The exercise of subjective reading as a political act
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pontos de Interrogação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p17 |
Resumo: | This article aims to reflect on literary literacy in Portuguese language classes, taking as a didactic-methodological scope the exercise of subjective reading for the teaching of literature in public schools. This approach stems from the concern that the school promotes levels of resistance in not conceiving new practices that can help the teaching of reading in co-production with the student’s knowledge. To this end, the text will maintain a constant dialogue with the thought of Paulo Freire and Jessé Souza as a theoretical support to understand the economic, political and social condition of the Brazilian people, extracting from these authors reflexive possibilities to conceive the exercise of literary reading as a political act in/for the classroom. |
id |
UNEB-6_a1c1b5398b1d63f769a65085de3b2b8a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/1187 |
network_acronym_str |
UNEB-6 |
network_name_str |
Pontos de Interrogação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The exercise of subjective reading as a political actO exercício da leitura subjetiva como ato políticoEstudanteLetramentoLeituraStudentLiteracyReadingThis article aims to reflect on literary literacy in Portuguese language classes, taking as a didactic-methodological scope the exercise of subjective reading for the teaching of literature in public schools. This approach stems from the concern that the school promotes levels of resistance in not conceiving new practices that can help the teaching of reading in co-production with the student’s knowledge. To this end, the text will maintain a constant dialogue with the thought of Paulo Freire and Jessé Souza as a theoretical support to understand the economic, political and social condition of the Brazilian people, extracting from these authors reflexive possibilities to conceive the exercise of literary reading as a political act in/for the classroom.O presente artigo objetiva refletir sobre o letramento literário nas aulas de língua Portuguesa, tomando como escopo didático-metodológico o exercício da leitura subjetiva para o ensino da literatura na escola pública. Esse recorte decorre da preocupação de que a escola promova níveis de resistência em não conceber novas práticas que possam auxiliar o ensino da leitura em coprodução ao conhecimento do estudante. Para esse fim o texto manterá um diálogo constante com o pensamento de Paulo Freire e Jessé Souza como suporte teórico para entender a condição econômica, política e social do povo brasileiro, extraindo desses autores possibilidades reflexivas para conceber o exercício da leitura literária como ato político na/para sala de aula.Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural2024-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p1710.30620/pdi.v13n2.p17Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism; Vol. 13 No. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 17-39Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 17-39Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; v. 13 n. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 17-392237-9681reponame:Pontos de Interrogação (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p17/v13n2p17Copyright (c) 2024 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Culturalhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Maria de Fátima Berenice da2024-03-05T15:11:47Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/1187Revistahttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeintPUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/oairevistaponti@gmail.com || osmar.moreira@uol.com.br2237-96812178-8952opendoar:2024-03-05T15:11:47Pontos de Interrogação (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The exercise of subjective reading as a political act O exercício da leitura subjetiva como ato político |
title |
The exercise of subjective reading as a political act |
spellingShingle |
The exercise of subjective reading as a political act Cruz, Maria de Fátima Berenice da Estudante Letramento Leitura Student Literacy Reading |
title_short |
The exercise of subjective reading as a political act |
title_full |
The exercise of subjective reading as a political act |
title_fullStr |
The exercise of subjective reading as a political act |
title_full_unstemmed |
The exercise of subjective reading as a political act |
title_sort |
The exercise of subjective reading as a political act |
author |
Cruz, Maria de Fátima Berenice da |
author_facet |
Cruz, Maria de Fátima Berenice da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Maria de Fátima Berenice da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudante Letramento Leitura Student Literacy Reading |
topic |
Estudante Letramento Leitura Student Literacy Reading |
description |
This article aims to reflect on literary literacy in Portuguese language classes, taking as a didactic-methodological scope the exercise of subjective reading for the teaching of literature in public schools. This approach stems from the concern that the school promotes levels of resistance in not conceiving new practices that can help the teaching of reading in co-production with the student’s knowledge. To this end, the text will maintain a constant dialogue with the thought of Paulo Freire and Jessé Souza as a theoretical support to understand the economic, political and social condition of the Brazilian people, extracting from these authors reflexive possibilities to conceive the exercise of literary reading as a political act in/for the classroom. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p17 10.30620/pdi.v13n2.p17 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p17 |
identifier_str_mv |
10.30620/pdi.v13n2.p17 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p17/v13n2p17 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism; Vol. 13 No. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 17-39 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 17-39 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; v. 13 n. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 17-39 2237-9681 reponame:Pontos de Interrogação (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Pontos de Interrogação (Online) |
collection |
Pontos de Interrogação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pontos de Interrogação (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaponti@gmail.com || osmar.moreira@uol.com.br |
_version_ |
1797042190051966976 |