básica |
author |
Silva, Thiago Ribeiro da |
author_facet |
Silva, Thiago Ribeiro da Santos, Wesley Lucas Fernandes dos Silva, Ewerton Roosewelt Bernardo da Arruda, Alisson Werner Arruda de |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Wesley Lucas Fernandes dos Silva, Ewerton Roosewelt Bernardo da Arruda, Alisson Werner Arruda de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Thiago Ribeiro da Santos, Wesley Lucas Fernandes dos Silva, Ewerton Roosewelt Bernardo da Arruda, Alisson Werner Arruda de |
description |
ABSTRACT: Mathematical literacy is indispensable to educational processes that train people capable of fully exercising their citizenship. The contemporary school also cannot do without technologies like computers and mobile electronic devices. This work articulated in both needs with the objective of developing an application for auxiliary teaching-learning processes of matrices, determinants and systems of linear equations in High School. To this end, bibliographic research was carried out on the common teaching of linear algebra and, consequently, the development of a mobile application using a Python language and a Kivy library. Functions were applied that allow calculating and verifying the calculations step by step, as well as taking lessons through a chatbot, still an application for balancing defined equations. In addition to these uses, there is also an activity with the application, an objective of highlighting the potential of classes to increase mathematics and individual studies of students in algebra, even remotely. KEYWORDS: Mathematics teaching, Digital technologies, Linear algebra. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1596 10.17648/diversitas-journal-v6i1-1596 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1596 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v6i1-1596 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1596/1320 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1415-1427 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v6i1 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051278137753600 |