Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Del Olmo, Francisco Javier Ruiz
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Bustos Díaz, Javier
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Opinião Pública (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8661078
Resumo: Streaming audiovisual operators are breaking the contemporary audiovisual ecosystem with a growing and majority influence in urban young people, firstly, to constitute a serious competition for traditional television channels. In addition to this, social networks and the interactivity that audiovisual contents provide with audiences are also a paradigm change in public activity. In this context, this article analyzes the situation of public opinion and communicative crisis that occurred from the cancellation of content (the Sense8 series of Netflix, 2017) and the impact on social networks (Twitter). Among its conclusions is a novel strategy by this new audiovisual company to respond and integrate in their discourse and productive practices the demands of their audiences.
id UNICAMP-10_9a9d0407b53c0829e26bfef0d58cd411
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8661078
network_acronym_str UNICAMP-10
network_name_str Opinião Pública (Online)
repository_id_str
spelling Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8 Opinión pública y nuevas estrategias comunicativas en la industria audiovisual: el caso de Netflix y la serie Sense8Opinião pública e novas estratégias de comunicação na indústria audiovisual: o caso da Netflix e da série Sense8 Communication in crisisAudiovisual operatorsNetflixTwitterSense8Comunicación en crisisOperadores audiovisualesNetflixTwitterSense8Comunicação em criseOperadoras de audiovisualNetflixTwitterSense8Streaming audiovisual operators are breaking the contemporary audiovisual ecosystem with a growing and majority influence in urban young people, firstly, to constitute a serious competition for traditional television channels. In addition to this, social networks and the interactivity that audiovisual contents provide with audiences are also a paradigm change in public activity. In this context, this article analyzes the situation of public opinion and communicative crisis that occurred from the cancellation of content (the Sense8 series of Netflix, 2017) and the impact on social networks (Twitter). Among its conclusions is a novel strategy by this new audiovisual company to respond and integrate in their discourse and productive practices the demands of their audiences.Los nuevos operadores audiovisuales muestran una creciente y mayoritaria influencia que los constituyen en una seria competencia a los canales televisivos tradicionales. Junto a ello, las redes sociales y la interactividad que los contenidos audiovisuales proporcionan con las audiencias representan un cambio de paradigma en la actividad de los públicos televisivos. En este contexto, el presente artículo analiza, mediante un estudio de caso, la situación de opinión pública y crisis comunicativa que se produjo a partir de la cancelación de contenidos (la serie Sense8, 2017, producida por Netflix) y la repercusión en redes sociales (Twitter). Entre sus conclusiones se apunta a una novedosa estrategia por parte de esta nueva compañía audiovisual para responder e integrar en su discurso y prácticas productivas las demandas de sus audiencias.Os operadores audiovisuais de streaming estão rompendo o ecossistema audiovisual contemporâneo com uma influência crescente e predominante nos públicos jovens urbanos, em primeiro lugar, para constituir uma concorrência séria aos canais de televisão tradicionais. Junto a isso, as redes sociais e a interatividade que os conteúdos audiovisuais proporcionam às plateias são também uma mudança de paradigma na atividade do público televisivo. Nesse contexto, o presente artigo analisa, por meio de um estudo de caso, a situação de crise comunicativa que surgiu a partir do cancelamento de conteúdos (a série Sense8, 2017, produzida pela Netflix) e a repercussão em redes sociais (Twitter). Entre suas conclusões, aponta-se uma nova estratégia por parte desse tipo de empresa audiovisual para responder às demandas de seus públicos e integrá-las em seu discurso e práticas produtivas.Universidade Estadual de Campinas2020-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8661078Opinião Pública; Vol. 26 No. 2 (2020): maio/ago.; 377-400Opinião Pública; Vol. 26 Núm. 2 (2020): maio/ago.; 377-400Opinião Pública; v. 26 n. 2 (2020): maio/ago.; 377-4001807-0191reponame:Opinião Pública (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8661078/22964Spain; ContemporaryEspanha; ContemporáneoEspanha; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Opinião Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessDel Olmo, Francisco Javier RuizBustos Díaz, Javier 2021-01-06T12:59:12Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8661078Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/opPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/oaicesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br1807-01910104-6276opendoar:2021-01-06T12:59:12Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8
Opinión pública y nuevas estrategias comunicativas en la industria audiovisual: el caso de Netflix y la serie Sense8
Opinião pública e novas estratégias de comunicação na indústria audiovisual: o caso da Netflix e da série Sense8
title Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8
spellingShingle Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8
Del Olmo, Francisco Javier Ruiz
Communication in crisis
Audiovisual operators
Netflix
Twitter
Sense8
Comunicación en crisis
Operadores audiovisuales
Netflix
Twitter
Sense8
Comunicação em crise
Operadoras de audiovisual
Netflix
Twitter
Sense8
title_short Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8
title_full Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8
title_fullStr Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8
title_full_unstemmed Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8
title_sort Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8
author Del Olmo, Francisco Javier Ruiz
author_facet Del Olmo, Francisco Javier Ruiz
Bustos Díaz, Javier
author_role author
author2 Bustos Díaz, Javier
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Del Olmo, Francisco Javier Ruiz
Bustos Díaz, Javier
dc.subject.por.fl_str_mv Communication in crisis
Audiovisual operators
Netflix
Twitter
Sense8
Comunicación en crisis
Operadores audiovisuales
Netflix
Twitter
Sense8
Comunicação em crise
Operadoras de audiovisual
Netflix
Twitter
Sense8
topic Communication in crisis
Audiovisual operators
Netflix
Twitter
Sense8
Comunicación en crisis
Operadores audiovisuales
Netflix
Twitter
Sense8
Comunicação em crise
Operadoras de audiovisual
Netflix
Twitter
Sense8
description Streaming audiovisual operators are breaking the contemporary audiovisual ecosystem with a growing and majority influence in urban young people, firstly, to constitute a serious competition for traditional television channels. In addition to this, social networks and the interactivity that audiovisual contents provide with audiences are also a paradigm change in public activity. In this context, this article analyzes the situation of public opinion and communicative crisis that occurred from the cancellation of content (the Sense8 series of Netflix, 2017) and the impact on social networks (Twitter). Among its conclusions is a novel strategy by this new audiovisual company to respond and integrate in their discourse and productive practices the demands of their audiences.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8661078
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8661078
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8661078/22964
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Opinião Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Opinião Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Spain; Contemporary
Espanha; Contemporáneo
Espanha; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Opinião Pública; Vol. 26 No. 2 (2020): maio/ago.; 377-400
Opinião Pública; Vol. 26 Núm. 2 (2020): maio/ago.; 377-400
Opinião Pública; v. 26 n. 2 (2020): maio/ago.; 377-400
1807-0191
reponame:Opinião Pública (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Opinião Pública (Online)
collection Opinião Pública (Online)
repository.name.fl_str_mv Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv cesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br
_version_ 1800217018132070400