The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasconcelos, Mário Sérgio
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Galhardo, Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8553
Resumo: This article has a wider aim to make a reflection about the process of affirmative policies implantation at University Teaching. More specifically, it aims to describe and done some notes about the Inclusion Project developed by Paulista State University (UNESP), since 2014, using the System of Vacancies Reservation of Public Basic Education. With this perspective, we introduce datas about the inclusive process, the profile of students and actions which are focused to students' permanency that support the inclusion at UNESP. At Least, we shows a sketch of an in progress research which has the objective to understand and evaluate the impacts and consequences of this inclusion process. The previews reflections performed allow to point some positive results and indicate that there are required integrated institutional actions to keep a worthy inclusive policy which are befitting with the quality principles that should guide the services at a public university.
id UNESP-15_61cb820b4df00209b953ca86365db026
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8553
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative actionO programa de inclusão na UNESP: valores, contradições e ações afirmativasAffirmative actionsInclusionUniversity teachingStudent permanencyUNESPAções afirmativasInclusãoEnsino superiorPermanência estudantilUNESPThis article has a wider aim to make a reflection about the process of affirmative policies implantation at University Teaching. More specifically, it aims to describe and done some notes about the Inclusion Project developed by Paulista State University (UNESP), since 2014, using the System of Vacancies Reservation of Public Basic Education. With this perspective, we introduce datas about the inclusive process, the profile of students and actions which are focused to students' permanency that support the inclusion at UNESP. At Least, we shows a sketch of an in progress research which has the objective to understand and evaluate the impacts and consequences of this inclusion process. The previews reflections performed allow to point some positive results and indicate that there are required integrated institutional actions to keep a worthy inclusive policy which are befitting with the quality principles that should guide the services at a public university.Este artigo tem por objetivo mais amplo realizar uma reflexão sobre o processo de implantação de políticas afirmativas no ensino superior. Mais especificamente, busca descrever e fazer alguns apontamentos sobre o Projeto de Inclusão desenvolvido na Universidade Estadual Paulista (UNESP), a partir de 2014, por meio do Sistema de Reserva de Vagas da Educação Básica Pública. Com essa perspectiva, apresentamos dados sobre o processo inclusivo, o perfil dos estudantes e ações voltadas para a permanência estudantil que dão suporte à inclusão na UNESP. Finalmente, relatamos o esboço de uma pesquisa em andamento que tem por finalidade compreender e avaliar os impactos e consequências deste processo de inclusão. As reflexões preliminares realizadas possibilitam apontar alguns resultados positivos e indicam que são necessárias ações institucionais integradas para se manter uma política inclusiva digna e condizente com os princípios de qualidade que devem orientar os serviços de uma Universidade Pública.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/855310.21723/RIAEE.v11.esp.1.p285Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 285-306Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 285-3061982-55872446-860610.21723/riaee.v11.esp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8553/5732Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVasconcelos, Mário SérgioGalhardo, Eduardo2020-12-30T22:22:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8553Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:22:27Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action
O programa de inclusão na UNESP: valores, contradições e ações afirmativas
title The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action
spellingShingle The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action
Vasconcelos, Mário Sérgio
Affirmative actions
Inclusion
University teaching
Student permanency
UNESP
Ações afirmativas
Inclusão
Ensino superior
Permanência estudantil
UNESP
title_short The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action
title_full The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action
title_fullStr The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action
title_full_unstemmed The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action
title_sort The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action
author Vasconcelos, Mário Sérgio
author_facet Vasconcelos, Mário Sérgio
Galhardo, Eduardo
author_role author
author2 Galhardo, Eduardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasconcelos, Mário Sérgio
Galhardo, Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv Affirmative actions
Inclusion
University teaching
Student permanency
UNESP
Ações afirmativas
Inclusão
Ensino superior
Permanência estudantil
UNESP
topic Affirmative actions
Inclusion
University teaching
Student permanency
UNESP
Ações afirmativas
Inclusão
Ensino superior
Permanência estudantil
UNESP
description This article has a wider aim to make a reflection about the process of affirmative policies implantation at University Teaching. More specifically, it aims to describe and done some notes about the Inclusion Project developed by Paulista State University (UNESP), since 2014, using the System of Vacancies Reservation of Public Basic Education. With this perspective, we introduce datas about the inclusive process, the profile of students and actions which are focused to students' permanency that support the inclusion at UNESP. At Least, we shows a sketch of an in progress research which has the objective to understand and evaluate the impacts and consequences of this inclusion process. The previews reflections performed allow to point some positive results and indicate that there are required integrated institutional actions to keep a worthy inclusive policy which are befitting with the quality principles that should guide the services at a public university.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8553
10.21723/RIAEE.v11.esp.1.p285
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8553
identifier_str_mv 10.21723/RIAEE.v11.esp.1.p285
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8553/5732
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 285-306
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 285-306
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11.esp.1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854840807424