Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472 |
Resumo: | The article will discuss the relevance of Paulo Freire's thought and action as well as the criticism of his thinking over the last fifty years. In addition, it is proposed to demonstrate the relevance and legacy of Freire for education in the world, especially for Latin America. To continue in the ways we propose, we will first reflect on the context of Freire's writing - Education and brazilian reality - against the political blows in Brazil (old and current). Then bring to memory the legacy of Paulo Freire as a Latin American classic, followed by the contexts in which his thought and work were conceived, expressing his uniqueness and perhaps his universality. Finally, an analysis will be made of the theses that disagree with the aforementioned universality of Freire's thinking, starting from some concepts / categories of his work. It ends with the challenge of Freire's re-reading in the construction of a pedagogical thought of the South nourished by the debate of the epistemologies of the south. |
id |
UNESP-15_5edf6e1d48ca0c9589eb6f88a6719e4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12472 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the SouthPaulo Freire y la Pedagogía Crítica: su legado para una nueva pedagogía desde el SurPaulo Freire e a Pedagogia Crítica: seu legado para uma nova pedagogia do SulPedagogical thoughtCritical pedagogyFreirean thought.Pensamiento pedagógicoPedagogia críticaPensamiento freireano.Pensamento pedagógicoPedagogia críticaPensamento frereano.The article will discuss the relevance of Paulo Freire's thought and action as well as the criticism of his thinking over the last fifty years. In addition, it is proposed to demonstrate the relevance and legacy of Freire for education in the world, especially for Latin America. To continue in the ways we propose, we will first reflect on the context of Freire's writing - Education and brazilian reality - against the political blows in Brazil (old and current). Then bring to memory the legacy of Paulo Freire as a Latin American classic, followed by the contexts in which his thought and work were conceived, expressing his uniqueness and perhaps his universality. Finally, an analysis will be made of the theses that disagree with the aforementioned universality of Freire's thinking, starting from some concepts / categories of his work. It ends with the challenge of Freire's re-reading in the construction of a pedagogical thought of the South nourished by the debate of the epistemologies of the south.El artículo tratará de la relevancia del pensamiento y acción de Paulo Freire y las contestaciones que ha sufrido a lo largo de los últimos cincuenta años. Además, se propone demostrar la relevancia y el legado de Freire para la educación en el mundo, especialmente, para América Latina. Para seguir en las sendas que nos proponemos, primero lo haremos una reflexión sobre el contexto de la escritura de Freire – Educación y actualidad brasilera – frente a los golpes políticos en Brasil (antiguo y actual). Después traer a la memoria el legado de Paulo Freire en la condición de un clásico latinoamericano, seguido de los contextos en los cuales su pensamiento y obra se gestaron, expresando su singularidad y, quizas, su universalidad. Finalmente se hace un análisis de las tesis que contestan la dicha universalidad del pensamiento de Freire, bajo algunos conceptos/categorias de su obra. Se finaliza con el desafío de una nueva lectura de Freire en la construcción de un pensamiento pedagógico desde el sur y alimentado por el debate de las epistemologías del sur.O artigo tratará da relevância do pensamento e da ação de Paulo Freire e das respostas que ele sofreu nos últimos cinquenta anos. Além disso, propõe-se demonstrar a relevância e o legado de Freire para a educação no mundo, especialmente para a América Latina. Para continuar nos caminhos que nos propomos, primeiro refletiremos sobre o contexto da escrita de Freire - Educação e atualdade brasileira - contra os golpes políticos no Brasil (antigos e atuais). Em seguida, trazer a memória o legado de Paulo Freire na condição de um clássico latino-americano, seguido dos contextos em que seu pensamento e obra foram concebidos, expressando sua singularidade e, talvez, sua universalidade. Por fim, far-se-á uma análise das teses que discordam da referida universalidade do pensamento de Freire, partindo de alguns conceitos/categorias de sua obra. Finaliza-se com o desafio de releitura de Freire na construção de um pensamento pedagógico do sul alimentada pelo debate das epistemologias do sul.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1247210.21723/riaee.v15i3.12472Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1072-1093Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1072-10931982-55872446-860610.21723/riaee.v15i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472/9411https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472/9097https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472/9410Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessJardilino, José Rubens LimaSoto-Arango, Diana Elvoira2021-01-22T02:50:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12472Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-01-22T02:50:06Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South Paulo Freire y la Pedagogía Crítica: su legado para una nueva pedagogía desde el Sur Paulo Freire e a Pedagogia Crítica: seu legado para uma nova pedagogia do Sul |
title |
Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South |
spellingShingle |
Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South Jardilino, José Rubens Lima Pedagogical thought Critical pedagogy Freirean thought. Pensamiento pedagógico Pedagogia crítica Pensamiento freireano. Pensamento pedagógico Pedagogia crítica Pensamento frereano. |
title_short |
Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South |
title_full |
Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South |
title_fullStr |
Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South |
title_full_unstemmed |
Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South |
title_sort |
Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South |
author |
Jardilino, José Rubens Lima |
author_facet |
Jardilino, José Rubens Lima Soto-Arango, Diana Elvoira |
author_role |
author |
author2 |
Soto-Arango, Diana Elvoira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jardilino, José Rubens Lima Soto-Arango, Diana Elvoira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogical thought Critical pedagogy Freirean thought. Pensamiento pedagógico Pedagogia crítica Pensamiento freireano. Pensamento pedagógico Pedagogia crítica Pensamento frereano. |
topic |
Pedagogical thought Critical pedagogy Freirean thought. Pensamiento pedagógico Pedagogia crítica Pensamiento freireano. Pensamento pedagógico Pedagogia crítica Pensamento frereano. |
description |
The article will discuss the relevance of Paulo Freire's thought and action as well as the criticism of his thinking over the last fifty years. In addition, it is proposed to demonstrate the relevance and legacy of Freire for education in the world, especially for Latin America. To continue in the ways we propose, we will first reflect on the context of Freire's writing - Education and brazilian reality - against the political blows in Brazil (old and current). Then bring to memory the legacy of Paulo Freire as a Latin American classic, followed by the contexts in which his thought and work were conceived, expressing his uniqueness and perhaps his universality. Finally, an analysis will be made of the theses that disagree with the aforementioned universality of Freire's thinking, starting from some concepts / categories of his work. It ends with the challenge of Freire's re-reading in the construction of a pedagogical thought of the South nourished by the debate of the epistemologies of the south. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472 10.21723/riaee.v15i3.12472 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15i3.12472 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472/9411 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472/9097 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472/9410 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1072-1093 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1072-1093 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15i3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857243095040 |