Teacher training: trajectories and perspectives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Panozzo, Neiva Senaide Petry
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11247
Resumo: The current text contemplates a cut-off of the research about teacher training processes constructed over the 50 years of the Pedagogy course at the University of Caxias do Sul (UCS). The information has been obtained from reports of retired and active teachers with the objective of identifying the teaching contexts of these Education professionals and their contributions for the constitution of the Pedagogy Course identity. The investigation methodological subsidies have support on the qualitative approach of the autobiographic reports and interviews with theoretical input based on Fentress and Wickham who discuss about ties and relations between the two memory dimensions, the individual and the collective ones. Findings show that over many years the education of teachers occurred in an environment fostered by the technical ideology that lasted for several decades. They also evidence that nowadays there is a movement of concepts and theories that point out to changes of educational paradigms into a critical and dialogical design.
id UNESP-15_cb369474283d72b022d59cd2b82a3353
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11247
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teacher training: trajectories and perspectivesFormación de pedagogos: trayectorias y perspectivasFormação de pedagogos: trajetórias e perspectivas docentesTeachingEducation of teachersPedagogy courseDocenciaFormación de pedagogosCurso de PedagogíaDocênciaFormação de pedagogosCurso de PedagogiaThe current text contemplates a cut-off of the research about teacher training processes constructed over the 50 years of the Pedagogy course at the University of Caxias do Sul (UCS). The information has been obtained from reports of retired and active teachers with the objective of identifying the teaching contexts of these Education professionals and their contributions for the constitution of the Pedagogy Course identity. The investigation methodological subsidies have support on the qualitative approach of the autobiographic reports and interviews with theoretical input based on Fentress and Wickham who discuss about ties and relations between the two memory dimensions, the individual and the collective ones. Findings show that over many years the education of teachers occurred in an environment fostered by the technical ideology that lasted for several decades. They also evidence that nowadays there is a movement of concepts and theories that point out to changes of educational paradigms into a critical and dialogical design.En el presente texto se hace un recorte de la investigación acerca de los procesos de formación docente que han sido construidos a lo largo de los 50 años del curso de Pedagogía de la Universidad de Caxias do Sul (UCS). Las informaciones proceden de informes de profesores jubilados y activos con el objetivo de identificar los contextos de la docencia de estos profesionales de Educación y sus contribuciones para la constitución de la identidad del Curso de Pedagogía. Los subsidios metodológicos de la investigación se apoyan en el abordaje cualitativo de informes autobiográficos y entrevistas, con aporte teórico basado en Fentress y Wickham que discurren sobre vinculaciones y relaciones entre las dos dimensiones de la memoria, la individual y la colectiva. Los resultados reflejan que, a lo largo de años, la formación de profesores ocurrió en un ambiente movido por la ideología tecnicista, que ha perdurado durante varias décadas. Además, señalan que en la actualidad hay un movimiento de concepciones y teorías que apuntan a cambios en los paradigmas educacionales hacia un diseño crítico y dialógico.O presente texto contempla um recorte da pesquisa sobre os processos de formação docente construídos durante os 50 anos do curso de Pedagogia da Universidade de Caxias do Sul (UCS). As informações foram obtidas em relatos de professores aposentados e em atividade, com o objetivo de identificar os contextos da docência desses profissionais da Educação e suas contribuições para a constituição da identidade do Curso de Pedagogia. Os subsídios metodológicos da investigação apoiam-se na abordagem qualitativa de relatos autobiográficos e entrevistas, tendo seu aporte teórico embasado em Fentress e Wickham (1992) que discorrem sobre vinculações e relações entre duas dimensões da memória individual e coletiva. Os resultados revelam que, por longos anos, a formação de professores ocorreu em ambiente movido pelo ideário tecnicista, o que perdurou por várias décadas, e também sinalizam que, na atualidade, há um movimento de concepções e teorias que apontam mudanças nos paradigmas educacionais, para uma concepção crítica e dialógica.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1124710.21723/riaee.v14i1.11247Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 253-264Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 253-2641982-55872446-860610.21723/riaee.v14i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11247/7897https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11247/7898https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11247/7983Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPanozzo, Neiva Senaide Petry2020-03-05T15:45:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11247Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-03-05T15:45:20Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training: trajectories and perspectives
Formación de pedagogos: trayectorias y perspectivas
Formação de pedagogos: trajetórias e perspectivas docentes
title Teacher training: trajectories and perspectives
spellingShingle Teacher training: trajectories and perspectives
Panozzo, Neiva Senaide Petry
Teaching
Education of teachers
Pedagogy course
Docencia
Formación de pedagogos
Curso de Pedagogía
Docência
Formação de pedagogos
Curso de Pedagogia
title_short Teacher training: trajectories and perspectives
title_full Teacher training: trajectories and perspectives
title_fullStr Teacher training: trajectories and perspectives
title_full_unstemmed Teacher training: trajectories and perspectives
title_sort Teacher training: trajectories and perspectives
author Panozzo, Neiva Senaide Petry
author_facet Panozzo, Neiva Senaide Petry
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Panozzo, Neiva Senaide Petry
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching
Education of teachers
Pedagogy course
Docencia
Formación de pedagogos
Curso de Pedagogía
Docência
Formação de pedagogos
Curso de Pedagogia
topic Teaching
Education of teachers
Pedagogy course
Docencia
Formación de pedagogos
Curso de Pedagogía
Docência
Formação de pedagogos
Curso de Pedagogia
description The current text contemplates a cut-off of the research about teacher training processes constructed over the 50 years of the Pedagogy course at the University of Caxias do Sul (UCS). The information has been obtained from reports of retired and active teachers with the objective of identifying the teaching contexts of these Education professionals and their contributions for the constitution of the Pedagogy Course identity. The investigation methodological subsidies have support on the qualitative approach of the autobiographic reports and interviews with theoretical input based on Fentress and Wickham who discuss about ties and relations between the two memory dimensions, the individual and the collective ones. Findings show that over many years the education of teachers occurred in an environment fostered by the technical ideology that lasted for several decades. They also evidence that nowadays there is a movement of concepts and theories that point out to changes of educational paradigms into a critical and dialogical design.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11247
10.21723/riaee.v14i1.11247
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11247
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i1.11247
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11247/7897
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11247/7898
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11247/7983
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 253-264
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 253-264
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856533209088