Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Helena Maria
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lima, Francine de Paulo Martins, Signorelli, Gláucia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263
Resumo: The purpose of this article is to analyze the contributions of formative diaries as a methodological strategy for expanding skills related to academic literacies and pedagogical literacies. The study undertaken here addresses the articulation between teacher education and the concept of literacies, highlighting the relevance of a formative path that promotes an active responsive understanding of discourses about the educational process and institutionalized sayings on pedagogical practices. Through theoretical research, this article presents the contributions of the production/discussion of the formative diaries as enhancers of the research-reflection-action processes necessary for the constitution of teaching in the context of pre-service teachers, to enable the expansion of possibilities of academic literacies and pedagogical literacies.
id UNESP-15_5a23d0a2bab704492b13df41ef03c5df
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14263
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literaciesDiarios de formación: potencialidades para la ampliación de las literacidades académicas y pedagógicasDiários de formação: potencialidades para a ampliação dos letramentos acadêmicos e pedagógicosDiários de FormaçãoLetramentos acadêmicosLetramentos pedagógicosFormação inicialDocênciaFormative diariesAcademic literaciesPedagogical literaciesInitial formationTeachingDiarios de formaciónLiteracidades académicasLiteracidades pedagógicasFormación inicialDocenciaThe purpose of this article is to analyze the contributions of formative diaries as a methodological strategy for expanding skills related to academic literacies and pedagogical literacies. The study undertaken here addresses the articulation between teacher education and the concept of literacies, highlighting the relevance of a formative path that promotes an active responsive understanding of discourses about the educational process and institutionalized sayings on pedagogical practices. Through theoretical research, this article presents the contributions of the production/discussion of the formative diaries as enhancers of the research-reflection-action processes necessary for the constitution of teaching in the context of pre-service teachers, to enable the expansion of possibilities of academic literacies and pedagogical literacies.El propósito de este artículo es analizar los aportes de los diarios de formación como estrategia metodológica para ampliar las habilidades relacionadas con literacidades académicas y pedagógicas. El estudio aquí realizado aborda la articulación entre la formación docente y el concepto de literacidades, destacando la relevancia de un camino formativo que promueva una comprensión activa y receptiva de los discursos sobre el proceso educativo y los dichos institucionalizados sobre las prácticas pedagógicas. A través de una investigación teórica, este artículo presenta los aportes de la producción / discusión de los diarios de formación como potenciadores de los procesos investigación-reflexión-acción necesarios para la constitución de la docencia en el contexto de los profesores en formación, a fin de posibilitar la expansión de posibilidades literacidades académicas y literacidades pedagógicas.O presente artigo tem por objetivo discorrer acerca das contribuições dos diários de formação como estratégia metodológica para a ampliação dos letramentos acadêmicos e dos letramentos pedagógicos. O artigo ensaístico aqui empreendido trata da articulação entre a formação docente e o conceito de letramentos, buscando considerar a relevância de um percurso formativo que promova uma compreensão ativa responsiva dos discursos acerca do processo educativo e dos dizeres institucionalizados sobre as práticas pedagógicas. A partir de uma pesquisa teórica, os resultados apontam para a relevância dos diários de formação como potencializadores dos processos de investigação-reflexão-ação necessários à constituição da docência no contexto da formação inicial, ampliando as possibilidades de letramentos acadêmicos e letramentos pedagógicos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2021-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1426310.21723/riaee.v16i4.14263Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2021) v. 16, n. 4, out./dez. ; 2458-2472Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2021) v. 16, n. 4, out./dez. ; 2458-24721982-55872446-860610.21723/riaee.v16i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/11801https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/12595https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/12596https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/12597https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/15524Copyright (c) 2021 Helena Maria Ferreira, Francine de Paulo Martins Lima, Gláucia SIGNORELLIhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Helena MariaLima, Francine de Paulo MartinsSignorelli, Gláucia2023-02-18T20:38:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14263Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-02-18T20:38:01Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies
Diarios de formación: potencialidades para la ampliación de las literacidades académicas y pedagógicas
Diários de formação: potencialidades para a ampliação dos letramentos acadêmicos e pedagógicos
title Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies
spellingShingle Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies
Ferreira, Helena Maria
Diários de Formação
Letramentos acadêmicos
Letramentos pedagógicos
Formação inicial
Docência
Formative diaries
Academic literacies
Pedagogical literacies
Initial formation
Teaching
Diarios de formación
Literacidades académicas
Literacidades pedagógicas
Formación inicial
Docencia
title_short Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies
title_full Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies
title_fullStr Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies
title_full_unstemmed Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies
title_sort Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies
author Ferreira, Helena Maria
author_facet Ferreira, Helena Maria
Lima, Francine de Paulo Martins
Signorelli, Gláucia
author_role author
author2 Lima, Francine de Paulo Martins
Signorelli, Gláucia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Helena Maria
Lima, Francine de Paulo Martins
Signorelli, Gláucia
dc.subject.por.fl_str_mv Diários de Formação
Letramentos acadêmicos
Letramentos pedagógicos
Formação inicial
Docência
Formative diaries
Academic literacies
Pedagogical literacies
Initial formation
Teaching
Diarios de formación
Literacidades académicas
Literacidades pedagógicas
Formación inicial
Docencia
topic Diários de Formação
Letramentos acadêmicos
Letramentos pedagógicos
Formação inicial
Docência
Formative diaries
Academic literacies
Pedagogical literacies
Initial formation
Teaching
Diarios de formación
Literacidades académicas
Literacidades pedagógicas
Formación inicial
Docencia
description The purpose of this article is to analyze the contributions of formative diaries as a methodological strategy for expanding skills related to academic literacies and pedagogical literacies. The study undertaken here addresses the articulation between teacher education and the concept of literacies, highlighting the relevance of a formative path that promotes an active responsive understanding of discourses about the educational process and institutionalized sayings on pedagogical practices. Through theoretical research, this article presents the contributions of the production/discussion of the formative diaries as enhancers of the research-reflection-action processes necessary for the constitution of teaching in the context of pre-service teachers, to enable the expansion of possibilities of academic literacies and pedagogical literacies.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263
10.21723/riaee.v16i4.14263
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v16i4.14263
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/11801
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/12595
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/12596
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/12597
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/15524
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Helena Maria Ferreira, Francine de Paulo Martins Lima, Gláucia SIGNORELLI
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Helena Maria Ferreira, Francine de Paulo Martins Lima, Gláucia SIGNORELLI
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2021) v. 16, n. 4, out./dez. ; 2458-2472
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2021) v. 16, n. 4, out./dez. ; 2458-2472
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v16i4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1820236784175415296