Emancipation processes in Central America: civilize, educate, and instruct (1820–1821)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675193 |
Resumo: | On September 15, 1821, Central America declared independence from the Spanish Empire. Beforehand, periodicals "El Editor Constitucional" and "El Amigo de la Patria" circulated, shaping public opinion about the impending event. With this context, the present work seeks to examine the relevance of the commemoration of the date from the analysis of the enunciative role of moderate liberty. The result of this exercise shows a series of representations organized in a kind of intellectual hierarchy that intended to guide the political lines of the new process, always pointing to moderation as a civilizing element. This leads one to reflect on the sedimentation of moderate freedom and its effects prior to the celebrations of the Bicentennial of Independence by the Honduran population. |
id |
UNICAMP-18_f05dd535428e64e45999f9dbe968640f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675193 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Emancipation processes in Central America: civilize, educate, and instruct (1820–1821)Processos de emancipação na América Central: civilizar, educar e instruir (1820-1821)Processos de emancipação na América Central: civilizar, educar e instruir (1820-1821)History of honduran educationEmancipation processesPressHistória da educação hondurenhaProcessos de emancipaçãoImprensaHistória da educação hondurenhaProcessos de emancipaçãoImprensaOn September 15, 1821, Central America declared independence from the Spanish Empire. Beforehand, periodicals "El Editor Constitucional" and "El Amigo de la Patria" circulated, shaping public opinion about the impending event. With this context, the present work seeks to examine the relevance of the commemoration of the date from the analysis of the enunciative role of moderate liberty. The result of this exercise shows a series of representations organized in a kind of intellectual hierarchy that intended to guide the political lines of the new process, always pointing to moderation as a civilizing element. This leads one to reflect on the sedimentation of moderate freedom and its effects prior to the celebrations of the Bicentennial of Independence by the Honduran population.Em 15 de setembro de 1821, a América Central declarou sua independência do Império Espanhol. Previamente, circularam os jornais El Editor Constitucional e El Amigo de La Patria, configurando a opinião pública a respeito do iminente acontecimento. Com esse quadro, o presente trabalho procura examinar a relevância da comemoração da data a partir da análise do jogo enunciativo da liberdade moderada. O resultado deste exercício mostra uma série de representações organizadas em uma espécie de hierarquia intelectual que pretendia orientar as linhas políticas do novo processo, apontando, sempre, a moderação como elemento civilizador. Isto leva a refletir sobre a sedimentação da liberdade moderada e seus efeitos prévios às comemorações do Bicentenário de Independência na população hondurenha.Em 15 de setembro de 1821, a América Central declarou sua independência do Império Espanhol. Previamente, circularam os jornais El Editor Constitucional e El Amigo de La Patria, configurando a opinião pública a respeito do iminente acontecimento. Com esse quadro, o presente trabalho procura examinar a relevância da comemoração da data a partir da análise do jogo enunciativo da liberdade moderada. O resultado deste exercício mostra uma série de representações organizadas em uma espécie de hierarquia intelectual que pretendia orientar as linhas políticas do novo processo, apontando, sempre, a moderação como elemento civilizador. Isto leva a refletir sobre a sedimentação da liberdade moderada e seus efeitos prévios às comemorações do Bicentenário de Independência na população hondurenha.Universidade Estadual de Campinas2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675193Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210042Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210042Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202100421980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675193/33028https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675193/33029Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLaínez, Andrés2023-12-13T13:20:51Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675193Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-13T13:20:51Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Emancipation processes in Central America: civilize, educate, and instruct (1820–1821) Processos de emancipação na América Central: civilizar, educar e instruir (1820-1821) Processos de emancipação na América Central: civilizar, educar e instruir (1820-1821) |
title |
Emancipation processes in Central America: civilize, educate, and instruct (1820–1821) |
spellingShingle |
Emancipation processes in Central America: civilize, educate, and instruct (1820–1821) Laínez, Andrés History of honduran education Emancipation processes Press História da educação hondurenha Processos de emancipação Imprensa História da educação hondurenha Processos de emancipação Imprensa |
title_short |
Emancipation processes in Central America: civilize, educate, and instruct (1820–1821) |
title_full |
Emancipation processes in Central America: civilize, educate, and instruct (1820–1821) |
title_fullStr |
Emancipation processes in Central America: civilize, educate, and instruct (1820–1821) |
title_full_unstemmed |
Emancipation processes in Central America: civilize, educate, and instruct (1820–1821) |
title_sort |
Emancipation processes in Central America: civilize, educate, and instruct (1820–1821) |
author |
Laínez, Andrés |
author_facet |
Laínez, Andrés |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Laínez, Andrés |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of honduran education Emancipation processes Press História da educação hondurenha Processos de emancipação Imprensa História da educação hondurenha Processos de emancipação Imprensa |
topic |
History of honduran education Emancipation processes Press História da educação hondurenha Processos de emancipação Imprensa História da educação hondurenha Processos de emancipação Imprensa |
description |
On September 15, 1821, Central America declared independence from the Spanish Empire. Beforehand, periodicals "El Editor Constitucional" and "El Amigo de la Patria" circulated, shaping public opinion about the impending event. With this context, the present work seeks to examine the relevance of the commemoration of the date from the analysis of the enunciative role of moderate liberty. The result of this exercise shows a series of representations organized in a kind of intellectual hierarchy that intended to guide the political lines of the new process, always pointing to moderation as a civilizing element. This leads one to reflect on the sedimentation of moderate freedom and its effects prior to the celebrations of the Bicentennial of Independence by the Honduran population. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675193 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675193 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675193/33028 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675193/33029 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210042 Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210042 Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210042 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190451904512 |