The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8573 |
Resumo: | A literature study was conducted in Scielo database, descriptive, in order to know how professional ethics theme is present in the training of psychologists. Data were analyzed in an articulated manner to ancillary documents such training as the National Guidelines for Training Psychologists and Code of Professional Ethics of Psychologist, pointing to the main challenges to be considered today, in such a context. It was also analyzed the Educational Psychology Course Design of a University Center in the state of São Paulo, which showed the operationalization of the structuring axes proposed by the guidelines, which partially cover the component "professional ethics", with emphasis on procedural aspects and attitudinal the training of psychologists. |
id |
UNESP-15_3b7fd0a0ba3f135b73b7c5704971d492 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8573 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental studyA ética profissional na formação de psicólogos: um estudo bibliográfico e documentalProfessional ethicsTraining in psychologyCurriculum guidelinesÉtica profissionalFormação em psicologiaDiretrizes curricularesA literature study was conducted in Scielo database, descriptive, in order to know how professional ethics theme is present in the training of psychologists. Data were analyzed in an articulated manner to ancillary documents such training as the National Guidelines for Training Psychologists and Code of Professional Ethics of Psychologist, pointing to the main challenges to be considered today, in such a context. It was also analyzed the Educational Psychology Course Design of a University Center in the state of São Paulo, which showed the operationalization of the structuring axes proposed by the guidelines, which partially cover the component "professional ethics", with emphasis on procedural aspects and attitudinal the training of psychologists.Foi realizado um estudo bibliográfico na base de dados Scielo, de natureza descritiva, de modo a conhecer como o tema ética profissional se faz presente na formação de psicólogos. Os dados obtidos foram analisados de forma articulada a documentos subsidiários dessa formação, como as Diretrizes Nacionais para a Formação de Psicólogos e o Código de Ética Profissional do Psicólogo, apontando para os principais desafios a serem considerados na atualidade, em tal contexto. Foi também analisado o Projeto Pedagógico do curso de Psicologia de um Centro Universitário do interior do Estado de São Paulo, que evidenciou a operacionalização dos eixos estruturantes propostos pelas diretrizes, os quais abrangem parcialmente o componente “ética profissional”, com ênfase em aspectos procedimentais e atitudinais na formação do psicólogo.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/857310.21723/RIAEE.v11.esp.1.p539Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 539-549Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 539-5491982-55872446-860610.21723/riaee.v11.esp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8573/5754Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeiva, Juliene de CassiaLemes, Sebastião de Souza2020-12-30T22:22:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8573Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:22:27Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study A ética profissional na formação de psicólogos: um estudo bibliográfico e documental |
title |
The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study |
spellingShingle |
The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study Leiva, Juliene de Cassia Professional ethics Training in psychology Curriculum guidelines Ética profissional Formação em psicologia Diretrizes curriculares |
title_short |
The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study |
title_full |
The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study |
title_fullStr |
The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study |
title_full_unstemmed |
The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study |
title_sort |
The professional etics on the psycologists formation: a bibliographical and documental study |
author |
Leiva, Juliene de Cassia |
author_facet |
Leiva, Juliene de Cassia Lemes, Sebastião de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Lemes, Sebastião de Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leiva, Juliene de Cassia Lemes, Sebastião de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professional ethics Training in psychology Curriculum guidelines Ética profissional Formação em psicologia Diretrizes curriculares |
topic |
Professional ethics Training in psychology Curriculum guidelines Ética profissional Formação em psicologia Diretrizes curriculares |
description |
A literature study was conducted in Scielo database, descriptive, in order to know how professional ethics theme is present in the training of psychologists. Data were analyzed in an articulated manner to ancillary documents such training as the National Guidelines for Training Psychologists and Code of Professional Ethics of Psychologist, pointing to the main challenges to be considered today, in such a context. It was also analyzed the Educational Psychology Course Design of a University Center in the state of São Paulo, which showed the operationalization of the structuring axes proposed by the guidelines, which partially cover the component "professional ethics", with emphasis on procedural aspects and attitudinal the training of psychologists. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8573 10.21723/RIAEE.v11.esp.1.p539 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8573 |
identifier_str_mv |
10.21723/RIAEE.v11.esp.1.p539 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8573/5754 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 539-549 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 539-549 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v11.esp.1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215854886944768 |