From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653276 |
Resumo: | The children’s literature has a double destination: the child (reader) and the adult (buyer) so that the external paratexts tend to divide between them. Therefore, it aims, based on the paratexts in the front board and in the backboard of narrative books by images, to discuss who is the readership of literary works included of Category 2 of Childhood Education of PNBE 2014. The books Ladrão de galinhas, by Béatrice Rodriguez, e Calma, camaleão!, by Laurent Cardon are analyzed from postulates of Genette (2009). The results pointed out the importance of the paratextual messages for the interpretation. It is inferred, from the study, that teacher mediation should consider the paratexts in the processes of formation of the reader. |
id |
UNICAMP-19_1b595fa5f8737b8870e8a707907a6a96 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653276 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process De la tapa a la contratapa: paratextos en el proceso constitutivoDa capa à contracapa: paratextos no processo constitutivoPNBEEducación infantilLibro infantilMediaciónPNBEEducação infantilLivro infantilMediaçãoPNBEChildhood educationChildren's bookMediationThe children’s literature has a double destination: the child (reader) and the adult (buyer) so that the external paratexts tend to divide between them. Therefore, it aims, based on the paratexts in the front board and in the backboard of narrative books by images, to discuss who is the readership of literary works included of Category 2 of Childhood Education of PNBE 2014. The books Ladrão de galinhas, by Béatrice Rodriguez, e Calma, camaleão!, by Laurent Cardon are analyzed from postulates of Genette (2009). The results pointed out the importance of the paratextual messages for the interpretation. It is inferred, from the study, that teacher mediation should consider the paratexts in the processes of formation of the reader. La literatura infantil tiene un doble destinatario: el niño (lector) y el adulto (comprador), de modo que los paratextos externos tienden a dividirse entre ambos. De esa forma, el objetivo es, con base en los paratextos que aparecen de la tapa hasta la cuarta tapa de libros de narrativas por imágenes, discutir quién es el público destinatario de obras literarias integrantes de la Categoría 2 de la Educación Infantil del PNBE 2014. Los libros Ladrão de galinhas, de Béatrice Rodriguez, y Calma, camaleão!, de Laurent Cardon son analizados con base en los postulados de Genette (2009). Los resultados indican la importancia de los mensajes paratextuales para la interpretación. Se infiere, a partir del estudio, que tanto la producción del libro como la mediación docente deben considerar los paratextos en los procesos de formación del lector.A literatura infantil tem duplo destinatário: a criança (leitor) e o adulto (comprador), de modo que os paratextos externos tendem a se dividir entre ambos. Assim, visa-se, com base nos paratextos veiculados na primeira capa e na quarta capa de livros de narrativas por imagens, discutir quem é o público-alvo de obras literárias integrantes da Categoria 2 da Educação Infantil do PNBE 2014. Os livros Ladrão de galinhas, de Béatrice Rodriguez, e Calma, camaleão!, de Laurent Cardon são analisados com base em postulados de Genette (2009). Os resultados apontam a importância das mensagens paratextuais para a interpretação. Infere-se, a partir do estudo, que tanto a produção do livro como a mediação docente deve considerar os paratextos nos processos de formação do leitor. Universidade Estadual de Campinas2020-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865327610.20396/etd.v22i1.8653276ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos e sociais; 145-163ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 1 (2020): Autism: pedagogical and social aspects; 145-163ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos y sociales; 145-1631676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653276/22101Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Flávia BrocchettoAcosta, CarolinaRela, Eliana2020-05-28T21:53:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653276Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:29.388094ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process De la tapa a la contratapa: paratextos en el proceso constitutivo Da capa à contracapa: paratextos no processo constitutivo |
title |
From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process |
spellingShingle |
From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process Ramos, Flávia Brocchetto PNBE Educación infantil Libro infantil Mediación PNBE Educação infantil Livro infantil Mediação PNBE Childhood education Children's book Mediation |
title_short |
From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process |
title_full |
From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process |
title_fullStr |
From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process |
title_full_unstemmed |
From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process |
title_sort |
From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process |
author |
Ramos, Flávia Brocchetto |
author_facet |
Ramos, Flávia Brocchetto Acosta, Carolina Rela, Eliana |
author_role |
author |
author2 |
Acosta, Carolina Rela, Eliana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Flávia Brocchetto Acosta, Carolina Rela, Eliana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PNBE Educación infantil Libro infantil Mediación PNBE Educação infantil Livro infantil Mediação PNBE Childhood education Children's book Mediation |
topic |
PNBE Educación infantil Libro infantil Mediación PNBE Educação infantil Livro infantil Mediação PNBE Childhood education Children's book Mediation |
description |
The children’s literature has a double destination: the child (reader) and the adult (buyer) so that the external paratexts tend to divide between them. Therefore, it aims, based on the paratexts in the front board and in the backboard of narrative books by images, to discuss who is the readership of literary works included of Category 2 of Childhood Education of PNBE 2014. The books Ladrão de galinhas, by Béatrice Rodriguez, e Calma, camaleão!, by Laurent Cardon are analyzed from postulates of Genette (2009). The results pointed out the importance of the paratextual messages for the interpretation. It is inferred, from the study, that teacher mediation should consider the paratexts in the processes of formation of the reader. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653276 10.20396/etd.v22i1.8653276 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653276 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v22i1.8653276 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653276/22101 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos e sociais; 145-163 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 1 (2020): Autism: pedagogical and social aspects; 145-163 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos y sociales; 145-163 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216654363230208 |