The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leiva, Juliene de Cassia
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Lemes, Sebastião de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8573
Resumo: A literature study was conducted in Scielo database, descriptive, in order to know how professional ethics theme is present in the training of psychologists. Data were analyzed in an articulated manner to ancillary documents such training as the National Guidelines for Training Psychologists and Code of Professional Ethics of Psychologist, pointing to the main challenges to be considered today, in such a context. It was also analyzed the Educational Psychology Course Design of a University Center in the state of São Paulo, which showed the operationalization of the structuring axes proposed by the guidelines, which partially cover the component "professional ethics", with emphasis on procedural aspects and attitudinal the training of psychologists.
id UNESP-15_3b7fd0a0ba3f135b73b7c5704971d492
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8573
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental studyA ética profissional na formação de psicólogos: um estudo bibliográfico e documentalProfessional ethicsTraining in psychologyCurriculum guidelinesÉtica profissionalFormação em psicologiaDiretrizes curricularesA literature study was conducted in Scielo database, descriptive, in order to know how professional ethics theme is present in the training of psychologists. Data were analyzed in an articulated manner to ancillary documents such training as the National Guidelines for Training Psychologists and Code of Professional Ethics of Psychologist, pointing to the main challenges to be considered today, in such a context. It was also analyzed the Educational Psychology Course Design of a University Center in the state of São Paulo, which showed the operationalization of the structuring axes proposed by the guidelines, which partially cover the component "professional ethics", with emphasis on procedural aspects and attitudinal the training of psychologists.Foi realizado um estudo bibliográfico na base de dados Scielo, de natureza descritiva, de modo a conhecer como o tema ética profissional se faz presente na formação de psicólogos. Os dados obtidos foram analisados de forma articulada a documentos subsidiários dessa formação, como as Diretrizes Nacionais para a Formação de Psicólogos e o Código de Ética Profissional do Psicólogo, apontando para os principais desafios a serem considerados na atualidade, em tal contexto. Foi também analisado o Projeto Pedagógico do curso de Psicologia de um Centro Universitário do interior do Estado de São Paulo, que evidenciou a operacionalização dos eixos estruturantes propostos pelas diretrizes, os quais abrangem parcialmente o componente “ética profissional”, com ênfase em aspectos procedimentais e atitudinais na formação do psicólogo.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/857310.21723/RIAEE.v11.esp.1.p539Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 539-549Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 539-5491982-55872446-860610.21723/riaee.v11.esp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8573/5754Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeiva, Juliene de CassiaLemes, Sebastião de Souza2020-12-30T22:22:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8573Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:22:27Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study
A ética profissional na formação de psicólogos: um estudo bibliográfico e documental
title The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study
spellingShingle The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study
Leiva, Juliene de Cassia
Professional ethics
Training in psychology
Curriculum guidelines
Ética profissional
Formação em psicologia
Diretrizes curriculares
title_short The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study
title_full The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study
title_fullStr The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study
title_full_unstemmed The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study
title_sort The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study
author Leiva, Juliene de Cassia
author_facet Leiva, Juliene de Cassia
Lemes, Sebastião de Souza
author_role author
author2 Lemes, Sebastião de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leiva, Juliene de Cassia
Lemes, Sebastião de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Professional ethics
Training in psychology
Curriculum guidelines
Ética profissional
Formação em psicologia
Diretrizes curriculares
topic Professional ethics
Training in psychology
Curriculum guidelines
Ética profissional
Formação em psicologia
Diretrizes curriculares
description A literature study was conducted in Scielo database, descriptive, in order to know how professional ethics theme is present in the training of psychologists. Data were analyzed in an articulated manner to ancillary documents such training as the National Guidelines for Training Psychologists and Code of Professional Ethics of Psychologist, pointing to the main challenges to be considered today, in such a context. It was also analyzed the Educational Psychology Course Design of a University Center in the state of São Paulo, which showed the operationalization of the structuring axes proposed by the guidelines, which partially cover the component "professional ethics", with emphasis on procedural aspects and attitudinal the training of psychologists.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8573
10.21723/RIAEE.v11.esp.1.p539
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8573
identifier_str_mv 10.21723/RIAEE.v11.esp.1.p539
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8573/5754
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 539-549
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 539-549
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11.esp.1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854886944768