Affirmative action policies for access to higher education: freirean reflections
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/10448 |
Resumo: | This paper aims to reflect on affirmative action policies for access to higher education basedon the theoretical assumptions of Paulo Freire. The essence of affirmative action policies is to combat allforms of discrimination and to reduce social inequalities, which enabled the dialogue with the theoreticalassumptions of Paulo Freire. We believe that the theoretical guidelines advocated by Freire, based on politicaland liberating consciousness is the driving force for the transformation of society with a view to overcomingsocial inequalities. This article is characterized as a qualitative, bibliographical and exploratory study. |
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Affirmative action policies for access to higher education: freirean reflectionsPolíticas de acción afirmativa para el acceso a la educación superior: reflexiones freireanasPolíticas de ações afirmativas de acesso ao ensino superior: reflexões freireanasEducación superiorAcción afirmativaPaulo FreireEnsino superiorações afirmativasPaulo FreireHigher educationAffirmative actionPaulo FreireThis paper aims to reflect on affirmative action policies for access to higher education basedon the theoretical assumptions of Paulo Freire. The essence of affirmative action policies is to combat allforms of discrimination and to reduce social inequalities, which enabled the dialogue with the theoreticalassumptions of Paulo Freire. We believe that the theoretical guidelines advocated by Freire, based on politicaland liberating consciousness is the driving force for the transformation of society with a view to overcomingsocial inequalities. This article is characterized as a qualitative, bibliographical and exploratory study.Este trabajo tiene como objetivo reflexionar sobre las políticas de acción afirmativa para el accesoa la educación superior a partir de los supuestos teóricos de Paulo Freire. La esencia de las políticas de acciónafirmativa es combatir todas las formas de discriminación y reducir las desigualdades sociales, lo que permitióel diálogo con los supuestos teóricos de Paulo Freire. Creemos que las orientaciones teóricas defendidas porFreire, basadas en la conciencia política y liberadora es el motor de la transformación de la sociedad convistas a la superación de las desigualdades sociales. Este artículo se caracteriza por ser un estudio cualitativo,bibliográfico y exploratorio.O presente artigo tem por objetivo, refletir sobre as políticas de ações afirmativas de acesso ao ensino superior a partir dos pressupostos teóricos de Paulo Freire. As políticas de ações afirmativas buscam em sua essência, o combate a todas as formas de discriminação e a redução das desigualdades sociais, o que possibilitou o diálogo com os pressupostos teóricos de Paulo Freire. Entendemos que as diretrizes teóricas preconizadas por Freire, fundamentada na consciência política e libertadora é a força motriz para a transformação da sociedade com vistas à superação das desigualdades sociais. Este artigo se caracteriza como um estudo qualitativo, bibliográfico e exploratório. UNEMAT Editora2023-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/10448Revista da Faculdade de Educação; v. 38 n. 2 (2022): Revista da Faed; 123-1372178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/10448/7562Copyright (c) 2023 Monica Feitosa de Carvalho Pedrozo Gonçalves, Karina Francine Marcelino, Carla Cristina Dutra Búrigohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFeitosa de Carvalho Pedrozo Gonçalves, MonicaMarcelino, Karina FrancineDutra Búrigo, Carla Cristina2023-07-31T14:32:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10448Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-07-31T14:32:40Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false |
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