The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ghisleni, Ana Cristina
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Costa, Daianny Madalena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830
Resumo: The article analyzes the approach of the political-pedagogical project (PPP) of the maintainer of a municipal network with respect to the evaluation. The analysis is based on the concepts of regulation and quality and from documentary and bibliographic reviews. Based on the understanding of the characteristics and context of the PPP, the analysis based on the concepts makes it possible to perceive a re-dimensioning of the place of the external evaluation, guaranteeing an amplified space of the political and pedagogical in the performance of the educational management.
id UNESP-15_658896dc050a9839fe13a8e1dd7306e5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11830
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational managementLa evaluación revisitada: nuevos espacios de lo político y pedagógico en la gestión educativaA avaliação revisitada: novos espaços do político e do pedagógico na gestão educacionalExternal evaluationBasic educationPolitical-pedagogical projectEducational management.Evaluación externaEducación básicaProyecto político-pedagógicoGestión educativa.Avaliação externaEducação básicaProjeto político-pedagógicoGestão educacional.The article analyzes the approach of the political-pedagogical project (PPP) of the maintainer of a municipal network with respect to the evaluation. The analysis is based on the concepts of regulation and quality and from documentary and bibliographic reviews. Based on the understanding of the characteristics and context of the PPP, the analysis based on the concepts makes it possible to perceive a re-dimensioning of the place of the external evaluation, guaranteeing an amplified space of the political and pedagogical in the performance of the educational management.El artículo analiza el enfoque del proyecto político-pedagógico (PPP) del mantenedor de una red municipal en lo que se refiere a la evaluación. El análisis se basa en los conceptos de regulación y de calidad ya partir de revisiones documental y bibliográfica.. A partir de entendimientos sobre las características y el contexto de elaboración del PPP, el análisis a partir de los conceptos posibilita percibir un redimensionamiento del lugar de la evaluación externa, garantizando un espacio ampliado de lo político y del pedagógico en la actuación de la gestión educativa.O artigo analisa a abordagem do projeto político-pedagógico (PPP) da mantenedora de uma rede municipal no que tange à avaliação. A análise constrói-se com base nos conceitos de regulação e de qualidade, a partir de revisões documental e bibliográfica. Partindo-se de compreensões sobre as características e o contexto de elaboração do PPP, de uma rede municipal de educação. A análise articula conceitos e possibilita perceber um redimensionamento do lugar da avaliação externa, garantindo um espaço ampliado do político e do pedagógico na atuação da gestão educacional.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1183010.21723/riaee.v14i3.11830Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 956-972Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 956-9721982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830/8144https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830/8447https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830/9032Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGhisleni, Ana CristinaCosta, Daianny Madalena2020-05-21T19:54:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11830Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T19:54:46Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management
La evaluación revisitada: nuevos espacios de lo político y pedagógico en la gestión educativa
A avaliação revisitada: novos espaços do político e do pedagógico na gestão educacional
title The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management
spellingShingle The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management
Ghisleni, Ana Cristina
External evaluation
Basic education
Political-pedagogical project
Educational management.
Evaluación externa
Educación básica
Proyecto político-pedagógico
Gestión educativa.
Avaliação externa
Educação básica
Projeto político-pedagógico
Gestão educacional.
title_short The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management
title_full The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management
title_fullStr The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management
title_full_unstemmed The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management
title_sort The evaluation revisited: new political and pedagogical spaces in educational management
author Ghisleni, Ana Cristina
author_facet Ghisleni, Ana Cristina
Costa, Daianny Madalena
author_role author
author2 Costa, Daianny Madalena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ghisleni, Ana Cristina
Costa, Daianny Madalena
dc.subject.por.fl_str_mv External evaluation
Basic education
Political-pedagogical project
Educational management.
Evaluación externa
Educación básica
Proyecto político-pedagógico
Gestión educativa.
Avaliação externa
Educação básica
Projeto político-pedagógico
Gestão educacional.
topic External evaluation
Basic education
Political-pedagogical project
Educational management.
Evaluación externa
Educación básica
Proyecto político-pedagógico
Gestión educativa.
Avaliação externa
Educação básica
Projeto político-pedagógico
Gestão educacional.
description The article analyzes the approach of the political-pedagogical project (PPP) of the maintainer of a municipal network with respect to the evaluation. The analysis is based on the concepts of regulation and quality and from documentary and bibliographic reviews. Based on the understanding of the characteristics and context of the PPP, the analysis based on the concepts makes it possible to perceive a re-dimensioning of the place of the external evaluation, guaranteeing an amplified space of the political and pedagogical in the performance of the educational management.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830
10.21723/riaee.v14i3.11830
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i3.11830
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830/8144
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830/8447
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11830/9032
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 956-972
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 956-972
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1824500776966291456