The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8553 |
Resumo: | This article has a wider aim to make a reflection about the process of affirmative policies implantation at University Teaching. More specifically, it aims to describe and done some notes about the Inclusion Project developed by Paulista State University (UNESP), since 2014, using the System of Vacancies Reservation of Public Basic Education. With this perspective, we introduce datas about the inclusive process, the profile of students and actions which are focused to students' permanency that support the inclusion at UNESP. At Least, we shows a sketch of an in progress research which has the objective to understand and evaluate the impacts and consequences of this inclusion process. The previews reflections performed allow to point some positive results and indicate that there are required integrated institutional actions to keep a worthy inclusive policy which are befitting with the quality principles that should guide the services at a public university. |
id |
UNESP-15_61cb820b4df00209b953ca86365db026 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8553 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative actionO programa de inclusão na UNESP: valores, contradições e ações afirmativasAffirmative actionsInclusionUniversity teachingStudent permanencyUNESPAções afirmativasInclusãoEnsino superiorPermanência estudantilUNESPThis article has a wider aim to make a reflection about the process of affirmative policies implantation at University Teaching. More specifically, it aims to describe and done some notes about the Inclusion Project developed by Paulista State University (UNESP), since 2014, using the System of Vacancies Reservation of Public Basic Education. With this perspective, we introduce datas about the inclusive process, the profile of students and actions which are focused to students' permanency that support the inclusion at UNESP. At Least, we shows a sketch of an in progress research which has the objective to understand and evaluate the impacts and consequences of this inclusion process. The previews reflections performed allow to point some positive results and indicate that there are required integrated institutional actions to keep a worthy inclusive policy which are befitting with the quality principles that should guide the services at a public university.Este artigo tem por objetivo mais amplo realizar uma reflexão sobre o processo de implantação de políticas afirmativas no ensino superior. Mais especificamente, busca descrever e fazer alguns apontamentos sobre o Projeto de Inclusão desenvolvido na Universidade Estadual Paulista (UNESP), a partir de 2014, por meio do Sistema de Reserva de Vagas da Educação Básica Pública. Com essa perspectiva, apresentamos dados sobre o processo inclusivo, o perfil dos estudantes e ações voltadas para a permanência estudantil que dão suporte à inclusão na UNESP. Finalmente, relatamos o esboço de uma pesquisa em andamento que tem por finalidade compreender e avaliar os impactos e consequências deste processo de inclusão. As reflexões preliminares realizadas possibilitam apontar alguns resultados positivos e indicam que são necessárias ações institucionais integradas para se manter uma política inclusiva digna e condizente com os princípios de qualidade que devem orientar os serviços de uma Universidade Pública.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/855310.21723/RIAEE.v11.esp.1.p285Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 285-306Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 285-3061982-55872446-860610.21723/riaee.v11.esp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8553/5732Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVasconcelos, Mário SérgioGalhardo, Eduardo2020-12-30T22:22:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8553Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:22:27Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action O programa de inclusão na UNESP: valores, contradições e ações afirmativas |
title |
The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action |
spellingShingle |
The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action Vasconcelos, Mário Sérgio Affirmative actions Inclusion University teaching Student permanency UNESP Ações afirmativas Inclusão Ensino superior Permanência estudantil UNESP |
title_short |
The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action |
title_full |
The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action |
title_fullStr |
The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action |
title_full_unstemmed |
The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action |
title_sort |
The inclusion program at São Paulo state university: values, contradictions and affirmative action |
author |
Vasconcelos, Mário Sérgio |
author_facet |
Vasconcelos, Mário Sérgio Galhardo, Eduardo |
author_role |
author |
author2 |
Galhardo, Eduardo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vasconcelos, Mário Sérgio Galhardo, Eduardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Affirmative actions Inclusion University teaching Student permanency UNESP Ações afirmativas Inclusão Ensino superior Permanência estudantil UNESP |
topic |
Affirmative actions Inclusion University teaching Student permanency UNESP Ações afirmativas Inclusão Ensino superior Permanência estudantil UNESP |
description |
This article has a wider aim to make a reflection about the process of affirmative policies implantation at University Teaching. More specifically, it aims to describe and done some notes about the Inclusion Project developed by Paulista State University (UNESP), since 2014, using the System of Vacancies Reservation of Public Basic Education. With this perspective, we introduce datas about the inclusive process, the profile of students and actions which are focused to students' permanency that support the inclusion at UNESP. At Least, we shows a sketch of an in progress research which has the objective to understand and evaluate the impacts and consequences of this inclusion process. The previews reflections performed allow to point some positive results and indicate that there are required integrated institutional actions to keep a worthy inclusive policy which are befitting with the quality principles that should guide the services at a public university. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8553 10.21723/RIAEE.v11.esp.1.p285 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8553 |
identifier_str_mv |
10.21723/RIAEE.v11.esp.1.p285 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8553/5732 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 285-306 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.11, n. esp. 1 (2016) Dossiê: X Encontro Ibero-Americano de Educação; 285-306 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v11.esp.1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215854840807424 |