Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dantas, Kátia Luciana Nolêto de Araújo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Passos, Guiomar de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17534
Resumo: This article analyses the effects and impacts of award policies on the performance of students in the Municipal Public Education Network of Teresina, using legislation and data related to educational performance and results made available by Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) and by the Secretaria Municipal de Educação (Semec)of Teresina. The cenario is analyzed qualitatively to outline the design of policies and quantitatively according to the type of evaluation; in effect, periodic measurements performed before and after the award and in impact are observed, the interrupted time series method combined with the 'difference-in-differences' method. It was found that the awards had effects and impacts and improved educational indicators, the school performance of their students and the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica  (IDEB) of schools in general and in the Municipal Education Network of Teresina, but there was not always a cause and effect relationship between them and the results.
id UNESP-7_01dc80d795947785722fddd1651b4857
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17534
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of TeresinaPolíticas de premios y el desempeño de los alumnos: evaluación de los efectos en la experiencia de la red municipal de TeresinaAs políticas de premiação e o desempenho dos alunos: avaliação dos efeitos na experiência da rede municipal de TeresinaAvaliação de Efeito. Política de Premiação. Indicadores Educacionais. Desempenho.Effect Evaluation. Award Policy. Educational Indicators. Performance.Evaluación del Efecto. Política de Premios. Indicadores Educacionales. Desempeño.This article analyses the effects and impacts of award policies on the performance of students in the Municipal Public Education Network of Teresina, using legislation and data related to educational performance and results made available by Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) and by the Secretaria Municipal de Educação (Semec)of Teresina. The cenario is analyzed qualitatively to outline the design of policies and quantitatively according to the type of evaluation; in effect, periodic measurements performed before and after the award and in impact are observed, the interrupted time series method combined with the 'difference-in-differences' method. It was found that the awards had effects and impacts and improved educational indicators, the school performance of their students and the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica  (IDEB) of schools in general and in the Municipal Education Network of Teresina, but there was not always a cause and effect relationship between them and the results.En este artículo, se analizan los efectos e impactos de las políticas de premios en el desempeño de los alumnos de la Red Municipal de Educación Pública de Teresina, utilizando la legislación y los datos relacionados con el desempeño y los resultados educacionales ofrecidos por Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) y Secretaria Municipal de Educação (Semec) de Teresina. Se analiza cualitativamente el escenario con el fin de perfilar el diseño de políticas, y cuantitativamente, según el tipo de evaluación; en la de efecto, se observan mediciones periódicas realizadas antes y después de los premios, y, en la de impacto, se utiliza el método de serie temporal interrumpida combinado con el método de diferencias-en-diferencias. Se constató que los premios han provocado efectos e impactos y mejoraron los indicadores educacionales, el desempeño escolar de los alumnos y el Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB)de las escuelas y la Red Municipal de Educación de Teresina, pero no siempre hubo una relación de causa y efecto entre ellas y los resultados.Neste artigo, analisam-se os efeitos e impactos das políticas de premiação no desempenho dos alunos da Rede Pública Municipal de Ensino de Teresina, valendo-se da legislação e de dados relativos ao desempenho e a resultados educacionais disponibilizados pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) e pela Secretaria Municipal de Educação (Semec) de Teresina. Analisa-se qualitativamente o cenário, a fim de se traçar o desenho das políticas, e quantitativamente, conforme o tipo de avaliação; na de efeito, são observadas medições periódicas realizadas antes e depois da premiação, enquanto na de impacto, utiliza-se o método série temporal interrompida combinado com o método diferenças-em-diferenças. Constatou-se que as premiações provocaram efeitos e impactos e melhoraram os indicadores educacionais, o desempenho escolar dos alunos e o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) das escolas da Rede Municipal de Ensino de Teresina, mas nem sempre se verificou relação de causa e efeito entre elas e os resultados.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1753410.18675/1981-8106.v34.n.67.s17534Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e18[2024]Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e18[2024]Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e18[2024]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17534/12903Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessDantas, Kátia Luciana Nolêto de AraújoPassos, Guiomar de Oliveira2023-12-12T13:15:40Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17534Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-12-12T13:15:40EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina
Políticas de premios y el desempeño de los alumnos: evaluación de los efectos en la experiencia de la red municipal de Teresina
As políticas de premiação e o desempenho dos alunos: avaliação dos efeitos na experiência da rede municipal de Teresina
title Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina
spellingShingle Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina
Dantas, Kátia Luciana Nolêto de Araújo
Avaliação de Efeito. Política de Premiação. Indicadores Educacionais. Desempenho.
Effect Evaluation. Award Policy. Educational Indicators. Performance.
Evaluación del Efecto. Política de Premios. Indicadores Educacionales. Desempeño.
title_short Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina
title_full Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina
title_fullStr Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina
title_full_unstemmed Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina
title_sort Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina
author Dantas, Kátia Luciana Nolêto de Araújo
author_facet Dantas, Kátia Luciana Nolêto de Araújo
Passos, Guiomar de Oliveira
author_role author
author2 Passos, Guiomar de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dantas, Kátia Luciana Nolêto de Araújo
Passos, Guiomar de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação de Efeito. Política de Premiação. Indicadores Educacionais. Desempenho.
Effect Evaluation. Award Policy. Educational Indicators. Performance.
Evaluación del Efecto. Política de Premios. Indicadores Educacionales. Desempeño.
topic Avaliação de Efeito. Política de Premiação. Indicadores Educacionais. Desempenho.
Effect Evaluation. Award Policy. Educational Indicators. Performance.
Evaluación del Efecto. Política de Premios. Indicadores Educacionales. Desempeño.
description This article analyses the effects and impacts of award policies on the performance of students in the Municipal Public Education Network of Teresina, using legislation and data related to educational performance and results made available by Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) and by the Secretaria Municipal de Educação (Semec)of Teresina. The cenario is analyzed qualitatively to outline the design of policies and quantitatively according to the type of evaluation; in effect, periodic measurements performed before and after the award and in impact are observed, the interrupted time series method combined with the 'difference-in-differences' method. It was found that the awards had effects and impacts and improved educational indicators, the school performance of their students and the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica  (IDEB) of schools in general and in the Municipal Education Network of Teresina, but there was not always a cause and effect relationship between them and the results.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17534
10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17534
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17534
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17534
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17534/12903
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e18[2024]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e18[2024]
Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e18[2024]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814357385216