A pessoa idosa na Educaçãode Jovens e Adultos: um mapeamento da produção acadêmica em periódicos no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Cíntia Gomes da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Freitas, Marinaide Lima de Queiroz, Marinho, Paulo Manuel Teixeira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1439
Resumo: ABSTRACT: This article aims to present the result on the production of articles in Qualis Journals, highlighting objects of analysis and recurring authors from the field of the elderly in Youth and Adult Education (EJA), in Brazil. It is based on data from an investigation that took a time frame from 2008 to 2018 and started from the following problematization: What has been produced and developed in the qualis journals (A1 to B2) about the elderly in EJA? To answer this question, we opted for a quantitative and qualitative approach, with a focus on the bibliographic survey. The choice of the mentioned period was made considering the possibility of five years after the creation and institution of the Statute of the Elderly - Law 10.741 of 2003 -, which mentions in its articles 3, 20, 21 and 25 to education, in general , for this segment, even without reference to EJA, the modality responsible for the education of young people, adults and the elderly, in the context of Basic Education, there is already an expanded academic production. The study pointed out that in the studied period there is a huge lack in the number of scientific productions that portray the elderly in the EJA, considering that public policies for education for the elderly are still precarious in Brazil, and especially , when EJA is articulated. This lack appears in a forceful and little discussed way, even with the advance of the legal apparatus. KEYWORDS: EJA, Old men, Periodicals Qualis.
id UNEAL_fe566cda9445cfd6b37502b5153c0eaf
oai_identifier_str oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1439
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling A pessoa idosa na Educaçãode Jovens e Adultos: um mapeamento da produção acadêmica em periódicos no BrasilABSTRACT: This article aims to present the result on the production of articles in Qualis Journals, highlighting objects of analysis and recurring authors from the field of the elderly in Youth and Adult Education (EJA), in Brazil. It is based on data from an investigation that took a time frame from 2008 to 2018 and started from the following problematization: What has been produced and developed in the qualis journals (A1 to B2) about the elderly in EJA? To answer this question, we opted for a quantitative and qualitative approach, with a focus on the bibliographic survey. The choice of the mentioned period was made considering the possibility of five years after the creation and institution of the Statute of the Elderly - Law 10.741 of 2003 -, which mentions in its articles 3, 20, 21 and 25 to education, in general , for this segment, even without reference to EJA, the modality responsible for the education of young people, adults and the elderly, in the context of Basic Education, there is already an expanded academic production. The study pointed out that in the studied period there is a huge lack in the number of scientific productions that portray the elderly in the EJA, considering that public policies for education for the elderly are still precarious in Brazil, and especially , when EJA is articulated. This lack appears in a forceful and little discussed way, even with the advance of the legal apparatus. KEYWORDS: EJA, Old men, Periodicals Qualis.RESUMO: Este artigo tem como objetivo apresentar o resultado sobre a produção de artigos em Periódicos Qualis, destacando objetos de análise e autores recorrentes do campo do idoso na Educação de Jovens e Adultos (EJA), no Brasil. Baseia-se em dados de uma investigação que teve um recorte temporal de 2008a 2018 e partiu da seguinte problematização: O que vem sendo produzido e desenvolvido nos periódicos Qualis (A1 a B2) sobre os idosos na EJA? Para responder a essa indagação, optamos por uma abordagem quanti-qualitativa, com o foco no levantamento bibliográfico. A escolha do período mencionado deu-se considerando a possibilidade de após cinco anos da criação e da instituição do Estatuto do Idoso- Lei 10.741de 2003 -, que mencionamos seus artigos 3º, 20º, 21º e 25º a educação, de um modo geral para esse segmento, mesmo sem referência, a EJA, a modalidade responsável pela educação de jovens, adultos e idosos, no contexto da Educação Básica. O estudo apontou que no período estudado há uma carência enorme no número de produções científicas que retratam o idoso na EJA, tendo em vista que as políticas públicas de educação para o idoso apresentam-se de forma, ainda, precária no Brasil, e, principalmente, quando se articula a EJA. Essa carência transparece de forma contundente e pouco discutida, mesmo com o avanço do aparato jurídico. PALAVRAS-CHAVE: EJA, Idoso, Periódicos Qualis. Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2021-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/143910.17648/diversitas-journal-v6i2-1439Diversitas Journal; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2543-2558Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2543-2558Diversitas Journal; v. 6 n. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2543-25582525-521510.17648/diversitas-journal-v6i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1439/1409Copyright (c) 2021 Cíntia Gomes da Silva, Marinaide Lima de Queiroz Freitas, Paulo Manuel Teixeira Marinhohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Cíntia Gomes daFreitas, Marinaide Lima de QueirozMarinho, Paulo Manuel Teixeira2024-04-19T19:41:22Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1439Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2024-04-19T19:41:22Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv A pessoa idosa na Educaçãode Jovens e Adultos: um mapeamento da produção acadêmica em periódicos no Brasil
title A pessoa idosa na Educaçãode Jovens e Adultos: um mapeamento da produção acadêmica em periódicos no Brasil
spellingShingle A pessoa idosa na Educaçãode Jovens e Adultos: um mapeamento da produção acadêmica em periódicos no Brasil
Silva, Cíntia Gomes da
title_short A pessoa idosa na Educaçãode Jovens e Adultos: um mapeamento da produção acadêmica em periódicos no Brasil
title_full A pessoa idosa na Educaçãode Jovens e Adultos: um mapeamento da produção acadêmica em periódicos no Brasil
title_fullStr A pessoa idosa na Educaçãode Jovens e Adultos: um mapeamento da produção acadêmica em periódicos no Brasil
title_full_unstemmed A pessoa idosa na Educaçãode Jovens e Adultos: um mapeamento da produção acadêmica em periódicos no Brasil
title_sort A pessoa idosa na Educaçãode Jovens e Adultos: um mapeamento da produção acadêmica em periódicos no Brasil
author Silva, Cíntia Gomes da
author_facet Silva, Cíntia Gomes da
Freitas, Marinaide Lima de Queiroz
Marinho, Paulo Manuel Teixeira
author_role author
author2 Freitas, Marinaide Lima de Queiroz
Marinho, Paulo Manuel Teixeira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Cíntia Gomes da
Freitas, Marinaide Lima de Queiroz
Marinho, Paulo Manuel Teixeira
description ABSTRACT: This article aims to present the result on the production of articles in Qualis Journals, highlighting objects of analysis and recurring authors from the field of the elderly in Youth and Adult Education (EJA), in Brazil. It is based on data from an investigation that took a time frame from 2008 to 2018 and started from the following problematization: What has been produced and developed in the qualis journals (A1 to B2) about the elderly in EJA? To answer this question, we opted for a quantitative and qualitative approach, with a focus on the bibliographic survey. The choice of the mentioned period was made considering the possibility of five years after the creation and institution of the Statute of the Elderly - Law 10.741 of 2003 -, which mentions in its articles 3, 20, 21 and 25 to education, in general , for this segment, even without reference to EJA, the modality responsible for the education of young people, adults and the elderly, in the context of Basic Education, there is already an expanded academic production. The study pointed out that in the studied period there is a huge lack in the number of scientific productions that portray the elderly in the EJA, considering that public policies for education for the elderly are still precarious in Brazil, and especially , when EJA is articulated. This lack appears in a forceful and little discussed way, even with the advance of the legal apparatus. KEYWORDS: EJA, Old men, Periodicals Qualis.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1439
10.17648/diversitas-journal-v6i2-1439
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1439
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v6i2-1439
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1439/1409
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2543-2558
Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2543-2558
Diversitas Journal; v. 6 n. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2543-2558
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v6i2
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051271302086656