PSOL versus PSOL: factions, parties and digital media

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Junior, Marcelo Alves dos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Albuquerque, Afonso de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Opinião Pública (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8659538
Resumo: This paper investigates the challenges posed by social media to the directive head of the parties to define the majority discourse. The hypothesis is that in a context of party fragmentation, social media offer opportunities for internal currents to vocalize dissatisfactions and to publicly negotiate their agendas publicly, which generates external noise and hinders consensus. The case study focuses on the coalition negotiations among PSOL factions, PT, PCdoB and Rede for the 2016 Rio de Janeiro City Hall election. This study has collected public data by querying the Facebook Graph API, searching fan pages of leaders, directories, factions and local representations. The sample is composed of 189 pages, from which 54 are connected to PSOL organization and 10 factions. The findings indicate the structural distance between the communicative subsystems organized around PSOL and PT / PCdoB, with separate clusters on Facebook and a strong public discussion about the composition of the electoral alliance.
id UNICAMP-10_ef026a7e333b9b938a94699dfb17c433
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8659538
network_acronym_str UNICAMP-10
network_name_str Opinião Pública (Online)
repository_id_str
spelling PSOL versus PSOL: factions, parties and digital media PSOL versus PSOL: facciones, partidos y medios digitales PSOL versus PSOL: facções, partidos e mídias digitaisSocial mediaPartyPSOLLeftFacebookRedes socialesPartidoPSOLIzquierdaFacebookMídias sociaisPartidoPSOLEsquerdaFacebookThis paper investigates the challenges posed by social media to the directive head of the parties to define the majority discourse. The hypothesis is that in a context of party fragmentation, social media offer opportunities for internal currents to vocalize dissatisfactions and to publicly negotiate their agendas publicly, which generates external noise and hinders consensus. The case study focuses on the coalition negotiations among PSOL factions, PT, PCdoB and Rede for the 2016 Rio de Janeiro City Hall election. This study has collected public data by querying the Facebook Graph API, searching fan pages of leaders, directories, factions and local representations. The sample is composed of 189 pages, from which 54 are connected to PSOL organization and 10 factions. The findings indicate the structural distance between the communicative subsystems organized around PSOL and PT / PCdoB, with separate clusters on Facebook and a strong public discussion about the composition of the electoral alliance.Este artículo investiga los desafíos que presentan las redes sociales en relación con el poder de las cumbres de los partidos para definir el discurso mayoritario. La hipótesis es que en un contexto de fragmentación de los partidos, los medios de comunicación social ofrecen oportunidades para que las corrientes internas vocalicen las insatisfacciones y negocien sus programas públicamente, lo que genera ruido externo y dificulta el consenso. El estudio de caso se centra en las disputas entre las diferentes facciones de PSOL sobre la alianza con PT, PCdoB y las elecciones del Consejo de la Ciudad de Río de Janeiro en 2016. Recopilamos datos de solicitudes a Graph API para aumentar la presencia de líderes, directorios, facciones y núcleos de las cuatro partes, que comprenden una muestra de 189 páginas de admiradores, de las cuales 54 representan PSOL, de las cuales 10 facciones. Los resultados indican la distancia estructural entre los subsistemas comunicativos organizados en torno a PSOL y PT/PCdoB, con grupos separados en Facebook y una fuerte discusión pública sobre la composición de la alianza electoral.Este artigo investiga os desafios que as mídias sociais apresentam em relação ao poder das cúpulas dos partidos de definir o discurso majoritário. A hipótese é de que, em contexto de fragmentação partidária, as mídias sociais oferecem oportunidades para correntes internas vocalizarem insatisfações e negociarem suas agendas publicamente, o que gera ruídos externos e dificulta consensos. O estudo de caso focaliza as disputas travadas entre diferentes facções do PSOL acerca da aliança com PT, PCdoB e Rede na eleição para a prefeitura do Rio de Janeiro em 2016. Coletamos dados a partir de requisições à Graph API para mapear a presença de lideranças, diretórios, facções e núcleos dos quatro partidos. Os achados indicam a distância estrutural entre os subsistemas comunicativos organizados em torno do PSOL e do PT-PCdoB e a ríspida discussão pública sobre a composição da aliança eleitoral.Universidade Estadual de Campinas2020-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8659538Opinião Pública; Vol. 26 No. 1 (2020): jan./abr.; 98-126Opinião Pública; Vol. 26 Núm. 1 (2020): jan./abr.; 98-126Opinião Pública; v. 26 n. 1 (2020): jan./abr.; 98-1261807-0191reponame:Opinião Pública (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8659538/22372Brazil; ContemporanyBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Opinião Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos Junior, Marcelo Alves dos Albuquerque, Afonso de 2020-05-09T19:21:46Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8659538Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/opPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/oaicesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br1807-01910104-6276opendoar:2020-05-09T19:21:46Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv PSOL versus PSOL: factions, parties and digital media
PSOL versus PSOL: facciones, partidos y medios digitales
PSOL versus PSOL: facções, partidos e mídias digitais
title PSOL versus PSOL: factions, parties and digital media
spellingShingle PSOL versus PSOL: factions, parties and digital media
Santos Junior, Marcelo Alves dos
Social media
Party
PSOL
Left
Facebook
Redes sociales
Partido
PSOL
Izquierda
Facebook
Mídias sociais
Partido
PSOL
Esquerda
Facebook
title_short PSOL versus PSOL: factions, parties and digital media
title_full PSOL versus PSOL: factions, parties and digital media
title_fullStr PSOL versus PSOL: factions, parties and digital media
title_full_unstemmed PSOL versus PSOL: factions, parties and digital media
title_sort PSOL versus PSOL: factions, parties and digital media
author Santos Junior, Marcelo Alves dos
author_facet Santos Junior, Marcelo Alves dos
Albuquerque, Afonso de
author_role author
author2 Albuquerque, Afonso de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Junior, Marcelo Alves dos
Albuquerque, Afonso de
dc.subject.por.fl_str_mv Social media
Party
PSOL
Left
Facebook
Redes sociales
Partido
PSOL
Izquierda
Facebook
Mídias sociais
Partido
PSOL
Esquerda
Facebook
topic Social media
Party
PSOL
Left
Facebook
Redes sociales
Partido
PSOL
Izquierda
Facebook
Mídias sociais
Partido
PSOL
Esquerda
Facebook
description This paper investigates the challenges posed by social media to the directive head of the parties to define the majority discourse. The hypothesis is that in a context of party fragmentation, social media offer opportunities for internal currents to vocalize dissatisfactions and to publicly negotiate their agendas publicly, which generates external noise and hinders consensus. The case study focuses on the coalition negotiations among PSOL factions, PT, PCdoB and Rede for the 2016 Rio de Janeiro City Hall election. This study has collected public data by querying the Facebook Graph API, searching fan pages of leaders, directories, factions and local representations. The sample is composed of 189 pages, from which 54 are connected to PSOL organization and 10 factions. The findings indicate the structural distance between the communicative subsystems organized around PSOL and PT / PCdoB, with separate clusters on Facebook and a strong public discussion about the composition of the electoral alliance.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8659538
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8659538
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8659538/22372
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Opinião Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Opinião Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporany
Brasil; Contemporâneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Opinião Pública; Vol. 26 No. 1 (2020): jan./abr.; 98-126
Opinião Pública; Vol. 26 Núm. 1 (2020): jan./abr.; 98-126
Opinião Pública; v. 26 n. 1 (2020): jan./abr.; 98-126
1807-0191
reponame:Opinião Pública (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Opinião Pública (Online)
collection Opinião Pública (Online)
repository.name.fl_str_mv Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv cesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br
_version_ 1800217018100613120