Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664292 |
Resumo: | The Interlocution Group (GI) is approached as a technique for producing, analyzing and systematizing data in research on education, based on historical research, which has resumed the genesis of this technique. Regarding the theoretical and procedural perspective, the analytical approach of the movements of meaning and study was applied. Documentary analysis and Interlocution Group were carried out to study similarities and differences, advances and challenges encountered by the researchers in the application of the technique between 2006 and 2017. Eleven researchers in the area of Education participated in the research. It is thought to have contributed to indicate how praxical this technique is by allowing interlocutors and researchers to produce meanings together in an interactive process of researching on educational phenomena. |
id |
UNICAMP-18_c78c72a0d9d7e84efeb75b24c728ba85 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664292 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of dataGrupo de interlocución en la investigación en educación: producción, análisis y sistematización de los datosGrupo de interlocução na pesquisa em educação: produção, análise e sistematização dos dadosGrupo de interlocuçãoDialéticaPesquisa em educaçãoGrupo de interlocuciónLa dialécticaInvestigación en educaciónInterlocution groupDialecticResearch in educationThe Interlocution Group (GI) is approached as a technique for producing, analyzing and systematizing data in research on education, based on historical research, which has resumed the genesis of this technique. Regarding the theoretical and procedural perspective, the analytical approach of the movements of meaning and study was applied. Documentary analysis and Interlocution Group were carried out to study similarities and differences, advances and challenges encountered by the researchers in the application of the technique between 2006 and 2017. Eleven researchers in the area of Education participated in the research. It is thought to have contributed to indicate how praxical this technique is by allowing interlocutors and researchers to produce meanings together in an interactive process of researching on educational phenomena.Se aborda el Grupo de Interlocución (GI) como técnica de producción, análisis y sistematización de datos en la investigación en educación, a partir de la investigación histórica, que retomó la génesis de esa técnica. En cuanto a la perspectiva teórica y procedimental, se aplicó el abordaje analítico de los movimientos de sentido yestudio. Se realizó análisis documental y Grupo de Interlocución para estudiar semejanzas y diferencias, avances y desafíos encontrados por los investigadores en la aplicación de la técnica entre 2006 y 2017. Participaron de la investigación, once investigadores en el área de Educación. Sepiensa haber contribuido a indicar lo práctico que es esta técnica, al permitir que interlocutores e investigadores produzcan sentidos juntos en un proceso interactivo de investigar sobre los fenómenos educativos.Aborda-se o grupo de interlocução (GI) como técnica de produção, análise e sistematização de dados na pesquisa em educação, a partir de pesquisa histórica, que retomou a gênese dessa técnica. Quanto à perspectiva teórica e procedimental, aplicou-se a abordagem analítica dos movimentos de sentido e estudo. Realizaram-se análise documental e grupo de interlocução para estudar semelhanças e diferenças, avanços e desafios encontrados pelos pesquisadores na aplicação da técnica entre 2006 e 2017. Participaram da pesquisa onze pesquisadores na área da educação. Pensa-se ter contribuídopara indicar o quão práxica é essa técnica, ao permitir que interlocutores e pesquisadores produzam sentidos juntos em um processo interativo de pesquisar sobre os fenômenos educacionaisUniversidade Estadual de Campinas2020-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664292Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20190025Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20190025Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201900251980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664292/25938Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Pró-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLiliana Soares Ferreira Cezar, Taise TadieloMachado, Célia Tanajura 2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664292Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data Grupo de interlocución en la investigación en educación: producción, análisis y sistematización de los datos Grupo de interlocução na pesquisa em educação: produção, análise e sistematização dos dados |
title |
Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data |
spellingShingle |
Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data Liliana Soares Ferreira Grupo de interlocução Dialética Pesquisa em educação Grupo de interlocución La dialéctica Investigación en educación Interlocution group Dialectic Research in education |
title_short |
Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data |
title_full |
Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data |
title_fullStr |
Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data |
title_full_unstemmed |
Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data |
title_sort |
Group of interlocution in the research in education: production, analysis and systematization of data |
author |
Liliana Soares Ferreira |
author_facet |
Liliana Soares Ferreira Cezar, Taise Tadielo Machado, Célia Tanajura |
author_role |
author |
author2 |
Cezar, Taise Tadielo Machado, Célia Tanajura |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Liliana Soares Ferreira Cezar, Taise Tadielo Machado, Célia Tanajura |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Grupo de interlocução Dialética Pesquisa em educação Grupo de interlocución La dialéctica Investigación en educación Interlocution group Dialectic Research in education |
topic |
Grupo de interlocução Dialética Pesquisa em educação Grupo de interlocución La dialéctica Investigación en educación Interlocution group Dialectic Research in education |
description |
The Interlocution Group (GI) is approached as a technique for producing, analyzing and systematizing data in research on education, based on historical research, which has resumed the genesis of this technique. Regarding the theoretical and procedural perspective, the analytical approach of the movements of meaning and study was applied. Documentary analysis and Interlocution Group were carried out to study similarities and differences, advances and challenges encountered by the researchers in the application of the technique between 2006 and 2017. Eleven researchers in the area of Education participated in the research. It is thought to have contributed to indicate how praxical this technique is by allowing interlocutors and researchers to produce meanings together in an interactive process of researching on educational phenomena. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664292 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664292 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664292/25938 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pró-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pró-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20190025 Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20190025 Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e20190025 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189485117440 |