Michel de Certeau and the Admirabile Commercium of Meanings in Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Josgrilberg, Fabio Botelho
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1405
Resumo: This paper aims at reflecting upon Michel de Certeau’s relationship with education. Even though the issue is marginal to his other fields of interest, such as history, religion and culture, the challenges he presents are inspiring for educators at varying levels and from different fields of knowledge. Certeau’s thought moving power is the movement towards other ones, fostered by ethical and epistemological demands; a movement which opens itself to the possibility that each encounter may reveal something new. The movement is born from the refusal of literal meanings or existing hierarchies, without falling into irresponsible relativism which denies his own memory. With Certeau we learn to see schools or universities as places of crossing paths, bricolage and operations which escape from established references.
id UNESP-7_e4eb79c112058e394321d21415f8845f
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1405
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Michel de Certeau and the Admirabile Commercium of Meanings in EducationMichel de Certeau e o Admirabile Commercium de Sentidos na EducaçãoMichel de CerteaueducaçãoculturacotidianoThis paper aims at reflecting upon Michel de Certeau’s relationship with education. Even though the issue is marginal to his other fields of interest, such as history, religion and culture, the challenges he presents are inspiring for educators at varying levels and from different fields of knowledge. Certeau’s thought moving power is the movement towards other ones, fostered by ethical and epistemological demands; a movement which opens itself to the possibility that each encounter may reveal something new. The movement is born from the refusal of literal meanings or existing hierarchies, without falling into irresponsible relativism which denies his own memory. With Certeau we learn to see schools or universities as places of crossing paths, bricolage and operations which escape from established references.O presente texto tem por objetivo refletir sobre a relação de Michel de Certeau com a educação. Ainda que o tema apareça marginalmente em relação a outros campos de interesse do autor, tais como a história, religião e cultura, suas provocações não deixam de ser inspiradoras para educadores e educadoras atuantes nos diversos níveis e das diferentes áreas do saber. A força motriz do pensamento de Certeau está no movimento em direção ao outro, fruto de uma exigência ética e epistemológica, que se abre à possibilidade da revelação de algo novo a cada encontro. O movimento nasce a partir da recusa de sentidos literais ou de hierarquias existentes, sem se deixar cair em um relativismo irresponsável que negue a sua própria memória. Com Certeau, aprende-se a ver as escolas ou a universidades como lugares onde caminhos se cruzam, de bricolagem e operações que fogem ao controle das referências estabelecidas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2008-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1405Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 No. 30 (2008); 95Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 Núm. 30 (2008); 95Educação: Teoria e Prática; v. 18 n. 30 (2008); 951981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1405/1165Josgrilberg, Fabio Botelhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T16:39:32Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1405Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T16:39:32EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Michel de Certeau and the Admirabile Commercium of Meanings in Education
Michel de Certeau e o Admirabile Commercium de Sentidos na Educação
title Michel de Certeau and the Admirabile Commercium of Meanings in Education
spellingShingle Michel de Certeau and the Admirabile Commercium of Meanings in Education
Josgrilberg, Fabio Botelho
Michel de Certeau
educação
cultura
cotidiano
title_short Michel de Certeau and the Admirabile Commercium of Meanings in Education
title_full Michel de Certeau and the Admirabile Commercium of Meanings in Education
title_fullStr Michel de Certeau and the Admirabile Commercium of Meanings in Education
title_full_unstemmed Michel de Certeau and the Admirabile Commercium of Meanings in Education
title_sort Michel de Certeau and the Admirabile Commercium of Meanings in Education
author Josgrilberg, Fabio Botelho
author_facet Josgrilberg, Fabio Botelho
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Josgrilberg, Fabio Botelho
dc.subject.por.fl_str_mv Michel de Certeau
educação
cultura
cotidiano
topic Michel de Certeau
educação
cultura
cotidiano
description This paper aims at reflecting upon Michel de Certeau’s relationship with education. Even though the issue is marginal to his other fields of interest, such as history, religion and culture, the challenges he presents are inspiring for educators at varying levels and from different fields of knowledge. Certeau’s thought moving power is the movement towards other ones, fostered by ethical and epistemological demands; a movement which opens itself to the possibility that each encounter may reveal something new. The movement is born from the refusal of literal meanings or existing hierarchies, without falling into irresponsible relativism which denies his own memory. With Certeau we learn to see schools or universities as places of crossing paths, bricolage and operations which escape from established references.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-07-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1405
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1405
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1405/1165
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 No. 30 (2008); 95
Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 Núm. 30 (2008); 95
Educação: Teoria e Prática; v. 18 n. 30 (2008); 95
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215810604531712