The teacher's word as a reply to natality
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667406 |
Resumo: | Discussions about the necessary conditions for the exercise of the teaching profession are frequently present in pedagogical debates. They question the greater or lesser adequacy of the technical training provided to teachers, the public policies to be implemented, the material resources available to teachers, the teaching methodologies used, the number of students in the classroom, etc. However, the exercise of teaching is not reduced to the simple sum of these elements. As a work of speech, a place of enunciation must be possible for the teacher. That is, a place of authority from which the teacher can address a speech to a child in his own name, as a gesture of responsibility for the common world. It is observed, however, that this place is systematically silenced by the hegemonic ideal that reduces education to a set of behavioral methods and techniques whose execution would depend only on a qualified applicator. The reflections developed in this article are based on the writings of psychoanalysis and philosophy of education, as well as on the thought of Hannah Arendt. |
id |
UNICAMP-19_0375db86650548b99fc560e751b27b50 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667406 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
The teacher's word as a reply to natalityLa palabra docente como respuesta a la natalidadA palavra docente como resposta à natalidadeEnseñandoPsicoanálisis en la educaciónFilosofía de la EducaciónAutoridad del maestroCrisis en la educaciónCondiciones de trabajo docenteDocênciaPsicanálise em educaçãoFilosofia da EducaçãoAutoridade do professorCrise na EducaçãoCondições do trabalho docenteTeachingPsychoanalysis in educationPhilosophy of EducationTeacher's authorityCrisis in EducationTeaching work conditionsDiscussions about the necessary conditions for the exercise of the teaching profession are frequently present in pedagogical debates. They question the greater or lesser adequacy of the technical training provided to teachers, the public policies to be implemented, the material resources available to teachers, the teaching methodologies used, the number of students in the classroom, etc. However, the exercise of teaching is not reduced to the simple sum of these elements. As a work of speech, a place of enunciation must be possible for the teacher. That is, a place of authority from which the teacher can address a speech to a child in his own name, as a gesture of responsibility for the common world. It is observed, however, that this place is systematically silenced by the hegemonic ideal that reduces education to a set of behavioral methods and techniques whose execution would depend only on a qualified applicator. The reflections developed in this article are based on the writings of psychoanalysis and philosophy of education, as well as on the thought of Hannah Arendt.Las discusiones sobre las condiciones necesarias para el ejercicio de la profesión docente son omnipresentes en los debates pedagógicos. Cuestionase sobre la mayor o menor adecuación de la formación técnica brindada a los docentes, las políticas públicas a implementar, los recursos materiales disponibles para los docentes, las metodologías de enseñanza empleadas, el número de alumnos en el aula, etc. Ocurre no obstante que el ejercicio de la docencia no se reduce a la simple suma de estos elementos. La docencia es un oficio de palabra. De esta forma, el maestro debe poder disfrutar de un lugar de enunciación. Es decir, un lugar de autoridad desde el que el maestro pueda dirigir la palabra a un niño en su propio nombre, como gesto de responsabilidad por el mundo común. Vemos este lugar siendo sistemáticamente silenciado por el ideal hegemónico que reduce la educación a un conjunto de métodos y técnicas conductuales cuya ejecución dependería únicamente de un aplicador calificado. Las reflexiones aquí desarrolladas se basan en escritos de psicoanálisis y de filosofía de la educación, en particular, en el pensamiento de Hannah Arendt.As discussões acerca das condições necessárias ao exercício do ofício docente com frequência animam os debates pedagógicos. Pergunta-se sobre a maior ou menor adequação da formação técnica dispensada aos docentes, das políticas públicas a serem implementadas, dos recursos materiais de que dispõem os professores, das metodologias de ensino utilizadas, da quantidade de alunos em sala de aula etc. Ocorre que o exercício da docência não se reduz à simples somatória desses elementos. Enquanto ofício de palavra, deve ser possível ao professor o usufruto de um lugar de enunciação. Isto é, um lugar de autoridade desde o qual o professor seja capaz de endereçar em nome próprio a palavra a uma criança, como gesto de responsabilidade pelo mundo comum. Vemos, por sua vez, esse lugar ser sistematicamente silenciado pelo ideário hegemônico que reduz a educação a um conjunto de métodos e técnicas comportamentais cuja execução dependeria apenas de um aplicador qualificado. As reflexões aqui desenvolvidas fundamentam-se nos escritos de psicanálise e filosofia da educação, bem como, em particular, no pensamento de Hannah Arendt.Universidade Estadual de Campinas2023-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866740610.20396/etd.v25i00.8667406ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023049ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023049ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230491676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667406/32540Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFanizzi, CarolineLajonquière, Leandro de2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667406Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teacher's word as a reply to natality La palabra docente como respuesta a la natalidad A palavra docente como resposta à natalidade |
title |
The teacher's word as a reply to natality |
spellingShingle |
The teacher's word as a reply to natality Fanizzi, Caroline Enseñando Psicoanálisis en la educación Filosofía de la Educación Autoridad del maestro Crisis en la educación Condiciones de trabajo docente Docência Psicanálise em educação Filosofia da Educação Autoridade do professor Crise na Educação Condições do trabalho docente Teaching Psychoanalysis in education Philosophy of Education Teacher's authority Crisis in Education Teaching work conditions |
title_short |
The teacher's word as a reply to natality |
title_full |
The teacher's word as a reply to natality |
title_fullStr |
The teacher's word as a reply to natality |
title_full_unstemmed |
The teacher's word as a reply to natality |
title_sort |
The teacher's word as a reply to natality |
author |
Fanizzi, Caroline |
author_facet |
Fanizzi, Caroline Lajonquière, Leandro de |
author_role |
author |
author2 |
Lajonquière, Leandro de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fanizzi, Caroline Lajonquière, Leandro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enseñando Psicoanálisis en la educación Filosofía de la Educación Autoridad del maestro Crisis en la educación Condiciones de trabajo docente Docência Psicanálise em educação Filosofia da Educação Autoridade do professor Crise na Educação Condições do trabalho docente Teaching Psychoanalysis in education Philosophy of Education Teacher's authority Crisis in Education Teaching work conditions |
topic |
Enseñando Psicoanálisis en la educación Filosofía de la Educación Autoridad del maestro Crisis en la educación Condiciones de trabajo docente Docência Psicanálise em educação Filosofia da Educação Autoridade do professor Crise na Educação Condições do trabalho docente Teaching Psychoanalysis in education Philosophy of Education Teacher's authority Crisis in Education Teaching work conditions |
description |
Discussions about the necessary conditions for the exercise of the teaching profession are frequently present in pedagogical debates. They question the greater or lesser adequacy of the technical training provided to teachers, the public policies to be implemented, the material resources available to teachers, the teaching methodologies used, the number of students in the classroom, etc. However, the exercise of teaching is not reduced to the simple sum of these elements. As a work of speech, a place of enunciation must be possible for the teacher. That is, a place of authority from which the teacher can address a speech to a child in his own name, as a gesture of responsibility for the common world. It is observed, however, that this place is systematically silenced by the hegemonic ideal that reduces education to a set of behavioral methods and techniques whose execution would depend only on a qualified applicator. The reflections developed in this article are based on the writings of psychoanalysis and philosophy of education, as well as on the thought of Hannah Arendt. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667406 10.20396/etd.v25i00.8667406 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667406 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v25i00.8667406 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667406/32540 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023049 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023049 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023049 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216649329016832 |