Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528 |
Resumo: | The article presents part of a research about the literacy process of children in the third year of elementary school. Based on the Historical-Cultural Theory, it aims to describe and discuss the impact of a psychopedagogical intervention through playful mediation in the literacy process, as well as to reflect on playing and interests in this phase of child development. This is a qualitative study involving two third-year students from a public school in the metropolitan region of Porto Alegre, RS. The survey took place in the second half of 2020, the period of the Covid-19 pandemic. The data were constructed in 10 psychopedagogical sessions with each student, predominantly using a playful and dialogic methodology. In analyzing the data, it was found that the students were moving between the phase whose main activity is playing and the phase whose main activity is studying. In addition, they understood the phoneme-grapheme system and the social use of writing. |
id |
UNESP-15_bf84bbfa94092e1ea685330aa56f6052 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17528 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theoryAlfabetización y mediación lúdica: Un estudio basado en la teoría histórico-culturalAlfabetização e mediação lúdica: Um estudo a partir da teoria histórico-culturalAlfabetizaçãoTeoria histórico-culturalIntervenção psicopedagógicaMediaçãoBrincarAlfabetizaçãoletramentoludicidademediaçãoTeoria Histórico-CulturalLiteracyHistorical-cultural theoryPsychopedagogical interventionMediationTo playAlfabetizaciónTeoría histórico-culturalIntervención psicopedagógicaMediaciónJugarThe article presents part of a research about the literacy process of children in the third year of elementary school. Based on the Historical-Cultural Theory, it aims to describe and discuss the impact of a psychopedagogical intervention through playful mediation in the literacy process, as well as to reflect on playing and interests in this phase of child development. This is a qualitative study involving two third-year students from a public school in the metropolitan region of Porto Alegre, RS. The survey took place in the second half of 2020, the period of the Covid-19 pandemic. The data were constructed in 10 psychopedagogical sessions with each student, predominantly using a playful and dialogic methodology. In analyzing the data, it was found that the students were moving between the phase whose main activity is playing and the phase whose main activity is studying. In addition, they understood the phoneme-grapheme system and the social use of writing.El artículo presenta parte de una investigación sobre el proceso de lectoescritura de niños del tercer año de la enseñanza básica. Con base en la Teoría Histórico-Cultural, tiene como objetivo describir y discutir el impacto de una intervención psicopedagógica a través de la mediación lúdica en el proceso de alfabetización, así como reflexionar sobre el juego y los intereses en esta fase del desarrollo infantil. Se trata de un estudio cualitativo en el que participaron dos estudiantes de tercer año de una escuela pública de la región metropolitana de Porto Alegre, RS. La encuesta tuvo lugar en la segunda mitad de 2020, el período de la pandemia de Covid-19. Los datos fueron construidos en 10 sesiones psicopedagógicas con cada alumno, utilizando predominantemente una metodología lúdica y dialógica. Al analizar los datos, se encontró que los estudiantes se estaban moviendo entre la fase cuya actividad principal es jugar y la fase cuya actividad principal es estudiar. Además, comprendieron el sistema fonema-grafema y el uso social de la escritura.O artigo apresenta parte de uma pesquisa acerca do processo de alfabetização de crianças de terceiro ano do ensino fundamental. Embasada na Teoria Histórico-Cultural, objetiva descrever e discutir a repercussão de uma intervenção psicopedagógica por mediação lúdica no processo de alfabetização, bem como refletir sobre o brincar e interesses nesta fase do desenvolvimento infantil. Trata-se de estudo qualitativo do qual participaram dois alunos de terceiro ano de uma escola pública da região metropolitana de Porto Alegre, RS. A pesquisa ocorreu no segundo semestre de 2020, período da pandemia de Covid-19. Os dados foram construídos em 10 sessões psicopedagógicas com cada aluno, utilizando predominantemente metodologia lúdica e dialogada. Na análise dos dados constatou-se que os alunos estavam transitando entre a fase cuja atividade principal é o brincar e a fase cuja atividade principal são os estudos. Além disso, entendiam o sistema fonema-grafema e o uso social da escrita.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1752810.21723/riaee.v18iesp.1.17528Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023069Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e0230691982-55872446-860610.21723/riaee.v18iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16514https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16571https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16572https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16585https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16581Copyright (c) 2023 Fábia Daniela Schneider Lumertzhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLumertz, Fábia Daniela SchneiderOliveira-Menegotto, Lisiane Machado de2023-09-27T16:59:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17528Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-09-27T16:59:10Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory Alfabetización y mediación lúdica: Un estudio basado en la teoría histórico-cultural Alfabetização e mediação lúdica: Um estudo a partir da teoria histórico-cultural |
title |
Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory |
spellingShingle |
Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory Lumertz, Fábia Daniela Schneider Alfabetização Teoria histórico-cultural Intervenção psicopedagógica Mediação Brincar Alfabetização letramento ludicidade mediação Teoria Histórico-Cultural Literacy Historical-cultural theory Psychopedagogical intervention Mediation To play Alfabetización Teoría histórico-cultural Intervención psicopedagógica Mediación Jugar |
title_short |
Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory |
title_full |
Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory |
title_fullStr |
Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory |
title_full_unstemmed |
Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory |
title_sort |
Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory |
author |
Lumertz, Fábia Daniela Schneider |
author_facet |
Lumertz, Fábia Daniela Schneider Oliveira-Menegotto, Lisiane Machado de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira-Menegotto, Lisiane Machado de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lumertz, Fábia Daniela Schneider Oliveira-Menegotto, Lisiane Machado de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Teoria histórico-cultural Intervenção psicopedagógica Mediação Brincar Alfabetização letramento ludicidade mediação Teoria Histórico-Cultural Literacy Historical-cultural theory Psychopedagogical intervention Mediation To play Alfabetización Teoría histórico-cultural Intervención psicopedagógica Mediación Jugar |
topic |
Alfabetização Teoria histórico-cultural Intervenção psicopedagógica Mediação Brincar Alfabetização letramento ludicidade mediação Teoria Histórico-Cultural Literacy Historical-cultural theory Psychopedagogical intervention Mediation To play Alfabetización Teoría histórico-cultural Intervención psicopedagógica Mediación Jugar |
description |
The article presents part of a research about the literacy process of children in the third year of elementary school. Based on the Historical-Cultural Theory, it aims to describe and discuss the impact of a psychopedagogical intervention through playful mediation in the literacy process, as well as to reflect on playing and interests in this phase of child development. This is a qualitative study involving two third-year students from a public school in the metropolitan region of Porto Alegre, RS. The survey took place in the second half of 2020, the period of the Covid-19 pandemic. The data were constructed in 10 psychopedagogical sessions with each student, predominantly using a playful and dialogic methodology. In analyzing the data, it was found that the students were moving between the phase whose main activity is playing and the phase whose main activity is studying. In addition, they understood the phoneme-grapheme system and the social use of writing. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528 10.21723/riaee.v18iesp.1.17528 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v18iesp.1.17528 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16514 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16571 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16572 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16585 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16581 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Fábia Daniela Schneider Lumertz https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Fábia Daniela Schneider Lumertz https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023069 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023069 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v18iesp.1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1820236787988037632 |