The teacher's word as a reply to natality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fanizzi, Caroline
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lajonquière, Leandro de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667406
Resumo: Discussions about the necessary conditions for the exercise of the teaching profession are frequently present in pedagogical debates. They question the greater or lesser adequacy of the technical training provided to teachers, the public policies to be implemented, the material resources available to teachers, the teaching methodologies used, the number of students in the classroom, etc. However, the exercise of teaching is not reduced to the simple sum of these elements. As a work of speech, a place of enunciation must be possible for the teacher. That is, a place of authority from which the teacher can address a speech to a child in his own name, as a gesture of responsibility for the common world. It is observed, however, that this place is systematically silenced by the hegemonic ideal that reduces education to a set of behavioral methods and techniques whose execution would depend only on a qualified applicator. The reflections developed in this article are based on the writings of psychoanalysis and philosophy of education, as well as on the thought of Hannah Arendt.
id UNICAMP-19_0375db86650548b99fc560e751b27b50
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667406
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling The teacher's word as a reply to natalityLa palabra docente como respuesta a la natalidadA palavra docente como resposta à natalidadeEnseñandoPsicoanálisis en la educaciónFilosofía de la EducaciónAutoridad del maestroCrisis en la educaciónCondiciones de trabajo docenteDocênciaPsicanálise em educaçãoFilosofia da EducaçãoAutoridade do professorCrise na EducaçãoCondições do trabalho docenteTeachingPsychoanalysis in educationPhilosophy of EducationTeacher's authorityCrisis in EducationTeaching work conditionsDiscussions about the necessary conditions for the exercise of the teaching profession are frequently present in pedagogical debates. They question the greater or lesser adequacy of the technical training provided to teachers, the public policies to be implemented, the material resources available to teachers, the teaching methodologies used, the number of students in the classroom, etc. However, the exercise of teaching is not reduced to the simple sum of these elements. As a work of speech, a place of enunciation must be possible for the teacher. That is, a place of authority from which the teacher can address a speech to a child in his own name, as a gesture of responsibility for the common world. It is observed, however, that this place is systematically silenced by the hegemonic ideal that reduces education to a set of behavioral methods and techniques whose execution would depend only on a qualified applicator. The reflections developed in this article are based on the writings of psychoanalysis and philosophy of education, as well as on the thought of Hannah Arendt.Las discusiones sobre las condiciones necesarias para el ejercicio de la profesión docente son omnipresentes en los debates pedagógicos. Cuestionase sobre la mayor o menor adecuación de la formación técnica brindada a los docentes, las políticas públicas a implementar, los recursos materiales disponibles para los docentes, las metodologías de enseñanza empleadas, el número de alumnos en el aula, etc. Ocurre no obstante que el ejercicio de la docencia no se reduce a la simple suma de estos elementos. La docencia es un oficio de palabra. De esta forma, el maestro debe poder disfrutar de un lugar de enunciación. Es decir, un lugar de autoridad desde el que el maestro pueda dirigir la palabra a un niño en su propio nombre, como gesto de responsabilidad por el mundo común. Vemos este lugar siendo sistemáticamente silenciado por el ideal hegemónico que reduce la educación a un conjunto de métodos y técnicas conductuales cuya ejecución dependería únicamente de un aplicador calificado. Las reflexiones aquí desarrolladas se basan en escritos de psicoanálisis y de filosofía de la educación, en particular, en el pensamiento de Hannah Arendt.As discussões acerca das condições necessárias ao exercício do ofício docente com frequência animam os debates pedagógicos. Pergunta-se sobre a maior ou menor adequação da formação técnica dispensada aos docentes, das políticas públicas a serem implementadas, dos recursos materiais de que dispõem os professores, das metodologias de ensino utilizadas, da quantidade de alunos em sala de aula etc. Ocorre que o exercício da docência não se reduz à simples somatória desses elementos. Enquanto ofício de palavra, deve ser possível ao professor o usufruto de um lugar de enunciação. Isto é, um lugar de autoridade desde o qual o professor seja capaz de endereçar em nome próprio a palavra a uma criança, como gesto de responsabilidade pelo mundo comum. Vemos, por sua vez, esse lugar ser sistematicamente silenciado pelo ideário hegemônico que reduz a educação a um conjunto de métodos e técnicas comportamentais cuja execução dependeria apenas de um aplicador qualificado. As reflexões aqui desenvolvidas fundamentam-se nos escritos de psicanálise e filosofia da educação, bem como, em particular, no pensamento de Hannah Arendt.Universidade Estadual de Campinas2023-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866740610.20396/etd.v25i00.8667406ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023049ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023049ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230491676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667406/32540Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFanizzi, CarolineLajonquière, Leandro de2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667406Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The teacher's word as a reply to natality
La palabra docente como respuesta a la natalidad
A palavra docente como resposta à natalidade
title The teacher's word as a reply to natality
spellingShingle The teacher's word as a reply to natality
Fanizzi, Caroline
Enseñando
Psicoanálisis en la educación
Filosofía de la Educación
Autoridad del maestro
Crisis en la educación
Condiciones de trabajo docente
Docência
Psicanálise em educação
Filosofia da Educação
Autoridade do professor
Crise na Educação
Condições do trabalho docente
Teaching
Psychoanalysis in education
Philosophy of Education
Teacher's authority
Crisis in Education
Teaching work conditions
title_short The teacher's word as a reply to natality
title_full The teacher's word as a reply to natality
title_fullStr The teacher's word as a reply to natality
title_full_unstemmed The teacher's word as a reply to natality
title_sort The teacher's word as a reply to natality
author Fanizzi, Caroline
author_facet Fanizzi, Caroline
Lajonquière, Leandro de
author_role author
author2 Lajonquière, Leandro de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fanizzi, Caroline
Lajonquière, Leandro de
dc.subject.por.fl_str_mv Enseñando
Psicoanálisis en la educación
Filosofía de la Educación
Autoridad del maestro
Crisis en la educación
Condiciones de trabajo docente
Docência
Psicanálise em educação
Filosofia da Educação
Autoridade do professor
Crise na Educação
Condições do trabalho docente
Teaching
Psychoanalysis in education
Philosophy of Education
Teacher's authority
Crisis in Education
Teaching work conditions
topic Enseñando
Psicoanálisis en la educación
Filosofía de la Educación
Autoridad del maestro
Crisis en la educación
Condiciones de trabajo docente
Docência
Psicanálise em educação
Filosofia da Educação
Autoridade do professor
Crise na Educação
Condições do trabalho docente
Teaching
Psychoanalysis in education
Philosophy of Education
Teacher's authority
Crisis in Education
Teaching work conditions
description Discussions about the necessary conditions for the exercise of the teaching profession are frequently present in pedagogical debates. They question the greater or lesser adequacy of the technical training provided to teachers, the public policies to be implemented, the material resources available to teachers, the teaching methodologies used, the number of students in the classroom, etc. However, the exercise of teaching is not reduced to the simple sum of these elements. As a work of speech, a place of enunciation must be possible for the teacher. That is, a place of authority from which the teacher can address a speech to a child in his own name, as a gesture of responsibility for the common world. It is observed, however, that this place is systematically silenced by the hegemonic ideal that reduces education to a set of behavioral methods and techniques whose execution would depend only on a qualified applicator. The reflections developed in this article are based on the writings of psychoanalysis and philosophy of education, as well as on the thought of Hannah Arendt.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667406
10.20396/etd.v25i00.8667406
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667406
identifier_str_mv 10.20396/etd.v25i00.8667406
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667406/32540
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023049
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023049
ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023049
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649329016832