Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Spindola, Raila
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Gilberto Lacerda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666992
Resumo: This article reports a case study on the use of Twitter as a qualitative research tool in Education. In the study carried out, Twitter was used to support the application of a data collection questionnaire for an investigation into the use of podcasts in education. The report presented seeks to describe how the collection was conducted and focuses on investigating the use of Twitter as a means for collecting data from the three principles that delimit the concept of Cyberspace proposed by Lévy (1999): the interconnection, the creation of virtual communities and collective intelligence. From the work carried out, it was possible to verify that social media, as they have a high potential for spreading messages, can be an effective means of data collection from the sharing of users themselves, observing the characteristics of the audience of each platform for explore it in the most appropriate way.
id UNICAMP-19_18bfae9423ff94d4e404304d47f1fbfb
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666992
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case studyRedes sociales como medio de recopilación de datos en las encuestas de educación: estudio de caso de uso de twitterMídias sociais como meio para coleta de dados em pesquisas de educação: estudo de caso de uso do twitterMedios socialesRecolección de datosInvestigación en EducaciónEstudio de casoCiberculturaSocial mediaData collectResearch in educationCase studyCybercultureMídias sociaisColeta de dadosPesquisa em educaçãoEstudo de casoCiberculturaThis article reports a case study on the use of Twitter as a qualitative research tool in Education. In the study carried out, Twitter was used to support the application of a data collection questionnaire for an investigation into the use of podcasts in education. The report presented seeks to describe how the collection was conducted and focuses on investigating the use of Twitter as a means for collecting data from the three principles that delimit the concept of Cyberspace proposed by Lévy (1999): the interconnection, the creation of virtual communities and collective intelligence. From the work carried out, it was possible to verify that social media, as they have a high potential for spreading messages, can be an effective means of data collection from the sharing of users themselves, observing the characteristics of the audience of each platform for explore it in the most appropriate way.Este artículo presenta un estudio de caso sobre el uso de Twitter como herramienta de investigación cualitativa en educación. En el estudio realizado se utilizó Twitter para apoyar la aplicación de un cuestionario de recolección de datos para una investigación sobre el uso de podcasts en educación. El informe presentado busca describir cómo se realizó la recolección y se enfoca en investigar el uso de Twitter como medio de recolección de datos a partir de los tres principios que delimitan el concepto de Ciberespacio propuesto por Lévy (1999): la interconexión, la creación de comunidades virtuales. e inteligencia colectiva. A partir del trabajo realizado, se pudo constatar que las redes sociales, por tener un alto potencial de difusión de mensajes, pueden ser un medio efectivo de recolección de datos a partir del intercambio de los propios usuarios, observando las características de la audiencia de cada plataforma para Explórelo de la forma más adecuada.Este artigo relata um estudo de caso a respeito da utilização do Twitter como instrumento de pesquisa qualitativa em Educação. No estudo realizado, o Twitter foi empregado como suporte para aplicação de um questionário de coleta de dados para uma investigação a respeito do uso de podcasts na educação. O relato apresentado busca descrever como a coleta foi conduzida e foca na investigação do uso do Twitter como um meio para a coleta de dados a partir dos três princípios que delimitam o conceito de Ciberespaço proposto por Lévy (1999): a interconexão, a criação de comunidades virtuais e a inteligência coletiva. A partir do trabalho realizado, foi possível verificar que as mídias sociais, por terem alto potencial de difusão de mensagens, podem ser meios eficazes de coleta de dados a partir do compartilhamento dos próprios usuários, observando-se as características do público de cada plataforma para explorá-la da forma mais adequada.Universidade Estadual de Campinas2023-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866699210.20396/etd.v25i00.8666992ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023045ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023045ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230451676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666992/32473Contemporary BrazilBrasil contemporáneoBrasil; contemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSpindola, Raila Santos, Gilberto Lacerda2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666992Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study
Redes sociales como medio de recopilación de datos en las encuestas de educación: estudio de caso de uso de twitter
Mídias sociais como meio para coleta de dados em pesquisas de educação: estudo de caso de uso do twitter
title Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study
spellingShingle Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study
Spindola, Raila
Medios sociales
Recolección de datos
Investigación en Educación
Estudio de caso
Cibercultura
Social media
Data collect
Research in education
Case study
Cyberculture
Mídias sociais
Coleta de dados
Pesquisa em educação
Estudo de caso
Cibercultura
title_short Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study
title_full Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study
title_fullStr Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study
title_full_unstemmed Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study
title_sort Social media as a means for data collection in educational research: a twitter case study
author Spindola, Raila
author_facet Spindola, Raila
Santos, Gilberto Lacerda
author_role author
author2 Santos, Gilberto Lacerda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Spindola, Raila
Santos, Gilberto Lacerda
dc.subject.por.fl_str_mv Medios sociales
Recolección de datos
Investigación en Educación
Estudio de caso
Cibercultura
Social media
Data collect
Research in education
Case study
Cyberculture
Mídias sociais
Coleta de dados
Pesquisa em educação
Estudo de caso
Cibercultura
topic Medios sociales
Recolección de datos
Investigación en Educación
Estudio de caso
Cibercultura
Social media
Data collect
Research in education
Case study
Cyberculture
Mídias sociais
Coleta de dados
Pesquisa em educação
Estudo de caso
Cibercultura
description This article reports a case study on the use of Twitter as a qualitative research tool in Education. In the study carried out, Twitter was used to support the application of a data collection questionnaire for an investigation into the use of podcasts in education. The report presented seeks to describe how the collection was conducted and focuses on investigating the use of Twitter as a means for collecting data from the three principles that delimit the concept of Cyberspace proposed by Lévy (1999): the interconnection, the creation of virtual communities and collective intelligence. From the work carried out, it was possible to verify that social media, as they have a high potential for spreading messages, can be an effective means of data collection from the sharing of users themselves, observing the characteristics of the audience of each platform for explore it in the most appropriate way.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666992
10.20396/etd.v25i00.8666992
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666992
identifier_str_mv 10.20396/etd.v25i00.8666992
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666992/32473
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Contemporary Brazil
Brasil contemporáneo
Brasil; contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023045
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023045
ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023045
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649294413824