Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tardo Ribeiro, Rhuan Guilherme
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Parrilha da Silva, Josie Agatha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11434
Resumo: This research has its theoretical-methodological character based on assumptions of the EthnomathematicsProgram, in the “Dambrosian” aspect, and dialogues with the knowledge of the original peoples, how they organizetheir daily lives and, in turn, develop their mathematical knowledge/doing about their sociocultural needs. In this sense,looking at other ways of knowing/doing mathematics is recognizing that each social group has a traditional education system, built from the strengthening of its sociocultural aspects. Our focus is on the Guarani knowledge involved in theproduction of handicrafts and accessories, their artisanal know-how, which is passed down from generation to generation,in the arts/techniques of artisans and artisans. As a result of the investigation, we present a study on handicrafts andornaments produced by Guarani indigenous people from the Tekoha Ocoy community, in the municipality of São Migueldo Iguaçu, in western Paraná.
id UNEMAT-5_11790847f99036b7aea3e4cd36cb4414
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11434
network_acronym_str UNEMAT-5
network_name_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository_id_str
spelling Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleelLa etnomatemática como herramienta del saber/hacer matemático en la artesanía de los animales de madera del pueblo GuaraníA etnomatemática como ferramenta do saber/fazer matemático nos artesanatos dos bichinhos de madeira do povo Guarani Artesanías Pueblo GuaraníEtnomatemáticasCraftsGuarani PeopleEthnomathematicsArtesanatosPovo GuaraniEtnomatemáticaThis research has its theoretical-methodological character based on assumptions of the EthnomathematicsProgram, in the “Dambrosian” aspect, and dialogues with the knowledge of the original peoples, how they organizetheir daily lives and, in turn, develop their mathematical knowledge/doing about their sociocultural needs. In this sense,looking at other ways of knowing/doing mathematics is recognizing that each social group has a traditional education system, built from the strengthening of its sociocultural aspects. Our focus is on the Guarani knowledge involved in theproduction of handicrafts and accessories, their artisanal know-how, which is passed down from generation to generation,in the arts/techniques of artisans and artisans. As a result of the investigation, we present a study on handicrafts andornaments produced by Guarani indigenous people from the Tekoha Ocoy community, in the municipality of São Migueldo Iguaçu, in western Paraná.Esta investigación tiene su carácter teórico-metodológico a partir de presupuestos del Programa deEtnomatemática, en la vertiente “dambrosiana”, y dialoga con los saberes de los pueblos originarios, cómo organizan suvida cotidiana y, a su vez, desarrollan su saber/hacer matemático sobre sus necesidades socioculturales. En este sentido,mirar otras formas de saber/hacer matemáticas es reconocer que cada grupo social tiene un sistema educativo tradicional,construido a partir del fortalecimiento de sus aspectos socioculturales. Nuestro enfoque está en el conocimiento guaraníinvolucrado en la producción de artesanías y accesorios, su saber hacer artesanal, que se transmite de generación engeneración, en las artes/técnicas de los artesanos y artesanas. Como resultado de la investigación, presentamos unestudio sobre artesanías y ornamentos producidos por indígenas guaraníes de la comunidad Tekoha Ocoy, en el municipio de São Miguel do Iguaçu, en el oeste de Paraná.Esta pesquisa salienta algumas discussões presentes em uma pesquisa de doutorado, possuindo seu caráterteórico-metodológico assentado em pressupostos do Programa Etnomatemática, na vertente “dambrosiana”, e dialogacom os saberes dos povos originários, como organizam seus cotidianos e, por sua vez, desenvolvem o seu saber/fazer matemático acerca de suas necessidades socioculturais. Nesse sentido, olhar para outras formas de saber/fazermatemático é reconhecer que cada grupo social possui um sistema de educação tradicional, construído a partir dofortalecimento de seus aspectos socioculturais. Nosso foco são os conhecimentos Guarani envolvidos na produçãode artesanatos e adereços, o seu saber/fazer artesanal, que é passado de geração em geração, nas artes/técnicas dosartesãos e das artesãs. Como desdobramento da investigação, apresentamos um estudo sobre artesanatos e adereçosproduzidos por indígenas Guarani da comunidade Tekoha Ocoy, no município de São Miguel do Iguaçu, no oeste do Paraná.Entre os resultados da pesquisa, identificamos saberes e fazeres etnomatemáticos dos indígenas Guarani no cotidianoe na realidade dessa comunidade, em suas memórias históricas e em aspectos socioculturais e habituais das pessoas.UNEMAT Editora2023-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11434Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e3923032178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11434/7870Copyright (c) 2023 Rhuan Guilherme Tardo Ribeiro, Josiehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTardo Ribeiro, Rhuan GuilhermeParrilha da Silva, Josie Agatha2023-09-16T14:01:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11434Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-09-16T14:01:10Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel
La etnomatemática como herramienta del saber/hacer matemático en la artesanía de los animales de madera del pueblo Guaraní
A etnomatemática como ferramenta do saber/fazer matemático nos artesanatos dos bichinhos de madeira do povo Guarani
title Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel
spellingShingle Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel
Tardo Ribeiro, Rhuan Guilherme
Artesanías
Pueblo Guaraní
Etnomatemáticas
Crafts
Guarani People
Ethnomathematics
Artesanatos
Povo Guarani
Etnomatemática
title_short Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel
title_full Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel
title_fullStr Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel
title_full_unstemmed Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel
title_sort Ethnomathematics as a tool of mathematical knowing/doing in crafts of the wooden pets of the Guarani peopleel
author Tardo Ribeiro, Rhuan Guilherme
author_facet Tardo Ribeiro, Rhuan Guilherme
Parrilha da Silva, Josie Agatha
author_role author
author2 Parrilha da Silva, Josie Agatha
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tardo Ribeiro, Rhuan Guilherme
Parrilha da Silva, Josie Agatha
dc.subject.por.fl_str_mv Artesanías
Pueblo Guaraní
Etnomatemáticas
Crafts
Guarani People
Ethnomathematics
Artesanatos
Povo Guarani
Etnomatemática
topic Artesanías
Pueblo Guaraní
Etnomatemáticas
Crafts
Guarani People
Ethnomathematics
Artesanatos
Povo Guarani
Etnomatemática
description This research has its theoretical-methodological character based on assumptions of the EthnomathematicsProgram, in the “Dambrosian” aspect, and dialogues with the knowledge of the original peoples, how they organizetheir daily lives and, in turn, develop their mathematical knowledge/doing about their sociocultural needs. In this sense,looking at other ways of knowing/doing mathematics is recognizing that each social group has a traditional education system, built from the strengthening of its sociocultural aspects. Our focus is on the Guarani knowledge involved in theproduction of handicrafts and accessories, their artisanal know-how, which is passed down from generation to generation,in the arts/techniques of artisans and artisans. As a result of the investigation, we present a study on handicrafts andornaments produced by Guarani indigenous people from the Tekoha Ocoy community, in the municipality of São Migueldo Iguaçu, in western Paraná.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11434
url https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11434
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11434/7870
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Rhuan Guilherme Tardo Ribeiro, Josie
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Rhuan Guilherme Tardo Ribeiro, Josie
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e392303
2178-7476
reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron:UNEMAT
instname_str Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron_str UNEMAT
institution UNEMAT
reponame_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
collection Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
repository.mail.fl_str_mv revistafaed@unemat.br
_version_ 1801217461138227200