Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656407 |
Resumo: | This article proposes the incorporation of two categories of analysis – gender and territory – to the reflection on mathematical practices carried out by students of the Youth and Adult Education (in Portuguese, Educação de Pessoas Jovens e Adultas, EJA). The theoretical framework establishes a dialogue between the fields of Mathematics Education, Geography and Gender Studies to analyze the empirical material produced through the observation of mathematics classes and interviews with recyclable materials collectors, aged between 18 and 69, who participated in an EJA project in an Association. The text exposes the tensions between the desire for uniformity of the mathematical practices of the school territory and the heterogeneity of these practices in the territories of the house and of the work. The abdication of the understanding of the symbolic, the economic and the political marks of these territories, determines the silencing of other mathematical practices in the school context, increasing the inequality of gender relations. |
id |
UNICAMP-18_79a9fd65543789da9dc57caacec69866 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656407 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult EducationCenas de uma aula de matemática: território e relações de gênero na EJAGenderMathematicsYouth and adult educationTerritoryGêneroEJAMatemáticaTerritórioThis article proposes the incorporation of two categories of analysis – gender and territory – to the reflection on mathematical practices carried out by students of the Youth and Adult Education (in Portuguese, Educação de Pessoas Jovens e Adultas, EJA). The theoretical framework establishes a dialogue between the fields of Mathematics Education, Geography and Gender Studies to analyze the empirical material produced through the observation of mathematics classes and interviews with recyclable materials collectors, aged between 18 and 69, who participated in an EJA project in an Association. The text exposes the tensions between the desire for uniformity of the mathematical practices of the school territory and the heterogeneity of these practices in the territories of the house and of the work. The abdication of the understanding of the symbolic, the economic and the political marks of these territories, determines the silencing of other mathematical practices in the school context, increasing the inequality of gender relations.Neste artigo, propõe-se a incorporação de duas categorias de análise – gênero e território – à reflexão sobre práticas matemáticas protagonizadas por estudantes da Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA). O referencial teórico estabelece um diálogo entre os campos da Educação Matemática, da Geografia e dos Estudos de Gênero para analisar o material empírico produzido por meio de observações das aulas de matemática e de entrevistas com catadoras e catadores de materiais recicláveis, com idade entre 18 e 69 anos, que participavam de um projeto de EJA numa Associação. O texto expõe as tensões entre o desejo de uniformidade das práticas matemáticas do território escolar e a heterogeneidade dessas práticas nos territórios da casa e do trabalho. Abdicar da compreensão das marcas simbólicas, econômicas e políticas desses territórios determina o silenciamento de práticas matemáticas outras no contexto escolar, aumentando a desigualdade das relações de gênero.Universidade Estadual de Campinas2018-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656407Pro-Posições; Vol. 29 No. 3 (2018): set./dez.; 138-163Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 3 (2018): set./dez.; 138-163Pro-Posições; v. 29 n. 3 (2018): set./dez.; 138-1631980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656407/21211Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2018 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Maria Celeste Reis Fernandes de Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis2019-08-30T17:28:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656407Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2019-08-30T17:28:52Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education Cenas de uma aula de matemática: território e relações de gênero na EJA |
title |
Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education |
spellingShingle |
Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de Gender Mathematics Youth and adult education Territory Gênero EJA Matemática Território |
title_short |
Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education |
title_full |
Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education |
title_fullStr |
Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education |
title_full_unstemmed |
Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education |
title_sort |
Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education |
author |
Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de |
author_facet |
Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis |
author_role |
author |
author2 |
Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gender Mathematics Youth and adult education Territory Gênero EJA Matemática Território |
topic |
Gender Mathematics Youth and adult education Territory Gênero EJA Matemática Território |
description |
This article proposes the incorporation of two categories of analysis – gender and territory – to the reflection on mathematical practices carried out by students of the Youth and Adult Education (in Portuguese, Educação de Pessoas Jovens e Adultas, EJA). The theoretical framework establishes a dialogue between the fields of Mathematics Education, Geography and Gender Studies to analyze the empirical material produced through the observation of mathematics classes and interviews with recyclable materials collectors, aged between 18 and 69, who participated in an EJA project in an Association. The text exposes the tensions between the desire for uniformity of the mathematical practices of the school territory and the heterogeneity of these practices in the territories of the house and of the work. The abdication of the understanding of the symbolic, the economic and the political marks of these territories, determines the silencing of other mathematical practices in the school context, increasing the inequality of gender relations. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656407 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656407 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656407/21211 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Pro-Posições info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Pro-Posições |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2019 Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 29 No. 3 (2018): set./dez.; 138-163 Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 3 (2018): set./dez.; 138-163 Pro-Posições; v. 29 n. 3 (2018): set./dez.; 138-163 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217188900012032 |