The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830 |
Resumo: | The article analyzes the approach of the political-pedagogical project (PPP) of the maintainer of a municipal network with respect to the evaluation. The analysis is based on the concepts of regulation and quality and from documentary and bibliographic reviews. Based on the understanding of the characteristics and context of the PPP, the analysis based on the concepts makes it possible to perceive a re-dimensioning of the place of the external evaluation, guaranteeing an amplified space of the political and pedagogical in the performance of the educational management. |
id |
UNESP-15_658896dc050a9839fe13a8e1dd7306e5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11830 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational managementLa evaluación revisitada: nuevos espacios de lo político y pedagógico en la gestión educativaA avaliação revisitada: novos espaços do político e do pedagógico na gestão educacionalExternal evaluationBasic educationPolitical-pedagogical projectEducational management.Evaluación externaEducación básicaProyecto político-pedagógicoGestión educativa.Avaliação externaEducação básicaProjeto político-pedagógicoGestão educacional.The article analyzes the approach of the political-pedagogical project (PPP) of the maintainer of a municipal network with respect to the evaluation. The analysis is based on the concepts of regulation and quality and from documentary and bibliographic reviews. Based on the understanding of the characteristics and context of the PPP, the analysis based on the concepts makes it possible to perceive a re-dimensioning of the place of the external evaluation, guaranteeing an amplified space of the political and pedagogical in the performance of the educational management.El artículo analiza el enfoque del proyecto político-pedagógico (PPP) del mantenedor de una red municipal en lo que se refiere a la evaluación. El análisis se basa en los conceptos de regulación y de calidad ya partir de revisiones documental y bibliográfica.. A partir de entendimientos sobre las características y el contexto de elaboración del PPP, el análisis a partir de los conceptos posibilita percibir un redimensionamiento del lugar de la evaluación externa, garantizando un espacio ampliado de lo político y del pedagógico en la actuación de la gestión educativa.O artigo analisa a abordagem do projeto político-pedagógico (PPP) da mantenedora de uma rede municipal no que tange à avaliação. A análise constrói-se com base nos conceitos de regulação e de qualidade, a partir de revisões documental e bibliográfica. Partindo-se de compreensões sobre as características e o contexto de elaboração do PPP, de uma rede municipal de educação. A análise articula conceitos e possibilita perceber um redimensionamento do lugar da avaliação externa, garantindo um espaço ampliado do político e do pedagógico na atuação da gestão educacional.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1183010.21723/riaee.v14i3.11830Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 956-972Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 956-9721982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830/8144https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830/8447https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830/9032Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGhisleni, Ana CristinaCosta, Daianny Madalena2020-05-21T19:54:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11830Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T19:54:46Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management La evaluación revisitada: nuevos espacios de lo político y pedagógico en la gestión educativa A avaliação revisitada: novos espaços do político e do pedagógico na gestão educacional |
title |
The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management |
spellingShingle |
The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management Ghisleni, Ana Cristina External evaluation Basic education Political-pedagogical project Educational management. Evaluación externa Educación básica Proyecto político-pedagógico Gestión educativa. Avaliação externa Educação básica Projeto político-pedagógico Gestão educacional. |
title_short |
The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management |
title_full |
The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management |
title_fullStr |
The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management |
title_full_unstemmed |
The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management |
title_sort |
The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management |
author |
Ghisleni, Ana Cristina |
author_facet |
Ghisleni, Ana Cristina Costa, Daianny Madalena |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Daianny Madalena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ghisleni, Ana Cristina Costa, Daianny Madalena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
External evaluation Basic education Political-pedagogical project Educational management. Evaluación externa Educación básica Proyecto político-pedagógico Gestión educativa. Avaliação externa Educação básica Projeto político-pedagógico Gestão educacional. |
topic |
External evaluation Basic education Political-pedagogical project Educational management. Evaluación externa Educación básica Proyecto político-pedagógico Gestión educativa. Avaliação externa Educação básica Projeto político-pedagógico Gestão educacional. |
description |
The article analyzes the approach of the political-pedagogical project (PPP) of the maintainer of a municipal network with respect to the evaluation. The analysis is based on the concepts of regulation and quality and from documentary and bibliographic reviews. Based on the understanding of the characteristics and context of the PPP, the analysis based on the concepts makes it possible to perceive a re-dimensioning of the place of the external evaluation, guaranteeing an amplified space of the political and pedagogical in the performance of the educational management. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830 10.21723/riaee.v14i3.11830 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i3.11830 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830/8144 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830/8447 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830/9032 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 956-972 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 956-972 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1824500776966291456 |