Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11434 |
Resumo: | This research has its theoretical-methodological character based on assumptions of the EthnomathematicsProgram, in the “Dambrosian” aspect, and dialogues with the knowledge of the original peoples, how they organizetheir daily lives and, in turn, develop their mathematical knowledge/doing about their sociocultural needs. In this sense,looking at other ways of knowing/doing mathematics is recognizing that each social group has a traditional education system, built from the strengthening of its sociocultural aspects. Our focus is on the Guarani knowledge involved in theproduction of handicrafts and accessories, their artisanal know-how, which is passed down from generation to generation,in the arts/techniques of artisans and artisans. As a result of the investigation, we present a study on handicrafts andornaments produced by Guarani indigenous people from the Tekoha Ocoy community, in the municipality of São Migueldo Iguaçu, in western Paraná. |
id |
UNEMAT-5_11790847f99036b7aea3e4cd36cb4414 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11434 |
network_acronym_str |
UNEMAT-5 |
network_name_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleelLa etnomatemática como herramienta del saber/hacer matemático en la artesanía de los animales de madera del pueblo GuaraníA etnomatemática como ferramenta do saber/fazer matemático nos artesanatos dos bichinhos de madeira do povo Guarani Artesanías Pueblo GuaraníEtnomatemáticasCraftsGuarani PeopleEthnomathematicsArtesanatosPovo GuaraniEtnomatemáticaThis research has its theoretical-methodological character based on assumptions of the EthnomathematicsProgram, in the “Dambrosian” aspect, and dialogues with the knowledge of the original peoples, how they organizetheir daily lives and, in turn, develop their mathematical knowledge/doing about their sociocultural needs. In this sense,looking at other ways of knowing/doing mathematics is recognizing that each social group has a traditional education system, built from the strengthening of its sociocultural aspects. Our focus is on the Guarani knowledge involved in theproduction of handicrafts and accessories, their artisanal know-how, which is passed down from generation to generation,in the arts/techniques of artisans and artisans. As a result of the investigation, we present a study on handicrafts andornaments produced by Guarani indigenous people from the Tekoha Ocoy community, in the municipality of São Migueldo Iguaçu, in western Paraná.Esta investigación tiene su carácter teórico-metodológico a partir de presupuestos del Programa deEtnomatemática, en la vertiente “dambrosiana”, y dialoga con los saberes de los pueblos originarios, cómo organizan suvida cotidiana y, a su vez, desarrollan su saber/hacer matemático sobre sus necesidades socioculturales. En este sentido,mirar otras formas de saber/hacer matemáticas es reconocer que cada grupo social tiene un sistema educativo tradicional,construido a partir del fortalecimiento de sus aspectos socioculturales. Nuestro enfoque está en el conocimiento guaraníinvolucrado en la producción de artesanías y accesorios, su saber hacer artesanal, que se transmite de generación engeneración, en las artes/técnicas de los artesanos y artesanas. Como resultado de la investigación, presentamos unestudio sobre artesanías y ornamentos producidos por indígenas guaraníes de la comunidad Tekoha Ocoy, en el municipio de São Miguel do Iguaçu, en el oeste de Paraná.Esta pesquisa salienta algumas discussões presentes em uma pesquisa de doutorado, possuindo seu caráterteórico-metodológico assentado em pressupostos do Programa Etnomatemática, na vertente “dambrosiana”, e dialogacom os saberes dos povos originários, como organizam seus cotidianos e, por sua vez, desenvolvem o seu saber/fazer matemático acerca de suas necessidades socioculturais. Nesse sentido, olhar para outras formas de saber/fazermatemático é reconhecer que cada grupo social possui um sistema de educação tradicional, construído a partir dofortalecimento de seus aspectos socioculturais. Nosso foco são os conhecimentos Guarani envolvidos na produçãode artesanatos e adereços, o seu saber/fazer artesanal, que é passado de geração em geração, nas artes/técnicas dosartesãos e das artesãs. Como desdobramento da investigação, apresentamos um estudo sobre artesanatos e adereçosproduzidos por indígenas Guarani da comunidade Tekoha Ocoy, no município de São Miguel do Iguaçu, no oeste do Paraná.Entre os resultados da pesquisa, identificamos saberes e fazeres etnomatemáticos dos indígenas Guarani no cotidianoe na realidade dessa comunidade, em suas memórias históricas e em aspectos socioculturais e habituais das pessoas.UNEMAT Editora2023-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11434Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e3923032178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11434/7870Copyright (c) 2023 Rhuan Guilherme Tardo Ribeiro, Josiehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTardo Ribeiro, Rhuan GuilhermeParrilha da Silva, Josie Agatha2023-09-16T14:01:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11434Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-09-16T14:01:10Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel La etnomatemática como herramienta del saber/hacer matemático en la artesanía de los animales de madera del pueblo Guaraní A etnomatemática como ferramenta do saber/fazer matemático nos artesanatos dos bichinhos de madeira do povo Guarani |
title |
Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel |
spellingShingle |
Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel Tardo Ribeiro, Rhuan Guilherme Artesanías Pueblo Guaraní Etnomatemáticas Crafts Guarani People Ethnomathematics Artesanatos Povo Guarani Etnomatemática |
title_short |
Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel |
title_full |
Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel |
title_fullStr |
Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel |
title_full_unstemmed |
Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel |
title_sort |
Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel |
author |
Tardo Ribeiro, Rhuan Guilherme |
author_facet |
Tardo Ribeiro, Rhuan Guilherme Parrilha da Silva, Josie Agatha |
author_role |
author |
author2 |
Parrilha da Silva, Josie Agatha |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tardo Ribeiro, Rhuan Guilherme Parrilha da Silva, Josie Agatha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artesanías Pueblo Guaraní Etnomatemáticas Crafts Guarani People Ethnomathematics Artesanatos Povo Guarani Etnomatemática |
topic |
Artesanías Pueblo Guaraní Etnomatemáticas Crafts Guarani People Ethnomathematics Artesanatos Povo Guarani Etnomatemática |
description |
This research has its theoretical-methodological character based on assumptions of the EthnomathematicsProgram, in the “Dambrosian” aspect, and dialogues with the knowledge of the original peoples, how they organizetheir daily lives and, in turn, develop their mathematical knowledge/doing about their sociocultural needs. In this sense,looking at other ways of knowing/doing mathematics is recognizing that each social group has a traditional education system, built from the strengthening of its sociocultural aspects. Our focus is on the Guarani knowledge involved in theproduction of handicrafts and accessories, their artisanal know-how, which is passed down from generation to generation,in the arts/techniques of artisans and artisans. As a result of the investigation, we present a study on handicrafts andornaments produced by Guarani indigenous people from the Tekoha Ocoy community, in the municipality of São Migueldo Iguaçu, in western Paraná. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11434 |
url |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11434 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11434/7870 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Rhuan Guilherme Tardo Ribeiro, Josie https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Rhuan Guilherme Tardo Ribeiro, Josie https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e392303 2178-7476 reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) instacron:UNEMAT |
instname_str |
Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
instacron_str |
UNEMAT |
institution |
UNEMAT |
reponame_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
collection |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistafaed@unemat.br |
_version_ |
1801217461138227200 |