Method situacional and its influence in the procedural tactical pertaining to school knowledge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinho, Silvia Teixeira de
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Alves, Daniel Medeiros, Greco, Pablo Juan, Schild, José Francisco Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motriz (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p580
Resumo: The purpose of this study was to assess the influence of the situational games, on the levels of knowledge Tactical Procedure (CTP) in schoolchildren, in the form of handball. The sample consisted of 35 subjects of both sexes aged 10-12 years. Were divided 2 groups, (1 - Situational) and (2 - Joint Analytical + = Global). For the categorization process of teaching methods were videotaped 18 lessons and used the protocol of Stefanello (1999). For the evaluation of the CTP test was used KORA, developed by Memmert (2002). The results confirmed that in group 1 there was an improvement in CTP of students in all parameters. Moreover, group 2 showed no significant improvement in the parameters analyzed. Therefore, we conclude that the teaching method focuses on tactical skills (situational) is effective in stimulating the development of procedural tactical knowledge.
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spelling Method situacional and its influence in the procedural tactical pertaining to school knowledgeMétodo de la situación y su influencia en el conocimiento táctico de los procedimientos de la escuelaMétodo situacional e sua influência no conhecimento tático processual de escolares. doi: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n3p580Métodos de Ensino. Conhecimento Tático Processual. Estudantes.The purpose of this study was to assess the influence of the situational games, on the levels of knowledge Tactical Procedure (CTP) in schoolchildren, in the form of handball. The sample consisted of 35 subjects of both sexes aged 10-12 years. Were divided 2 groups, (1 - Situational) and (2 - Joint Analytical + = Global). For the categorization process of teaching methods were videotaped 18 lessons and used the protocol of Stefanello (1999). For the evaluation of the CTP test was used KORA, developed by Memmert (2002). The results confirmed that in group 1 there was an improvement in CTP of students in all parameters. Moreover, group 2 showed no significant improvement in the parameters analyzed. Therefore, we conclude that the teaching method focuses on tactical skills (situational) is effective in stimulating the development of procedural tactical knowledge.El propósito de este estudio fue evaluar la influencia de los juegos de la situación, en los niveles de conocimientos tácticos Procedimiento (CTP) en los escolares, en forma de balonmano. La muestra estuvo constituida por 35 sujetos de ambos sexos de 10-12 años. Se dividieron en 2 grupos, (1 - situacional) y (2 - Programa Conjunto de Analítica + = Global). Para el proceso de categorización de los métodos de enseñanza se grabaron en vídeo 18 clases y se utiliza el protocolo de Stefanello (1999). Para la evaluación de la prueba se utilizó CTP KORA, desarrollado por Memmert (2002). Los resultados confirmaron que en el grupo 1 mostró una mejora de la CTP de los estudiantes en todos los parámetros. Por otra parte, el grupo 2 no mostró una mejoría significativa en los parámetros analizados. Por lo tanto, se concluye que el método de enseñanza se centra en habilidades tácticas (la situación) es eficaz para estimular el desarrollo de los conocimientos tácticos de procedimiento.Resumo: O propósito do presente estudo foi verificar a influência da aplicação de jogos situacionais, sobre os níveis de Conhecimento Tático Processual (CTP) em escolares, na modalidade de handebol. A amostra foi constituída por 35 sujeitos de ambos os sexos na faixa etária entre 10-12 anos. Foram divididos 2 grupos, (1 - Situacional) e (2 - Misto = Analítico + Global). Para o processo de categorização dos métodos de ensino foram filmadas 18 aulas e utilizado o protocolo de Stefanello (1999). Para a avaliação do CTP foi utilizado o teste KORA, desenvolvido por Memmert (2002). Os resultados confirmaram que no grupo 1 houve uma melhoria no CTP dos alunos em todos os parâmetros. Por outro lado, o grupo 2 não apresentou melhora significativa em nenhum dos parâmetros analisados. Portanto, conclui-se que o método de ensino centrado nas capacidades táticas (situacional) é eficaz para estimular o desenvolvimento do conhecimento tático processual.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2017-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa Experimental.application/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p58010.5016/1980-6574.2010v16n3p580Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 16, N. 3 (2010); 580-590Motriz Revista de Educação Física; V. 16, N. 3 (2010); 580-5901980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p580/pdf_32Pinho, Silvia Teixeira deAlves, Daniel MedeirosGreco, Pablo JuanSchild, José Francisco Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-11-08T18:08:25Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2893Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2017-11-08T18:08:25Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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