Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Opinião Pública (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8661078 |
Resumo: | Streaming audiovisual operators are breaking the contemporary audiovisual ecosystem with a growing and majority influence in urban young people, firstly, to constitute a serious competition for traditional television channels. In addition to this, social networks and the interactivity that audiovisual contents provide with audiences are also a paradigm change in public activity. In this context, this article analyzes the situation of public opinion and communicative crisis that occurred from the cancellation of content (the Sense8 series of Netflix, 2017) and the impact on social networks (Twitter). Among its conclusions is a novel strategy by this new audiovisual company to respond and integrate in their discourse and productive practices the demands of their audiences. |
id |
UNICAMP-10_9a9d0407b53c0829e26bfef0d58cd411 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8661078 |
network_acronym_str |
UNICAMP-10 |
network_name_str |
Opinião Pública (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8 Opinión pública y nuevas estrategias comunicativas en la industria audiovisual: el caso de Netflix y la serie Sense8Opinião pública e novas estratégias de comunicação na indústria audiovisual: o caso da Netflix e da série Sense8 Communication in crisisAudiovisual operatorsNetflixTwitterSense8Comunicación en crisisOperadores audiovisualesNetflixTwitterSense8Comunicação em criseOperadoras de audiovisualNetflixTwitterSense8Streaming audiovisual operators are breaking the contemporary audiovisual ecosystem with a growing and majority influence in urban young people, firstly, to constitute a serious competition for traditional television channels. In addition to this, social networks and the interactivity that audiovisual contents provide with audiences are also a paradigm change in public activity. In this context, this article analyzes the situation of public opinion and communicative crisis that occurred from the cancellation of content (the Sense8 series of Netflix, 2017) and the impact on social networks (Twitter). Among its conclusions is a novel strategy by this new audiovisual company to respond and integrate in their discourse and productive practices the demands of their audiences.Los nuevos operadores audiovisuales muestran una creciente y mayoritaria influencia que los constituyen en una seria competencia a los canales televisivos tradicionales. Junto a ello, las redes sociales y la interactividad que los contenidos audiovisuales proporcionan con las audiencias representan un cambio de paradigma en la actividad de los públicos televisivos. En este contexto, el presente artículo analiza, mediante un estudio de caso, la situación de opinión pública y crisis comunicativa que se produjo a partir de la cancelación de contenidos (la serie Sense8, 2017, producida por Netflix) y la repercusión en redes sociales (Twitter). Entre sus conclusiones se apunta a una novedosa estrategia por parte de esta nueva compañía audiovisual para responder e integrar en su discurso y prácticas productivas las demandas de sus audiencias.Os operadores audiovisuais de streaming estão rompendo o ecossistema audiovisual contemporâneo com uma influência crescente e predominante nos públicos jovens urbanos, em primeiro lugar, para constituir uma concorrência séria aos canais de televisão tradicionais. Junto a isso, as redes sociais e a interatividade que os conteúdos audiovisuais proporcionam às plateias são também uma mudança de paradigma na atividade do público televisivo. Nesse contexto, o presente artigo analisa, por meio de um estudo de caso, a situação de crise comunicativa que surgiu a partir do cancelamento de conteúdos (a série Sense8, 2017, produzida pela Netflix) e a repercussão em redes sociais (Twitter). Entre suas conclusões, aponta-se uma nova estratégia por parte desse tipo de empresa audiovisual para responder às demandas de seus públicos e integrá-las em seu discurso e práticas produtivas.Universidade Estadual de Campinas2020-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8661078Opinião Pública; Vol. 26 No. 2 (2020): maio/ago.; 377-400Opinião Pública; Vol. 26 Núm. 2 (2020): maio/ago.; 377-400Opinião Pública; v. 26 n. 2 (2020): maio/ago.; 377-4001807-0191reponame:Opinião Pública (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8661078/22964Spain; ContemporaryEspanha; ContemporáneoEspanha; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Opinião Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessDel Olmo, Francisco Javier RuizBustos Díaz, Javier 2021-01-06T12:59:12Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8661078Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/opPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/oaicesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br1807-01910104-6276opendoar:2021-01-06T12:59:12Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8 Opinión pública y nuevas estrategias comunicativas en la industria audiovisual: el caso de Netflix y la serie Sense8 Opinião pública e novas estratégias de comunicação na indústria audiovisual: o caso da Netflix e da série Sense8 |
title |
Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8 |
spellingShingle |
Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8 Del Olmo, Francisco Javier Ruiz Communication in crisis Audiovisual operators Netflix Sense8 Comunicación en crisis Operadores audiovisuales Netflix Sense8 Comunicação em crise Operadoras de audiovisual Netflix Sense8 |
title_short |
Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8 |
title_full |
Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8 |
title_fullStr |
Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8 |
title_full_unstemmed |
Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8 |
title_sort |
Public opinion and new communication strategies in the audiovisual industry: the case of Netflix and Sense8 |
author |
Del Olmo, Francisco Javier Ruiz |
author_facet |
Del Olmo, Francisco Javier Ruiz Bustos Díaz, Javier |
author_role |
author |
author2 |
Bustos Díaz, Javier |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Del Olmo, Francisco Javier Ruiz Bustos Díaz, Javier |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Communication in crisis Audiovisual operators Netflix Sense8 Comunicación en crisis Operadores audiovisuales Netflix Sense8 Comunicação em crise Operadoras de audiovisual Netflix Sense8 |
topic |
Communication in crisis Audiovisual operators Netflix Sense8 Comunicación en crisis Operadores audiovisuales Netflix Sense8 Comunicação em crise Operadoras de audiovisual Netflix Sense8 |
description |
Streaming audiovisual operators are breaking the contemporary audiovisual ecosystem with a growing and majority influence in urban young people, firstly, to constitute a serious competition for traditional television channels. In addition to this, social networks and the interactivity that audiovisual contents provide with audiences are also a paradigm change in public activity. In this context, this article analyzes the situation of public opinion and communicative crisis that occurred from the cancellation of content (the Sense8 series of Netflix, 2017) and the impact on social networks (Twitter). Among its conclusions is a novel strategy by this new audiovisual company to respond and integrate in their discourse and productive practices the demands of their audiences. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8661078 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8661078 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8661078/22964 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Opinião Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Opinião Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Spain; Contemporary Espanha; Contemporáneo Espanha; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Opinião Pública; Vol. 26 No. 2 (2020): maio/ago.; 377-400 Opinião Pública; Vol. 26 Núm. 2 (2020): maio/ago.; 377-400 Opinião Pública; v. 26 n. 2 (2020): maio/ago.; 377-400 1807-0191 reponame:Opinião Pública (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Opinião Pública (Online) |
collection |
Opinião Pública (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br |
_version_ |
1800217018132070400 |