The PNLD and the proposals for written textual production in portuguese language textbooks in elementary school final years

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lessa Neta, Benigna Soares
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Serafim, Mônica de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pontos de Interrogação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p225
Resumo: The present study aims to investigate what changes the National Textbook Program (PNLD) promoted in the proposals for written textual production in Portuguese Language textbooks for Elementary School Final Years in the last fifty years. Our theoretical foundation was composed of documents issued by official bodies and authors who deal with the issue of teaching written textual production, such as Bezerra (2001) and Marcuschi (2001), among others.With regard to methodological procedures, four proposals for written textual production were analyzed, present in textbooks before and after the PNLD of 1997, a time in which specific criteria were defined for evaluating textbooks, based on two dimensions of analysis: one focused on the context of production of these proposals; and another more focused on teaching itself.The results revealed that the proposals prepared before the publication of the 1997 PNLD were vague and out of context; The proposals prepared after this PNLD are concerned with the purpose of the text, specificity of the genre, support, preferred places of circulation and interlocutor.
id UNEB-6_7272f9866681d1309c2897b9869a8ba7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/14376
network_acronym_str UNEB-6
network_name_str Pontos de Interrogação (Online)
repository_id_str
spelling The PNLD and the proposals for written textual production in portuguese language textbooks in elementary school final yearsO PNLD e as propostas de produção textual escrita em livros didáticos de língua portuguesa do ensino fundamental anos finaisLivro didático de Língua PortuguesaProdução textual escritaPrograma Nacional do Livro DidáticoPortuguese language textbookWritten textual productionNational Textbook ProgramThe present study aims to investigate what changes the National Textbook Program (PNLD) promoted in the proposals for written textual production in Portuguese Language textbooks for Elementary School Final Years in the last fifty years. Our theoretical foundation was composed of documents issued by official bodies and authors who deal with the issue of teaching written textual production, such as Bezerra (2001) and Marcuschi (2001), among others.With regard to methodological procedures, four proposals for written textual production were analyzed, present in textbooks before and after the PNLD of 1997, a time in which specific criteria were defined for evaluating textbooks, based on two dimensions of analysis: one focused on the context of production of these proposals; and another more focused on teaching itself.The results revealed that the proposals prepared before the publication of the 1997 PNLD were vague and out of context; The proposals prepared after this PNLD are concerned with the purpose of the text, specificity of the genre, support, preferred places of circulation and interlocutor.O presente estudo tem por objetivo investigar quais mudanças o Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) promoveu nas propostas de produção textual escrita nos livros didáticos de Língua Portuguesa do Ensino Fundamental Anos Finais nos últimos cinquenta anos. Nossa fundamentação teórica foi composta por documentos expedidos pelos órgãos oficiais e por autores que tratam da questão do ensino de produção textual escrita, tais como Bezerra (2001) e Marcuschi (2001), dentre outros. No que diz respeito aos procedimentos metodológicos, foram analisadas quatro propostas de produção textual escrita, presentes em livros didáticos anteriores e posteriores ao PNLD de 1997, época em que foram definidos critérios específicos para avaliação dos livros didáticos, tendo como base duas dimensões de análise: uma voltada para o contexto de produção dessas propostas; e outra mais focada no ensino em si. Os resultados revelaram que as propostas elaboradas antes da publicação do PNLD de 1997 eram vagas e descontextualizadas; já as propostas elaboradas após esse PNLD, preocupam-se com a finalidade do texto, especificidade do gênero, suporte, lugares preferenciais de circulação e interlocutor.Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural2024-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p22510.30620/pdi.v13n2.p225Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism; Vol. 13 No. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 225-251Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 225-251Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; v. 13 n. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 225-2512237-9681reponame:Pontos de Interrogação (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p225/v13n2p225Copyright (c) 2024 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Culturalhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLessa Neta, Benigna SoaresSerafim, Mônica de Souza2024-03-05T16:54:20Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/14376Revistahttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeintPUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/oairevistaponti@gmail.com || osmar.moreira@uol.com.br2237-96812178-8952opendoar:2024-03-05T16:54:20Pontos de Interrogação (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv The PNLD and the proposals for written textual production in portuguese language textbooks in elementary school final years
O PNLD e as propostas de produção textual escrita em livros didáticos de língua portuguesa do ensino fundamental anos finais
title The PNLD and the proposals for written textual production in portuguese language textbooks in elementary school final years
spellingShingle The PNLD and the proposals for written textual production in portuguese language textbooks in elementary school final years
Lessa Neta, Benigna Soares
Livro didático de Língua Portuguesa
Produção textual escrita
Programa Nacional do Livro Didático
Portuguese language textbook
Written textual production
National Textbook Program
title_short The PNLD and the proposals for written textual production in portuguese language textbooks in elementary school final years
title_full The PNLD and the proposals for written textual production in portuguese language textbooks in elementary school final years
title_fullStr The PNLD and the proposals for written textual production in portuguese language textbooks in elementary school final years
title_full_unstemmed The PNLD and the proposals for written textual production in portuguese language textbooks in elementary school final years
title_sort The PNLD and the proposals for written textual production in portuguese language textbooks in elementary school final years
author Lessa Neta, Benigna Soares
author_facet Lessa Neta, Benigna Soares
Serafim, Mônica de Souza
author_role author
author2 Serafim, Mônica de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lessa Neta, Benigna Soares
Serafim, Mônica de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Livro didático de Língua Portuguesa
Produção textual escrita
Programa Nacional do Livro Didático
Portuguese language textbook
Written textual production
National Textbook Program
topic Livro didático de Língua Portuguesa
Produção textual escrita
Programa Nacional do Livro Didático
Portuguese language textbook
Written textual production
National Textbook Program
description The present study aims to investigate what changes the National Textbook Program (PNLD) promoted in the proposals for written textual production in Portuguese Language textbooks for Elementary School Final Years in the last fifty years. Our theoretical foundation was composed of documents issued by official bodies and authors who deal with the issue of teaching written textual production, such as Bezerra (2001) and Marcuschi (2001), among others.With regard to methodological procedures, four proposals for written textual production were analyzed, present in textbooks before and after the PNLD of 1997, a time in which specific criteria were defined for evaluating textbooks, based on two dimensions of analysis: one focused on the context of production of these proposals; and another more focused on teaching itself.The results revealed that the proposals prepared before the publication of the 1997 PNLD were vague and out of context; The proposals prepared after this PNLD are concerned with the purpose of the text, specificity of the genre, support, preferred places of circulation and interlocutor.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p225
10.30620/pdi.v13n2.p225
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p225
identifier_str_mv 10.30620/pdi.v13n2.p225
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p225/v13n2p225
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural
dc.source.none.fl_str_mv Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism; Vol. 13 No. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 225-251
Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 225-251
Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; v. 13 n. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 225-251
2237-9681
reponame:Pontos de Interrogação (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Pontos de Interrogação (Online)
collection Pontos de Interrogação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pontos de Interrogação (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistaponti@gmail.com || osmar.moreira@uol.com.br
_version_ 1797042191898509312