Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jardilino, José Rubens Lima
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Soto-Arango, Diana Elvoira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472
Resumo: The article will discuss the relevance of Paulo Freire's thought and action as well as the criticism of his thinking over the last fifty years. In addition, it is proposed to demonstrate the relevance and legacy of Freire for education in the world, especially for Latin America. To continue in the ways we propose, we will first reflect on the context of Freire's writing - Education and brazilian reality - against the political blows in Brazil (old and current). Then bring to memory the legacy of Paulo Freire as a Latin American classic, followed by the contexts in which his thought and work were conceived, expressing his uniqueness and perhaps his universality. Finally, an analysis will be made of the theses that disagree with the aforementioned universality of Freire's thinking, starting from some concepts / categories of his work. It ends with the challenge of Freire's re-reading in the construction of a pedagogical thought of the South nourished by the debate of the epistemologies of the south.
id UNESP-15_5edf6e1d48ca0c9589eb6f88a6719e4c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12472
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the SouthPaulo Freire y la Pedagogía Crítica: su legado para una nueva pedagogía desde el SurPaulo Freire e a Pedagogia Crítica: seu legado para uma nova pedagogia do SulPedagogical thoughtCritical pedagogyFreirean thought.Pensamiento pedagógicoPedagogia críticaPensamiento freireano.Pensamento pedagógicoPedagogia críticaPensamento frereano.The article will discuss the relevance of Paulo Freire's thought and action as well as the criticism of his thinking over the last fifty years. In addition, it is proposed to demonstrate the relevance and legacy of Freire for education in the world, especially for Latin America. To continue in the ways we propose, we will first reflect on the context of Freire's writing - Education and brazilian reality - against the political blows in Brazil (old and current). Then bring to memory the legacy of Paulo Freire as a Latin American classic, followed by the contexts in which his thought and work were conceived, expressing his uniqueness and perhaps his universality. Finally, an analysis will be made of the theses that disagree with the aforementioned universality of Freire's thinking, starting from some concepts / categories of his work. It ends with the challenge of Freire's re-reading in the construction of a pedagogical thought of the South nourished by the debate of the epistemologies of the south.El artículo tratará de la relevancia del pensamiento y acción de Paulo Freire y las contestaciones que ha sufrido a lo largo de los últimos cincuenta años. Además, se propone demostrar la relevancia y el legado de Freire para la educación en el mundo, especialmente, para América Latina. Para seguir en las sendas que nos proponemos, primero lo haremos una reflexión sobre el contexto de la escritura de Freire – Educación y actualidad brasilera – frente a los golpes políticos en Brasil (antiguo y actual). Después traer a la memoria el legado de Paulo Freire en la condición de un clásico latinoamericano, seguido de los contextos en los cuales su pensamiento y obra se gestaron, expresando su singularidad y, quizas, su universalidad. Finalmente se hace un análisis de las tesis que contestan la dicha universalidad del pensamiento de Freire, bajo algunos conceptos/categorias de su obra. Se finaliza con el desafío de una nueva lectura de Freire en la construcción de un pensamiento pedagógico desde el sur y alimentado por el debate de las epistemologías del sur.O artigo tratará da relevância do pensamento e da ação de Paulo Freire e das respostas que ele sofreu nos últimos cinquenta anos. Além disso, propõe-se demonstrar a relevância e o legado de Freire para a educação no mundo, especialmente para a América Latina. Para continuar nos caminhos que nos propomos, primeiro refletiremos sobre o contexto da escrita de Freire - Educação e atualdade brasileira - contra os golpes políticos no Brasil (antigos e atuais). Em seguida, trazer a memória o legado de Paulo Freire na condição de um clássico latino-americano, seguido dos contextos em que seu pensamento e obra foram concebidos, expressando sua singularidade e, talvez, sua universalidade. Por fim, far-se-á uma análise das teses que discordam da referida universalidade do pensamento de Freire, partindo de alguns conceitos/categorias de sua obra. Finaliza-se com o desafio de releitura de Freire na construção de um pensamento pedagógico do sul alimentada pelo debate das epistemologias do sul.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1247210.21723/riaee.v15i3.12472Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1072-1093Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1072-10931982-55872446-860610.21723/riaee.v15i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472/9411https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472/9097https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472/9410Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessJardilino, José Rubens LimaSoto-Arango, Diana Elvoira2021-01-22T02:50:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12472Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-01-22T02:50:06Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South
Paulo Freire y la Pedagogía Crítica: su legado para una nueva pedagogía desde el Sur
Paulo Freire e a Pedagogia Crítica: seu legado para uma nova pedagogia do Sul
title Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South
spellingShingle Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South
Jardilino, José Rubens Lima
Pedagogical thought
Critical pedagogy
Freirean thought.
Pensamiento pedagógico
Pedagogia crítica
Pensamiento freireano.
Pensamento pedagógico
Pedagogia crítica
Pensamento frereano.
title_short Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South
title_full Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South
title_fullStr Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South
title_full_unstemmed Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South
title_sort Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South
author Jardilino, José Rubens Lima
author_facet Jardilino, José Rubens Lima
Soto-Arango, Diana Elvoira
author_role author
author2 Soto-Arango, Diana Elvoira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jardilino, José Rubens Lima
Soto-Arango, Diana Elvoira
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogical thought
Critical pedagogy
Freirean thought.
Pensamiento pedagógico
Pedagogia crítica
Pensamiento freireano.
Pensamento pedagógico
Pedagogia crítica
Pensamento frereano.
topic Pedagogical thought
Critical pedagogy
Freirean thought.
Pensamiento pedagógico
Pedagogia crítica
Pensamiento freireano.
Pensamento pedagógico
Pedagogia crítica
Pensamento frereano.
description The article will discuss the relevance of Paulo Freire's thought and action as well as the criticism of his thinking over the last fifty years. In addition, it is proposed to demonstrate the relevance and legacy of Freire for education in the world, especially for Latin America. To continue in the ways we propose, we will first reflect on the context of Freire's writing - Education and brazilian reality - against the political blows in Brazil (old and current). Then bring to memory the legacy of Paulo Freire as a Latin American classic, followed by the contexts in which his thought and work were conceived, expressing his uniqueness and perhaps his universality. Finally, an analysis will be made of the theses that disagree with the aforementioned universality of Freire's thinking, starting from some concepts / categories of his work. It ends with the challenge of Freire's re-reading in the construction of a pedagogical thought of the South nourished by the debate of the epistemologies of the south.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472
10.21723/riaee.v15i3.12472
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15i3.12472
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472/9411
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472/9097
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12472/9410
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1072-1093
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1072-1093
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15i3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857243095040