Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Negreiros, Jhoab Pessoa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lanzillotti, Regina Serrão, Faria, Cristiane Oliveira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188
Resumo: This study aimed to propose the statistical treatment to investigate possible causes of dropout in a Higher Education Institution (HEI). The statistical method adopted outlined the student profile prone to dropout according to contingency tables that allows the use of the chi-square test to obtain the association between dropout and socioeconomic status. The results delineated the profile: male gender, 16 to 20 years old, single, not graduated from the University; satisfactory knowledge of the English language; basic computer science, employed, belongs to the family with a monthly income until 1.5 minimum salary, without interruption from private high school to University.
id UNESP-15_ce8f82b6be3d3db7e2e702a2099ba0da
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13188
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatmentEvasión en la Enseñanza Superior em cursos presenciales: una propuesta preventiva por medio de un tratamiento estadísticoEvasão no Ensino Superior em cursos presenciais: uma proposta preventiva por meio de um tratamento estatísticoHigher Education dropoutContingency tablesChi-square testEvasión en la Enseñanza SuperiorTablas de contingenciaTest chi-cuadradoEvasão no Ensino SuperiorTabelas de contingênciaTeste qui-quadradoThis study aimed to propose the statistical treatment to investigate possible causes of dropout in a Higher Education Institution (HEI). The statistical method adopted outlined the student profile prone to dropout according to contingency tables that allows the use of the chi-square test to obtain the association between dropout and socioeconomic status. The results delineated the profile: male gender, 16 to 20 years old, single, not graduated from the University; satisfactory knowledge of the English language; basic computer science, employed, belongs to the family with a monthly income until 1.5 minimum salary, without interruption from private high school to University.El objetivo del trabajo ha sido proponer el tratamiento estadístico para investigar las posibles causas de evasión en un instituto de enseñanza superior. Con el método estadístico adoptado se halló el perfil del alumno propenso a la evasión en función de tablas de contigencia que permite usar el test chi-cuadrado para evaluar la relación entre evasión y condición socioeconómica. Los resultados demostraron el perfil: género masculino, de grupo etario de 16 a 20 años, soltero, que no cursa el último año de bachillerato; con conocimientos satisfactorios en la lengua inglesa, básico de informática, posee un empleo, el cual pertenece a una familia que declara ingresos mensuales igual o inferior a 1,5 sueldos mínimos y sin discontinuidad de enseñanza secundaria privada para el superior.O trabalho teve por objetivo propor o tratamento estatístico para investigar possíveis causas da evasão em uma Instituição do Ensino Superior (IES). O método estatístico adotado traçou o perfil do aluno propenso à evasão em função de tabelas de contingência, o que permite usar o teste qui-quadrado para avaliar a associação entre evasão e situação socioeconômica. Os resultados delinearam o perfil: gênero masculino da faixa etária de 16 a 20 anos, solteiro, não é egresso do terceiro grau; conhecimento satisfatório da língua inglesa; básico de informática, empregado, pertence à família de renda mensal igual ou inferior a 1,5 salário mínimo, sem descontinuidade do ensino médio particular para o superior.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2021-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1318810.21723/riaee.v16i2.13188Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2021 ) v. 16, n. 2, abr./jun. ; 637-648Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2021 ) v. 16, n. 2, abr./jun. ; 637-6481982-55872446-860610.21723/riaee.v16i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188/10429https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188/11056https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188/11065Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNegreiros, Jhoab PessoaLanzillotti, Regina SerrãoFaria, Cristiane Oliveira de2021-08-17T01:59:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13188Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-08-17T01:59:48Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment
Evasión en la Enseñanza Superior em cursos presenciales: una propuesta preventiva por medio de un tratamiento estadístico
Evasão no Ensino Superior em cursos presenciais: uma proposta preventiva por meio de um tratamento estatístico
title Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment
spellingShingle Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment
Negreiros, Jhoab Pessoa
Higher Education dropout
Contingency tables
Chi-square test
Evasión en la Enseñanza Superior
Tablas de contingencia
Test chi-cuadrado
Evasão no Ensino Superior
Tabelas de contingência
Teste qui-quadrado
title_short Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment
title_full Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment
title_fullStr Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment
title_full_unstemmed Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment
title_sort Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment
author Negreiros, Jhoab Pessoa
author_facet Negreiros, Jhoab Pessoa
Lanzillotti, Regina Serrão
Faria, Cristiane Oliveira de
author_role author
author2 Lanzillotti, Regina Serrão
Faria, Cristiane Oliveira de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Negreiros, Jhoab Pessoa
Lanzillotti, Regina Serrão
Faria, Cristiane Oliveira de
dc.subject.por.fl_str_mv Higher Education dropout
Contingency tables
Chi-square test
Evasión en la Enseñanza Superior
Tablas de contingencia
Test chi-cuadrado
Evasão no Ensino Superior
Tabelas de contingência
Teste qui-quadrado
topic Higher Education dropout
Contingency tables
Chi-square test
Evasión en la Enseñanza Superior
Tablas de contingencia
Test chi-cuadrado
Evasão no Ensino Superior
Tabelas de contingência
Teste qui-quadrado
description This study aimed to propose the statistical treatment to investigate possible causes of dropout in a Higher Education Institution (HEI). The statistical method adopted outlined the student profile prone to dropout according to contingency tables that allows the use of the chi-square test to obtain the association between dropout and socioeconomic status. The results delineated the profile: male gender, 16 to 20 years old, single, not graduated from the University; satisfactory knowledge of the English language; basic computer science, employed, belongs to the family with a monthly income until 1.5 minimum salary, without interruption from private high school to University.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188
10.21723/riaee.v16i2.13188
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v16i2.13188
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188/10429
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188/11056
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188/11065
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2021 ) v. 16, n. 2, abr./jun. ; 637-648
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2021 ) v. 16, n. 2, abr./jun. ; 637-648
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v16i2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857850220544