Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188 |
Resumo: | This study aimed to propose the statistical treatment to investigate possible causes of dropout in a Higher Education Institution (HEI). The statistical method adopted outlined the student profile prone to dropout according to contingency tables that allows the use of the chi-square test to obtain the association between dropout and socioeconomic status. The results delineated the profile: male gender, 16 to 20 years old, single, not graduated from the University; satisfactory knowledge of the English language; basic computer science, employed, belongs to the family with a monthly income until 1.5 minimum salary, without interruption from private high school to University. |
id |
UNESP-15_ce8f82b6be3d3db7e2e702a2099ba0da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13188 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatmentEvasión en la Enseñanza Superior em cursos presenciales: una propuesta preventiva por medio de un tratamiento estadísticoEvasão no Ensino Superior em cursos presenciais: uma proposta preventiva por meio de um tratamento estatísticoHigher Education dropoutContingency tablesChi-square testEvasión en la Enseñanza SuperiorTablas de contingenciaTest chi-cuadradoEvasão no Ensino SuperiorTabelas de contingênciaTeste qui-quadradoThis study aimed to propose the statistical treatment to investigate possible causes of dropout in a Higher Education Institution (HEI). The statistical method adopted outlined the student profile prone to dropout according to contingency tables that allows the use of the chi-square test to obtain the association between dropout and socioeconomic status. The results delineated the profile: male gender, 16 to 20 years old, single, not graduated from the University; satisfactory knowledge of the English language; basic computer science, employed, belongs to the family with a monthly income until 1.5 minimum salary, without interruption from private high school to University.El objetivo del trabajo ha sido proponer el tratamiento estadístico para investigar las posibles causas de evasión en un instituto de enseñanza superior. Con el método estadístico adoptado se halló el perfil del alumno propenso a la evasión en función de tablas de contigencia que permite usar el test chi-cuadrado para evaluar la relación entre evasión y condición socioeconómica. Los resultados demostraron el perfil: género masculino, de grupo etario de 16 a 20 años, soltero, que no cursa el último año de bachillerato; con conocimientos satisfactorios en la lengua inglesa, básico de informática, posee un empleo, el cual pertenece a una familia que declara ingresos mensuales igual o inferior a 1,5 sueldos mínimos y sin discontinuidad de enseñanza secundaria privada para el superior.O trabalho teve por objetivo propor o tratamento estatístico para investigar possíveis causas da evasão em uma Instituição do Ensino Superior (IES). O método estatístico adotado traçou o perfil do aluno propenso à evasão em função de tabelas de contingência, o que permite usar o teste qui-quadrado para avaliar a associação entre evasão e situação socioeconômica. Os resultados delinearam o perfil: gênero masculino da faixa etária de 16 a 20 anos, solteiro, não é egresso do terceiro grau; conhecimento satisfatório da língua inglesa; básico de informática, empregado, pertence à família de renda mensal igual ou inferior a 1,5 salário mínimo, sem descontinuidade do ensino médio particular para o superior.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2021-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1318810.21723/riaee.v16i2.13188Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2021 ) v. 16, n. 2, abr./jun. ; 637-648Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2021 ) v. 16, n. 2, abr./jun. ; 637-6481982-55872446-860610.21723/riaee.v16i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188/10429https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188/11056https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188/11065Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNegreiros, Jhoab PessoaLanzillotti, Regina SerrãoFaria, Cristiane Oliveira de2021-08-17T01:59:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13188Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-08-17T01:59:48Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment Evasión en la Enseñanza Superior em cursos presenciales: una propuesta preventiva por medio de un tratamiento estadístico Evasão no Ensino Superior em cursos presenciais: uma proposta preventiva por meio de um tratamento estatístico |
title |
Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment |
spellingShingle |
Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment Negreiros, Jhoab Pessoa Higher Education dropout Contingency tables Chi-square test Evasión en la Enseñanza Superior Tablas de contingencia Test chi-cuadrado Evasão no Ensino Superior Tabelas de contingência Teste qui-quadrado |
title_short |
Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment |
title_full |
Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment |
title_fullStr |
Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment |
title_full_unstemmed |
Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment |
title_sort |
Higher Education dropout in on-site couses: a preventive proposal through statistical treatment |
author |
Negreiros, Jhoab Pessoa |
author_facet |
Negreiros, Jhoab Pessoa Lanzillotti, Regina Serrão Faria, Cristiane Oliveira de |
author_role |
author |
author2 |
Lanzillotti, Regina Serrão Faria, Cristiane Oliveira de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Negreiros, Jhoab Pessoa Lanzillotti, Regina Serrão Faria, Cristiane Oliveira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Higher Education dropout Contingency tables Chi-square test Evasión en la Enseñanza Superior Tablas de contingencia Test chi-cuadrado Evasão no Ensino Superior Tabelas de contingência Teste qui-quadrado |
topic |
Higher Education dropout Contingency tables Chi-square test Evasión en la Enseñanza Superior Tablas de contingencia Test chi-cuadrado Evasão no Ensino Superior Tabelas de contingência Teste qui-quadrado |
description |
This study aimed to propose the statistical treatment to investigate possible causes of dropout in a Higher Education Institution (HEI). The statistical method adopted outlined the student profile prone to dropout according to contingency tables that allows the use of the chi-square test to obtain the association between dropout and socioeconomic status. The results delineated the profile: male gender, 16 to 20 years old, single, not graduated from the University; satisfactory knowledge of the English language; basic computer science, employed, belongs to the family with a monthly income until 1.5 minimum salary, without interruption from private high school to University. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188 10.21723/riaee.v16i2.13188 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v16i2.13188 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188/10429 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188/11056 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13188/11065 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2021 ) v. 16, n. 2, abr./jun. ; 637-648 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2021 ) v. 16, n. 2, abr./jun. ; 637-648 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v16i2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857850220544 |