Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263 |
Resumo: | The purpose of this article is to analyze the contributions of formative diaries as a methodological strategy for expanding skills related to academic literacies and pedagogical literacies. The study undertaken here addresses the articulation between teacher education and the concept of literacies, highlighting the relevance of a formative path that promotes an active responsive understanding of discourses about the educational process and institutionalized sayings on pedagogical practices. Through theoretical research, this article presents the contributions of the production/discussion of the formative diaries as enhancers of the research-reflection-action processes necessary for the constitution of teaching in the context of pre-service teachers, to enable the expansion of possibilities of academic literacies and pedagogical literacies. |
id |
UNESP-15_5a23d0a2bab704492b13df41ef03c5df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14263 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literaciesDiarios de formación: potencialidades para la ampliación de las literacidades académicas y pedagógicasDiários de formação: potencialidades para a ampliação dos letramentos acadêmicos e pedagógicosDiários de FormaçãoLetramentos acadêmicosLetramentos pedagógicosFormação inicialDocênciaFormative diariesAcademic literaciesPedagogical literaciesInitial formationTeachingDiarios de formaciónLiteracidades académicasLiteracidades pedagógicasFormación inicialDocenciaThe purpose of this article is to analyze the contributions of formative diaries as a methodological strategy for expanding skills related to academic literacies and pedagogical literacies. The study undertaken here addresses the articulation between teacher education and the concept of literacies, highlighting the relevance of a formative path that promotes an active responsive understanding of discourses about the educational process and institutionalized sayings on pedagogical practices. Through theoretical research, this article presents the contributions of the production/discussion of the formative diaries as enhancers of the research-reflection-action processes necessary for the constitution of teaching in the context of pre-service teachers, to enable the expansion of possibilities of academic literacies and pedagogical literacies.El propósito de este artículo es analizar los aportes de los diarios de formación como estrategia metodológica para ampliar las habilidades relacionadas con literacidades académicas y pedagógicas. El estudio aquí realizado aborda la articulación entre la formación docente y el concepto de literacidades, destacando la relevancia de un camino formativo que promueva una comprensión activa y receptiva de los discursos sobre el proceso educativo y los dichos institucionalizados sobre las prácticas pedagógicas. A través de una investigación teórica, este artículo presenta los aportes de la producción / discusión de los diarios de formación como potenciadores de los procesos investigación-reflexión-acción necesarios para la constitución de la docencia en el contexto de los profesores en formación, a fin de posibilitar la expansión de posibilidades literacidades académicas y literacidades pedagógicas.O presente artigo tem por objetivo discorrer acerca das contribuições dos diários de formação como estratégia metodológica para a ampliação dos letramentos acadêmicos e dos letramentos pedagógicos. O artigo ensaístico aqui empreendido trata da articulação entre a formação docente e o conceito de letramentos, buscando considerar a relevância de um percurso formativo que promova uma compreensão ativa responsiva dos discursos acerca do processo educativo e dos dizeres institucionalizados sobre as práticas pedagógicas. A partir de uma pesquisa teórica, os resultados apontam para a relevância dos diários de formação como potencializadores dos processos de investigação-reflexão-ação necessários à constituição da docência no contexto da formação inicial, ampliando as possibilidades de letramentos acadêmicos e letramentos pedagógicos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2021-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1426310.21723/riaee.v16i4.14263Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2021) v. 16, n. 4, out./dez. ; 2458-2472Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2021) v. 16, n. 4, out./dez. ; 2458-24721982-55872446-860610.21723/riaee.v16i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/11801https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/12595https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/12596https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/12597https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/15524Copyright (c) 2021 Helena Maria Ferreira, Francine de Paulo Martins Lima, Gláucia SIGNORELLIhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Helena MariaLima, Francine de Paulo MartinsSignorelli, Gláucia2023-02-18T20:38:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14263Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-02-18T20:38:01Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies Diarios de formación: potencialidades para la ampliación de las literacidades académicas y pedagógicas Diários de formação: potencialidades para a ampliação dos letramentos acadêmicos e pedagógicos |
title |
Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies |
spellingShingle |
Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies Ferreira, Helena Maria Diários de Formação Letramentos acadêmicos Letramentos pedagógicos Formação inicial Docência Formative diaries Academic literacies Pedagogical literacies Initial formation Teaching Diarios de formación Literacidades académicas Literacidades pedagógicas Formación inicial Docencia |
title_short |
Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies |
title_full |
Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies |
title_fullStr |
Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies |
title_full_unstemmed |
Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies |
title_sort |
Formation diaries: potentialities for expanding academic and pedagogical literacies |
author |
Ferreira, Helena Maria |
author_facet |
Ferreira, Helena Maria Lima, Francine de Paulo Martins Signorelli, Gláucia |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Francine de Paulo Martins Signorelli, Gláucia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Helena Maria Lima, Francine de Paulo Martins Signorelli, Gláucia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diários de Formação Letramentos acadêmicos Letramentos pedagógicos Formação inicial Docência Formative diaries Academic literacies Pedagogical literacies Initial formation Teaching Diarios de formación Literacidades académicas Literacidades pedagógicas Formación inicial Docencia |
topic |
Diários de Formação Letramentos acadêmicos Letramentos pedagógicos Formação inicial Docência Formative diaries Academic literacies Pedagogical literacies Initial formation Teaching Diarios de formación Literacidades académicas Literacidades pedagógicas Formación inicial Docencia |
description |
The purpose of this article is to analyze the contributions of formative diaries as a methodological strategy for expanding skills related to academic literacies and pedagogical literacies. The study undertaken here addresses the articulation between teacher education and the concept of literacies, highlighting the relevance of a formative path that promotes an active responsive understanding of discourses about the educational process and institutionalized sayings on pedagogical practices. Through theoretical research, this article presents the contributions of the production/discussion of the formative diaries as enhancers of the research-reflection-action processes necessary for the constitution of teaching in the context of pre-service teachers, to enable the expansion of possibilities of academic literacies and pedagogical literacies. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263 10.21723/riaee.v16i4.14263 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v16i4.14263 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/11801 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/12595 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/12596 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/12597 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14263/15524 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Helena Maria Ferreira, Francine de Paulo Martins Lima, Gláucia SIGNORELLI https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Helena Maria Ferreira, Francine de Paulo Martins Lima, Gláucia SIGNORELLI https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2021) v. 16, n. 4, out./dez. ; 2458-2472 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2021) v. 16, n. 4, out./dez. ; 2458-2472 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v16i4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1820236784175415296 |