Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17534 |
Resumo: | This article analyses the effects and impacts of award policies on the performance of students in the Municipal Public Education Network of Teresina, using legislation and data related to educational performance and results made available by Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) and by the Secretaria Municipal de Educação (Semec)of Teresina. The cenario is analyzed qualitatively to outline the design of policies and quantitatively according to the type of evaluation; in effect, periodic measurements performed before and after the award and in impact are observed, the interrupted time series method combined with the 'difference-in-differences' method. It was found that the awards had effects and impacts and improved educational indicators, the school performance of their students and the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) of schools in general and in the Municipal Education Network of Teresina, but there was not always a cause and effect relationship between them and the results. |
id |
UNESP-7_01dc80d795947785722fddd1651b4857 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17534 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of TeresinaPolíticas de premios y el desempeño de los alumnos: evaluación de los efectos en la experiencia de la red municipal de TeresinaAs políticas de premiação e o desempenho dos alunos: avaliação dos efeitos na experiência da rede municipal de TeresinaAvaliação de Efeito. Política de Premiação. Indicadores Educacionais. Desempenho.Effect Evaluation. Award Policy. Educational Indicators. Performance.Evaluación del Efecto. Política de Premios. Indicadores Educacionales. Desempeño.This article analyses the effects and impacts of award policies on the performance of students in the Municipal Public Education Network of Teresina, using legislation and data related to educational performance and results made available by Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) and by the Secretaria Municipal de Educação (Semec)of Teresina. The cenario is analyzed qualitatively to outline the design of policies and quantitatively according to the type of evaluation; in effect, periodic measurements performed before and after the award and in impact are observed, the interrupted time series method combined with the 'difference-in-differences' method. It was found that the awards had effects and impacts and improved educational indicators, the school performance of their students and the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) of schools in general and in the Municipal Education Network of Teresina, but there was not always a cause and effect relationship between them and the results.En este artículo, se analizan los efectos e impactos de las políticas de premios en el desempeño de los alumnos de la Red Municipal de Educación Pública de Teresina, utilizando la legislación y los datos relacionados con el desempeño y los resultados educacionales ofrecidos por Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) y Secretaria Municipal de Educação (Semec) de Teresina. Se analiza cualitativamente el escenario con el fin de perfilar el diseño de políticas, y cuantitativamente, según el tipo de evaluación; en la de efecto, se observan mediciones periódicas realizadas antes y después de los premios, y, en la de impacto, se utiliza el método de serie temporal interrumpida combinado con el método de diferencias-en-diferencias. Se constató que los premios han provocado efectos e impactos y mejoraron los indicadores educacionales, el desempeño escolar de los alumnos y el Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB)de las escuelas y la Red Municipal de Educación de Teresina, pero no siempre hubo una relación de causa y efecto entre ellas y los resultados.Neste artigo, analisam-se os efeitos e impactos das políticas de premiação no desempenho dos alunos da Rede Pública Municipal de Ensino de Teresina, valendo-se da legislação e de dados relativos ao desempenho e a resultados educacionais disponibilizados pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) e pela Secretaria Municipal de Educação (Semec) de Teresina. Analisa-se qualitativamente o cenário, a fim de se traçar o desenho das políticas, e quantitativamente, conforme o tipo de avaliação; na de efeito, são observadas medições periódicas realizadas antes e depois da premiação, enquanto na de impacto, utiliza-se o método série temporal interrompida combinado com o método diferenças-em-diferenças. Constatou-se que as premiações provocaram efeitos e impactos e melhoraram os indicadores educacionais, o desempenho escolar dos alunos e o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) das escolas da Rede Municipal de Ensino de Teresina, mas nem sempre se verificou relação de causa e efeito entre elas e os resultados.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1753410.18675/1981-8106.v34.n.67.s17534Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e18[2024]Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e18[2024]Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e18[2024]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17534/12903Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessDantas, Kátia Luciana Nolêto de AraújoPassos, Guiomar de Oliveira2023-12-12T13:15:40Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17534Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-12-12T13:15:40EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina Políticas de premios y el desempeño de los alumnos: evaluación de los efectos en la experiencia de la red municipal de Teresina As políticas de premiação e o desempenho dos alunos: avaliação dos efeitos na experiência da rede municipal de Teresina |
title |
Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina |
spellingShingle |
Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina Dantas, Kátia Luciana Nolêto de Araújo Avaliação de Efeito. Política de Premiação. Indicadores Educacionais. Desempenho. Effect Evaluation. Award Policy. Educational Indicators. Performance. Evaluación del Efecto. Política de Premios. Indicadores Educacionales. Desempeño. |
title_short |
Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina |
title_full |
Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina |
title_fullStr |
Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina |
title_full_unstemmed |
Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina |
title_sort |
Award policies and student performance: evaluation of the effects on the experience of the municipal network of Teresina |
author |
Dantas, Kátia Luciana Nolêto de Araújo |
author_facet |
Dantas, Kátia Luciana Nolêto de Araújo Passos, Guiomar de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Passos, Guiomar de Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dantas, Kátia Luciana Nolêto de Araújo Passos, Guiomar de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação de Efeito. Política de Premiação. Indicadores Educacionais. Desempenho. Effect Evaluation. Award Policy. Educational Indicators. Performance. Evaluación del Efecto. Política de Premios. Indicadores Educacionales. Desempeño. |
topic |
Avaliação de Efeito. Política de Premiação. Indicadores Educacionais. Desempenho. Effect Evaluation. Award Policy. Educational Indicators. Performance. Evaluación del Efecto. Política de Premios. Indicadores Educacionales. Desempeño. |
description |
This article analyses the effects and impacts of award policies on the performance of students in the Municipal Public Education Network of Teresina, using legislation and data related to educational performance and results made available by Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) and by the Secretaria Municipal de Educação (Semec)of Teresina. The cenario is analyzed qualitatively to outline the design of policies and quantitatively according to the type of evaluation; in effect, periodic measurements performed before and after the award and in impact are observed, the interrupted time series method combined with the 'difference-in-differences' method. It was found that the awards had effects and impacts and improved educational indicators, the school performance of their students and the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) of schools in general and in the Municipal Education Network of Teresina, but there was not always a cause and effect relationship between them and the results. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17534 10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17534 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17534 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17534 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17534/12903 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e18[2024] Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e18[2024] Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e18[2024] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215814357385216 |