The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva Fistarol, Caique Fernando
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Fischer, Adriana, Bailer, Cyntia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11333
Resumo: This study sought to comprehend how three undergraduates of a Portuguese/English Languages and Literatures course for teaching perceived the literacy practices in English in the university context. For that, the qualitative methodology was adopted, with four instruments: semi-open questionnaire; narrative interview; internship reports; and, the production of memoir texts. For the analysis, the data were divided into three axes: literacy practices in English before and during the undergraduation course; and, literacy practices for teacher education. Thus, the analyses reveal that the construction of discourses about the English language interferes in the development of the subjects’ identities, indicating that the school context substantiated the formal, informal, and leisure activities with English, marking the pedagogization of literacies.
id UNESP-15_1bddb69b32def47d6bbe33a29a68a6c4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11333
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate studentsEl proceso de estadio en la formación docente de profesores de lengua inglesa: una mirada de licenciandas de un curso de letrasO processo de estágio na formação docente de professores de língua inglesa: um olhar de licenciandas de um curso de LetrasAcademic LiteraciesPractices in EnglishLetras courseInternshipTeacher identity.Letramentos académicosPrácticas en InglésCurso de LetrasEtapa docenteIdentidad docente.Letramentos acadêmicosPráticas em inglêsCurso de LetrasEstágioIdentidade docente.This study sought to comprehend how three undergraduates of a Portuguese/English Languages and Literatures course for teaching perceived the literacy practices in English in the university context. For that, the qualitative methodology was adopted, with four instruments: semi-open questionnaire; narrative interview; internship reports; and, the production of memoir texts. For the analysis, the data were divided into three axes: literacy practices in English before and during the undergraduation course; and, literacy practices for teacher education. Thus, the analyses reveal that the construction of discourses about the English language interferes in the development of the subjects’ identities, indicating that the school context substantiated the formal, informal, and leisure activities with English, marking the pedagogization of literacies.Este estudio previsto entender cómo tres licenciandas de un curso de Letras Portugués/Inglés se dieron cuenta de las prácticas de letramento en Inglés en el contexto universitario. Para eso, la metodología adoptada fue de cuño cualitativo, que se utilizó de cuatro instrumentos de investigación: cuestionario semiabierto; entrevista narrativa; informes de prácticas; y la producción de relatos personales. Para el análisis de los datos, estos fueron divididos en tres ejes: prácticas de letramentos en inglés antes y durante el curso universitario; y prácticas de letramentos para la formación docente. Así, a partir de los análisis se concluyó que la construcción de los discursos sobre la lengua inglesa interfiere en la formación de las identidades de los sujetos, indicando que la escuela fundamentó las actividades formales, informales y de ocio con el inglés, marcando la pedagogización de los letramentos.Este estudo vislumbrou compreender de que forma três licenciandas de um curso de Letras Português/Inglês compreendiam as práticas de letramentos em inglês no contexto universitário. Para tanto, a metodologia adotada foi de cunho qualitativo, e utilizou de quatro instrumentos de investigação: questionário semiaberto; entrevista narrativa; relatórios de estágio; e, produção de relatos pessoais. Para a análise dos dados, estes foram divididos em três eixos: práticas de letramentos em inglês antes do curso, durante o curso universitário e práticas de letramentos para a formação docente. Assim, os dados das análises indicam que a construção dos discursos sobre a língua inglesa interfere na formação das identidades dos sujeitos deste estudo, apontando que a escola fundamentou as atividades formais, informais e de lazer com o inglês, marcando a pedagogização dos letramentos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionQualitativoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1133310.21723/riaee.v13.n2.2018.11333Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 623-637Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 623-6371982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n2.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11333/7361https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11333/7362Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Fistarol, Caique FernandoFischer, AdrianaBailer, Cyntia2018-07-27T22:37:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11333Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:13Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students
El proceso de estadio en la formación docente de profesores de lengua inglesa: una mirada de licenciandas de un curso de letras
O processo de estágio na formação docente de professores de língua inglesa: um olhar de licenciandas de um curso de Letras
title The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students
spellingShingle The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students
da Silva Fistarol, Caique Fernando
Academic Literacies
Practices in English
Letras course
Internship
Teacher identity.
Letramentos académicos
Prácticas en Inglés
Curso de Letras
Etapa docente
Identidad docente.
Letramentos acadêmicos
Práticas em inglês
Curso de Letras
Estágio
Identidade docente.
title_short The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students
title_full The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students
title_fullStr The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students
title_full_unstemmed The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students
title_sort The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students
author da Silva Fistarol, Caique Fernando
author_facet da Silva Fistarol, Caique Fernando
Fischer, Adriana
Bailer, Cyntia
author_role author
author2 Fischer, Adriana
Bailer, Cyntia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva Fistarol, Caique Fernando
Fischer, Adriana
Bailer, Cyntia
dc.subject.por.fl_str_mv Academic Literacies
Practices in English
Letras course
Internship
Teacher identity.
Letramentos académicos
Prácticas en Inglés
Curso de Letras
Etapa docente
Identidad docente.
Letramentos acadêmicos
Práticas em inglês
Curso de Letras
Estágio
Identidade docente.
topic Academic Literacies
Practices in English
Letras course
Internship
Teacher identity.
Letramentos académicos
Prácticas en Inglés
Curso de Letras
Etapa docente
Identidad docente.
Letramentos acadêmicos
Práticas em inglês
Curso de Letras
Estágio
Identidade docente.
description This study sought to comprehend how three undergraduates of a Portuguese/English Languages and Literatures course for teaching perceived the literacy practices in English in the university context. For that, the qualitative methodology was adopted, with four instruments: semi-open questionnaire; narrative interview; internship reports; and, the production of memoir texts. For the analysis, the data were divided into three axes: literacy practices in English before and during the undergraduation course; and, literacy practices for teacher education. Thus, the analyses reveal that the construction of discourses about the English language interferes in the development of the subjects’ identities, indicating that the school context substantiated the formal, informal, and leisure activities with English, marking the pedagogization of literacies.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Qualitativo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11333
10.21723/riaee.v13.n2.2018.11333
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11333
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v13.n2.2018.11333
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11333/7361
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11333/7362
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 623-637
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 623-637
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v13.n2.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856549986304