Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/903 |
Resumo: | ABSTRACT: This is an account of the experience of the implementation of the Aging and Education Pedagogical Workshop: weaving possible paths in the Pedagogy course of Campus III of the State University of Alagoas. The aim of the workshop was to articulate the theoretical knowledge of aging at both the medical and psychological levels, in a teacher education environment, with the goal of raising awareness of being elderly. The workshop was developed in three moments: lecture; elderly participation and aging circuit. With this experience, the authors affirm that, in view of social changes and the increase of the elderly population, pedagogy becomes a favorable science for the dialogue of actions that give visibility to the needs of this portion of the population. They also highlight the great gain of education with the amendment in LDBEN 9394/96 through Law No. 13.632/2018 that added an item in article 37, ensuring lifelong education in social daily life and in different educational spaces. KEYWORDS: Education; Aging; Educational Gerontology. |
id |
UNEAL_ed458004cccfa1aa1852f5e7b4a0bb54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/903 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formaçãoABSTRACT: This is an account of the experience of the implementation of the Aging and Education Pedagogical Workshop: weaving possible paths in the Pedagogy course of Campus III of the State University of Alagoas. The aim of the workshop was to articulate the theoretical knowledge of aging at both the medical and psychological levels, in a teacher education environment, with the goal of raising awareness of being elderly. The workshop was developed in three moments: lecture; elderly participation and aging circuit. With this experience, the authors affirm that, in view of social changes and the increase of the elderly population, pedagogy becomes a favorable science for the dialogue of actions that give visibility to the needs of this portion of the population. They also highlight the great gain of education with the amendment in LDBEN 9394/96 through Law No. 13.632/2018 that added an item in article 37, ensuring lifelong education in social daily life and in different educational spaces. KEYWORDS: Education; Aging; Educational Gerontology.RESUMO: Trata-se de relato da experiência da execução da Oficina Pedagógica Envelhecimento e Educação: tecendo caminhos possíveis no curso de Pedagogia do Campus III da Universidade Estadual de Alagoas. A Oficina teve como objetivo articular o conhecimento teórico do que seja envelhecimento tanto a nível médico quanto a nível psicológico, em um ambiente de formação de professores, tendo como meta a conscientização do que é ser idoso. A oficina foi desenvolvida em três momentos: palestra; participação de idosas e circuito do envelhecimento. Com a realização desta experiência as autoras afirmam que, frente às mudanças sociais e o aumento da população idosa, a pedagogia torna-se ciência propícia para interlocução de ações que deem visibilidade às necessidades dessa parcela da população. Ressaltam ainda o grande ganho da educação com a alteração na LDBEN 9394/96 através da Lei nº 13.632/2018 que acrescentou um inciso no artigo 37, garantindo a educação ao longo da vida, no cotidiano social e em diferentes espaços educacionais. PALAVRAS-CHAVE: Educação; Envelhecimento; Gerontologia Educacional.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/90310.17648/diversitas-journal-v5i1-903Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 478-4862525-521510.17648/diversitas-journal-v5i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/903/946Copyright (c) 2020 Edja Souza Barbosa, Maria Lays da Silva, Mariana Ferreira Torres de Araújo, Sara Jane Cerqueira Bezerrahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Edja SouzaSilva, Maria Lays da Araújo, Mariana Ferreira Torres de Bezerra, Sara Jane Cerqueira2021-08-19T19:08:50Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/903Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:00.450508Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação |
title |
Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação |
spellingShingle |
Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação Barbosa, Edja Souza |
title_short |
Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação |
title_full |
Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação |
title_fullStr |
Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação |
title_full_unstemmed |
Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação |
title_sort |
Envelhecimento e educação: impressões advindas da oficina pedagógica de formação |
author |
Barbosa, Edja Souza |
author_facet |
Barbosa, Edja Souza Silva, Maria Lays da Araújo, Mariana Ferreira Torres de Bezerra, Sara Jane Cerqueira |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Maria Lays da Araújo, Mariana Ferreira Torres de Bezerra, Sara Jane Cerqueira |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Edja Souza Silva, Maria Lays da Araújo, Mariana Ferreira Torres de Bezerra, Sara Jane Cerqueira |
description |
ABSTRACT: This is an account of the experience of the implementation of the Aging and Education Pedagogical Workshop: weaving possible paths in the Pedagogy course of Campus III of the State University of Alagoas. The aim of the workshop was to articulate the theoretical knowledge of aging at both the medical and psychological levels, in a teacher education environment, with the goal of raising awareness of being elderly. The workshop was developed in three moments: lecture; elderly participation and aging circuit. With this experience, the authors affirm that, in view of social changes and the increase of the elderly population, pedagogy becomes a favorable science for the dialogue of actions that give visibility to the needs of this portion of the population. They also highlight the great gain of education with the amendment in LDBEN 9394/96 through Law No. 13.632/2018 that added an item in article 37, ensuring lifelong education in social daily life and in different educational spaces. KEYWORDS: Education; Aging; Educational Gerontology. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/903 10.17648/diversitas-journal-v5i1-903 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/903 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v5i1-903 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/903/946 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 478-486 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v5i1 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051276187402240 |