Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Edja Souza
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Maria Lays da, Araújo, Mariana Ferreira Torres de, Bezerra, Sara Jane Cerqueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/903
Resumo: ABSTRACT: This is an account of the experience of the implementation of the Aging and Education Pedagogical Workshop: weaving possible paths in the Pedagogy course of Campus III of the State University of Alagoas. The aim of the workshop was to articulate the theoretical knowledge of aging at both the medical and psychological levels, in a teacher education environment, with the goal of raising awareness of being elderly. The workshop was developed in three moments: lecture; elderly participation and aging circuit. With this experience, the authors affirm that, in view of social changes and the increase of the elderly population, pedagogy becomes a favorable science for the dialogue of actions that give visibility to the needs of this portion of the population. They also highlight the great gain of education with the amendment in LDBEN 9394/96 through Law No. 13.632/2018 that added an item in article 37, ensuring lifelong education in social daily life and in different educational spaces. KEYWORDS: Education; Aging; Educational Gerontology.
id UNEAL_ed458004cccfa1aa1852f5e7b4a0bb54
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/903
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formaçãoABSTRACT: This is an account of the experience of the implementation of the Aging and Education Pedagogical Workshop: weaving possible paths in the Pedagogy course of Campus III of the State University of Alagoas. The aim of the workshop was to articulate the theoretical knowledge of aging at both the medical and psychological levels, in a teacher education environment, with the goal of raising awareness of being elderly. The workshop was developed in three moments: lecture; elderly participation and aging circuit. With this experience, the authors affirm that, in view of social changes and the increase of the elderly population, pedagogy becomes a favorable science for the dialogue of actions that give visibility to the needs of this portion of the population. They also highlight the great gain of education with the amendment in LDBEN 9394/96 through Law No. 13.632/2018 that added an item in article 37, ensuring lifelong education in social daily life and in different educational spaces. KEYWORDS: Education; Aging; Educational Gerontology.RESUMO: Trata-se de relato da experiência da execução da Oficina Pedagógica Envelhecimento e Educação: tecendo caminhos possíveis no curso de Pedagogia do Campus III da Universidade Estadual de Alagoas. A Oficina teve como objetivo articular o conhecimento teórico do que seja envelhecimento tanto a nível médico quanto a nível psicológico, em um ambiente de formação de professores, tendo como meta a conscientização do que é ser idoso.  A oficina foi desenvolvida em três momentos: palestra; participação de idosas e circuito do envelhecimento. Com a realização desta experiência as autoras afirmam que, frente às mudanças sociais e o aumento da população idosa, a pedagogia torna-se ciência propícia para interlocução de ações que deem visibilidade às necessidades dessa parcela da população. Ressaltam ainda o grande ganho da educação com a alteração na LDBEN 9394/96 através da Lei nº 13.632/2018 que acrescentou um inciso no artigo 37, garantindo a educação ao longo da vida, no cotidiano social e em diferentes espaços educacionais. PALAVRAS-CHAVE: Educação; Envelhecimento; Gerontologia Educacional.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/90310.17648/diversitas-journal-v5i1-903Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 478-4862525-521510.17648/diversitas-journal-v5i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/903/946Copyright (c) 2020 Edja Souza Barbosa, Maria Lays da Silva, Mariana Ferreira Torres de Araújo, Sara Jane Cerqueira Bezerrahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Edja SouzaSilva, Maria Lays da Araújo, Mariana Ferreira Torres de Bezerra, Sara Jane Cerqueira2021-08-19T19:08:50Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/903Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:00.450508Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação
title Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação
spellingShingle Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação
Barbosa, Edja Souza
title_short Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação
title_full Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação
title_fullStr Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação
title_full_unstemmed Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação
title_sort Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação
author Barbosa, Edja Souza
author_facet Barbosa, Edja Souza
Silva, Maria Lays da
Araújo, Mariana Ferreira Torres de
Bezerra, Sara Jane Cerqueira
author_role author
author2 Silva, Maria Lays da
Araújo, Mariana Ferreira Torres de
Bezerra, Sara Jane Cerqueira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Edja Souza
Silva, Maria Lays da
Araújo, Mariana Ferreira Torres de
Bezerra, Sara Jane Cerqueira
description ABSTRACT: This is an account of the experience of the implementation of the Aging and Education Pedagogical Workshop: weaving possible paths in the Pedagogy course of Campus III of the State University of Alagoas. The aim of the workshop was to articulate the theoretical knowledge of aging at both the medical and psychological levels, in a teacher education environment, with the goal of raising awareness of being elderly. The workshop was developed in three moments: lecture; elderly participation and aging circuit. With this experience, the authors affirm that, in view of social changes and the increase of the elderly population, pedagogy becomes a favorable science for the dialogue of actions that give visibility to the needs of this portion of the population. They also highlight the great gain of education with the amendment in LDBEN 9394/96 through Law No. 13.632/2018 that added an item in article 37, ensuring lifelong education in social daily life and in different educational spaces. KEYWORDS: Education; Aging; Educational Gerontology.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/903
10.17648/diversitas-journal-v5i1-903
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/903
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v5i1-903
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/903/946
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 478-486
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v5i1
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051276187402240