The exercise of subjective reading as a political act

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Maria de Fátima Berenice da
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pontos de Interrogação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p17
Resumo: This article aims to reflect on literary literacy in Portuguese language classes, taking as a didactic-methodological scope the exercise of subjective reading for the teaching of literature in public schools. This approach stems from the concern that the school promotes levels of resistance in not conceiving new practices that can help the teaching of reading in co-production with the student’s knowledge. To this end, the text will maintain a constant dialogue with the thought of Paulo Freire and Jessé Souza as a theoretical support to understand the economic, political and social condition of the Brazilian people, extracting from these authors reflexive possibilities to conceive the exercise of literary reading as a political act in/for the classroom.
id UNEB-6_a1c1b5398b1d63f769a65085de3b2b8a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/1187
network_acronym_str UNEB-6
network_name_str Pontos de Interrogação (Online)
repository_id_str
spelling The exercise of subjective reading as a political actO exercício da leitura subjetiva como ato políticoEstudanteLetramentoLeituraStudentLiteracyReadingThis article aims to reflect on literary literacy in Portuguese language classes, taking as a didactic-methodological scope the exercise of subjective reading for the teaching of literature in public schools. This approach stems from the concern that the school promotes levels of resistance in not conceiving new practices that can help the teaching of reading in co-production with the student’s knowledge. To this end, the text will maintain a constant dialogue with the thought of Paulo Freire and Jessé Souza as a theoretical support to understand the economic, political and social condition of the Brazilian people, extracting from these authors reflexive possibilities to conceive the exercise of literary reading as a political act in/for the classroom.O presente artigo objetiva refletir sobre o letramento literário nas aulas de língua Portuguesa, tomando como escopo didático-metodológico o exercício da leitura subjetiva para o ensino da literatura na escola pública. Esse recorte decorre da preocupação de que a escola promova níveis de resistência em não conceber novas práticas que possam auxiliar o ensino da leitura em coprodução ao conhecimento do estudante. Para esse fim o texto manterá um diálogo constante com o pensamento de Paulo Freire e Jessé Souza como suporte teórico para entender a condição econômica, política e social do povo brasileiro, extraindo desses autores possibilidades reflexivas para conceber o exercício da leitura literária como ato político na/para sala de aula.Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural2024-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p1710.30620/pdi.v13n2.p17Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism; Vol. 13 No. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 17-39Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 17-39Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; v. 13 n. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 17-392237-9681reponame:Pontos de Interrogação (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p17/v13n2p17Copyright (c) 2024 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Culturalhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Maria de Fátima Berenice da2024-03-05T15:11:47Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/1187Revistahttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeintPUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/oairevistaponti@gmail.com || osmar.moreira@uol.com.br2237-96812178-8952opendoar:2024-03-05T15:11:47Pontos de Interrogação (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv The exercise of subjective reading as a political act
O exercício da leitura subjetiva como ato político
title The exercise of subjective reading as a political act
spellingShingle The exercise of subjective reading as a political act
Cruz, Maria de Fátima Berenice da
Estudante
Letramento
Leitura
Student
Literacy
Reading
title_short The exercise of subjective reading as a political act
title_full The exercise of subjective reading as a political act
title_fullStr The exercise of subjective reading as a political act
title_full_unstemmed The exercise of subjective reading as a political act
title_sort The exercise of subjective reading as a political act
author Cruz, Maria de Fátima Berenice da
author_facet Cruz, Maria de Fátima Berenice da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Maria de Fátima Berenice da
dc.subject.por.fl_str_mv Estudante
Letramento
Leitura
Student
Literacy
Reading
topic Estudante
Letramento
Leitura
Student
Literacy
Reading
description This article aims to reflect on literary literacy in Portuguese language classes, taking as a didactic-methodological scope the exercise of subjective reading for the teaching of literature in public schools. This approach stems from the concern that the school promotes levels of resistance in not conceiving new practices that can help the teaching of reading in co-production with the student’s knowledge. To this end, the text will maintain a constant dialogue with the thought of Paulo Freire and Jessé Souza as a theoretical support to understand the economic, political and social condition of the Brazilian people, extracting from these authors reflexive possibilities to conceive the exercise of literary reading as a political act in/for the classroom.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p17
10.30620/pdi.v13n2.p17
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p17
identifier_str_mv 10.30620/pdi.v13n2.p17
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p17/v13n2p17
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural
dc.source.none.fl_str_mv Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism; Vol. 13 No. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 17-39
Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 17-39
Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; v. 13 n. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 17-39
2237-9681
reponame:Pontos de Interrogação (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Pontos de Interrogação (Online)
collection Pontos de Interrogação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pontos de Interrogação (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistaponti@gmail.com || osmar.moreira@uol.com.br
_version_ 1797042190051966976