Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666992 |
Resumo: | This article reports a case study on the use of Twitter as a qualitative research tool in Education. In the study carried out, Twitter was used to support the application of a data collection questionnaire for an investigation into the use of podcasts in education. The report presented seeks to describe how the collection was conducted and focuses on investigating the use of Twitter as a means for collecting data from the three principles that delimit the concept of Cyberspace proposed by Lévy (1999): the interconnection, the creation of virtual communities and collective intelligence. From the work carried out, it was possible to verify that social media, as they have a high potential for spreading messages, can be an effective means of data collection from the sharing of users themselves, observing the characteristics of the audience of each platform for explore it in the most appropriate way. |
id |
UNICAMP-19_18bfae9423ff94d4e404304d47f1fbfb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666992 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case studyRedes sociales como medio de recopilación de datos en las encuestas de educación: estudio de caso de uso de twitterMídias sociais como meio para coleta de dados em pesquisas de educação: estudo de caso de uso do twitterMedios socialesRecolección de datosInvestigación en EducaciónEstudio de casoCiberculturaSocial mediaData collectResearch in educationCase studyCybercultureMídias sociaisColeta de dadosPesquisa em educaçãoEstudo de casoCiberculturaThis article reports a case study on the use of Twitter as a qualitative research tool in Education. In the study carried out, Twitter was used to support the application of a data collection questionnaire for an investigation into the use of podcasts in education. The report presented seeks to describe how the collection was conducted and focuses on investigating the use of Twitter as a means for collecting data from the three principles that delimit the concept of Cyberspace proposed by Lévy (1999): the interconnection, the creation of virtual communities and collective intelligence. From the work carried out, it was possible to verify that social media, as they have a high potential for spreading messages, can be an effective means of data collection from the sharing of users themselves, observing the characteristics of the audience of each platform for explore it in the most appropriate way.Este artículo presenta un estudio de caso sobre el uso de Twitter como herramienta de investigación cualitativa en educación. En el estudio realizado se utilizó Twitter para apoyar la aplicación de un cuestionario de recolección de datos para una investigación sobre el uso de podcasts en educación. El informe presentado busca describir cómo se realizó la recolección y se enfoca en investigar el uso de Twitter como medio de recolección de datos a partir de los tres principios que delimitan el concepto de Ciberespacio propuesto por Lévy (1999): la interconexión, la creación de comunidades virtuales. e inteligencia colectiva. A partir del trabajo realizado, se pudo constatar que las redes sociales, por tener un alto potencial de difusión de mensajes, pueden ser un medio efectivo de recolección de datos a partir del intercambio de los propios usuarios, observando las características de la audiencia de cada plataforma para Explórelo de la forma más adecuada.Este artigo relata um estudo de caso a respeito da utilização do Twitter como instrumento de pesquisa qualitativa em Educação. No estudo realizado, o Twitter foi empregado como suporte para aplicação de um questionário de coleta de dados para uma investigação a respeito do uso de podcasts na educação. O relato apresentado busca descrever como a coleta foi conduzida e foca na investigação do uso do Twitter como um meio para a coleta de dados a partir dos três princípios que delimitam o conceito de Ciberespaço proposto por Lévy (1999): a interconexão, a criação de comunidades virtuais e a inteligência coletiva. A partir do trabalho realizado, foi possível verificar que as mídias sociais, por terem alto potencial de difusão de mensagens, podem ser meios eficazes de coleta de dados a partir do compartilhamento dos próprios usuários, observando-se as características do público de cada plataforma para explorá-la da forma mais adequada.Universidade Estadual de Campinas2023-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866699210.20396/etd.v25i00.8666992ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023045ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023045ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230451676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666992/32473Contemporary BrazilBrasil contemporáneoBrasil; contemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSpindola, Raila Santos, Gilberto Lacerda2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666992Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study Redes sociales como medio de recopilación de datos en las encuestas de educación: estudio de caso de uso de twitter Mídias sociais como meio para coleta de dados em pesquisas de educação: estudo de caso de uso do twitter |
title |
Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study |
spellingShingle |
Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study Spindola, Raila Medios sociales Recolección de datos Investigación en Educación Estudio de caso Cibercultura Social media Data collect Research in education Case study Cyberculture Mídias sociais Coleta de dados Pesquisa em educação Estudo de caso Cibercultura |
title_short |
Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study |
title_full |
Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study |
title_fullStr |
Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study |
title_full_unstemmed |
Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study |
title_sort |
Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study |
author |
Spindola, Raila |
author_facet |
Spindola, Raila Santos, Gilberto Lacerda |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Gilberto Lacerda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Spindola, Raila Santos, Gilberto Lacerda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Medios sociales Recolección de datos Investigación en Educación Estudio de caso Cibercultura Social media Data collect Research in education Case study Cyberculture Mídias sociais Coleta de dados Pesquisa em educação Estudo de caso Cibercultura |
topic |
Medios sociales Recolección de datos Investigación en Educación Estudio de caso Cibercultura Social media Data collect Research in education Case study Cyberculture Mídias sociais Coleta de dados Pesquisa em educação Estudo de caso Cibercultura |
description |
This article reports a case study on the use of Twitter as a qualitative research tool in Education. In the study carried out, Twitter was used to support the application of a data collection questionnaire for an investigation into the use of podcasts in education. The report presented seeks to describe how the collection was conducted and focuses on investigating the use of Twitter as a means for collecting data from the three principles that delimit the concept of Cyberspace proposed by Lévy (1999): the interconnection, the creation of virtual communities and collective intelligence. From the work carried out, it was possible to verify that social media, as they have a high potential for spreading messages, can be an effective means of data collection from the sharing of users themselves, observing the characteristics of the audience of each platform for explore it in the most appropriate way. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666992 10.20396/etd.v25i00.8666992 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666992 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v25i00.8666992 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666992/32473 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Contemporary Brazil Brasil contemporáneo Brasil; contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023045 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023045 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023045 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216649294413824 |