Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lumertz, Fábia Daniela Schneider
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira-Menegotto, Lisiane Machado de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528
Resumo: The article presents part of a research about the literacy process of children in the third year of elementary school. Based on the Historical-Cultural Theory, it aims to describe and discuss the impact of a psychopedagogical intervention through playful mediation in the literacy process, as well as to reflect on playing and interests in this phase of child development. This is a qualitative study involving two third-year students from a public school in the metropolitan region of Porto Alegre, RS. The survey took place in the second half of 2020, the period of the Covid-19 pandemic. The data were constructed in 10 psychopedagogical sessions with each student, predominantly using a playful and dialogic methodology. In analyzing the data, it was found that the students were moving between the phase whose main activity is playing and the phase whose main activity is studying. In addition, they understood the phoneme-grapheme system and the social use of writing.
id UNESP-15_bf84bbfa94092e1ea685330aa56f6052
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17528
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theoryAlfabetización y mediación lúdica: Un estudio basado en la teoría histórico-culturalAlfabetização e mediação lúdica: Um estudo a partir da teoria histórico-culturalAlfabetizaçãoTeoria histórico-culturalIntervenção psicopedagógicaMediaçãoBrincarAlfabetizaçãoletramentoludicidademediaçãoTeoria Histórico-CulturalLiteracyHistorical-cultural theoryPsychopedagogical interventionMediationTo playAlfabetizaciónTeoría histórico-culturalIntervención psicopedagógicaMediaciónJugarThe article presents part of a research about the literacy process of children in the third year of elementary school. Based on the Historical-Cultural Theory, it aims to describe and discuss the impact of a psychopedagogical intervention through playful mediation in the literacy process, as well as to reflect on playing and interests in this phase of child development. This is a qualitative study involving two third-year students from a public school in the metropolitan region of Porto Alegre, RS. The survey took place in the second half of 2020, the period of the Covid-19 pandemic. The data were constructed in 10 psychopedagogical sessions with each student, predominantly using a playful and dialogic methodology. In analyzing the data, it was found that the students were moving between the phase whose main activity is playing and the phase whose main activity is studying. In addition, they understood the phoneme-grapheme system and the social use of writing.El artículo presenta parte de una investigación sobre el proceso de lectoescritura de niños del tercer año de la enseñanza básica. Con base en la Teoría Histórico-Cultural, tiene como objetivo describir y discutir el impacto de una intervención psicopedagógica a través de la mediación lúdica en el proceso de alfabetización, así como reflexionar sobre el juego y los intereses en esta fase del desarrollo infantil. Se trata de un estudio cualitativo en el que participaron dos estudiantes de tercer año de una escuela pública de la región metropolitana de Porto Alegre, RS. La encuesta tuvo lugar en la segunda mitad de 2020, el período de la pandemia de Covid-19. Los datos fueron construidos en 10 sesiones psicopedagógicas con cada alumno, utilizando predominantemente una metodología lúdica y dialógica. Al analizar los datos, se encontró que los estudiantes se estaban moviendo entre la fase cuya actividad principal es jugar y la fase cuya actividad principal es estudiar. Además, comprendieron el sistema fonema-grafema y el uso social de la escritura.O artigo apresenta parte de uma pesquisa acerca do processo de alfabetização de crianças de terceiro ano do ensino fundamental. Embasada na Teoria Histórico-Cultural, objetiva descrever e discutir a repercussão de uma intervenção psicopedagógica por mediação lúdica no processo de alfabetização, bem como refletir sobre o brincar e interesses nesta fase do desenvolvimento infantil. Trata-se de estudo qualitativo do qual participaram dois alunos de terceiro ano de uma escola pública da região metropolitana de Porto Alegre, RS. A pesquisa ocorreu no segundo semestre de 2020, período da pandemia de Covid-19. Os dados foram construídos em 10 sessões psicopedagógicas com cada aluno, utilizando predominantemente metodologia lúdica e dialogada. Na análise dos dados constatou-se que os alunos estavam transitando entre a fase cuja atividade principal é o brincar e a fase cuja atividade principal são os estudos. Além disso, entendiam o sistema fonema-grafema e o uso social da escrita.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1752810.21723/riaee.v18iesp.1.17528Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023069Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e0230691982-55872446-860610.21723/riaee.v18iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16514https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16571https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16572https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16585https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16581Copyright (c) 2023 Fábia Daniela Schneider Lumertzhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLumertz, Fábia Daniela SchneiderOliveira-Menegotto, Lisiane Machado de2023-09-27T16:59:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17528Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-09-27T16:59:10Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory
Alfabetización y mediación lúdica: Un estudio basado en la teoría histórico-cultural
Alfabetização e mediação lúdica: Um estudo a partir da teoria histórico-cultural
title Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory
spellingShingle Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory
Lumertz, Fábia Daniela Schneider
Alfabetização
Teoria histórico-cultural
Intervenção psicopedagógica
Mediação
Brincar
Alfabetização
letramento
ludicidade
mediação
Teoria Histórico-Cultural
Literacy
Historical-cultural theory
Psychopedagogical intervention
Mediation
To play
Alfabetización
Teoría histórico-cultural
Intervención psicopedagógica
Mediación
Jugar
title_short Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory
title_full Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory
title_fullStr Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory
title_full_unstemmed Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory
title_sort Literacy and playful mediation: A study based on the historical-cultural theory
author Lumertz, Fábia Daniela Schneider
author_facet Lumertz, Fábia Daniela Schneider
Oliveira-Menegotto, Lisiane Machado de
author_role author
author2 Oliveira-Menegotto, Lisiane Machado de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lumertz, Fábia Daniela Schneider
Oliveira-Menegotto, Lisiane Machado de
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização
Teoria histórico-cultural
Intervenção psicopedagógica
Mediação
Brincar
Alfabetização
letramento
ludicidade
mediação
Teoria Histórico-Cultural
Literacy
Historical-cultural theory
Psychopedagogical intervention
Mediation
To play
Alfabetización
Teoría histórico-cultural
Intervención psicopedagógica
Mediación
Jugar
topic Alfabetização
Teoria histórico-cultural
Intervenção psicopedagógica
Mediação
Brincar
Alfabetização
letramento
ludicidade
mediação
Teoria Histórico-Cultural
Literacy
Historical-cultural theory
Psychopedagogical intervention
Mediation
To play
Alfabetización
Teoría histórico-cultural
Intervención psicopedagógica
Mediación
Jugar
description The article presents part of a research about the literacy process of children in the third year of elementary school. Based on the Historical-Cultural Theory, it aims to describe and discuss the impact of a psychopedagogical intervention through playful mediation in the literacy process, as well as to reflect on playing and interests in this phase of child development. This is a qualitative study involving two third-year students from a public school in the metropolitan region of Porto Alegre, RS. The survey took place in the second half of 2020, the period of the Covid-19 pandemic. The data were constructed in 10 psychopedagogical sessions with each student, predominantly using a playful and dialogic methodology. In analyzing the data, it was found that the students were moving between the phase whose main activity is playing and the phase whose main activity is studying. In addition, they understood the phoneme-grapheme system and the social use of writing.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528
10.21723/riaee.v18iesp.1.17528
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v18iesp.1.17528
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16514
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16571
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16572
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16585
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17528/16581
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Fábia Daniela Schneider Lumertz
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Fábia Daniela Schneider Lumertz
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023069
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023069
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v18iesp.1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1820236787988037632