Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Rodrigo Moreno
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pinheiro, Marta Macedo Kerr
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652898
Resumo: The article is part of a research agenda that adopts the lenses of Political Economy to discuss the following question. What is the role of information and knowledge in the socioeconomic dynamics of the twenty-first century? Firstly, the article confronts two different theoretical perspectives: the cognitive capitalism and the polarization of knowledge approaches. Given the lack of agreement between these interpretations, the article also presents some results of an empirical investigation conducted in Silicon Valley (California), where semi-structured interviews with local workers’ representatives were adopted as an instrument of investigation. The voices of those who live the reality represented by the theories expose some contradictions in the local educational system, where the phenomenon of polarization of knowledge strengthens socioeconomic inequalities.  
id UNICAMP-19_26758a07026fecc4dd77a1fb09f51124
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652898
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information ageVoces del valle del silicio exponen la polarización del conocimiento en la era de la informaciónVozes do vale do silício expõem a polarização do conhecimento na era da informaçãoPolarización del conocimientoValle del SilicioEducaciónCapitalismo cognitivoPolarização do conhecimentoVale do SilícioEducaçãoCapitalismo cognitivoPolarization of knowledgeSilicon ValleyEducationCognitive capitalismThe article is part of a research agenda that adopts the lenses of Political Economy to discuss the following question. What is the role of information and knowledge in the socioeconomic dynamics of the twenty-first century? Firstly, the article confronts two different theoretical perspectives: the cognitive capitalism and the polarization of knowledge approaches. Given the lack of agreement between these interpretations, the article also presents some results of an empirical investigation conducted in Silicon Valley (California), where semi-structured interviews with local workers’ representatives were adopted as an instrument of investigation. The voices of those who live the reality represented by the theories expose some contradictions in the local educational system, where the phenomenon of polarization of knowledge strengthens socioeconomic inequalities.  El artículo es parte de una agenda de investigación que adopta las lentes de la Economía Política para discutir la siguiente cuestión: ¿cuál es el papel de la información y del conocimiento en las dinámicas socioeconómicas del siglo XXI? En primer lugar, el artículo confronta dos perspectivas teóricas diferentes: los enfoques del capitalismo cognitivo y de la polarización del conocimiento. Dada la falta de acuerdo entre estas interpretaciones, el artículo también presenta algunos resultados de una investigación empírica conducida en el Valle del Silicio (California), donde entrevistas semiestructuradas con representantes de los trabajadores locales fueron empleadas como instrumento de investigación. Las voces de aquellos que viven la realidad representada por las teorías exponen algunas contradicciones en el sistema de educación local, donde el fenómeno de la polarización del conocimiento expande desigualdades socioeconómicasO artigo está inserido em uma agenda de pesquisa que adota as lentes da Economia Política para discutir a seguinte questão: qual é o papel da informação e do conhecimento nas dinâmicas socioeconômicas do século XXI? Primeiramente, o artigo confronta duas perspectivas teóricas diferentes, a saber, as abordagens do capitalismo cognitivo e da polarização do conhecimento. Dada a falta de acordo entre essas interpretações, o artigo também apresenta alguns resultados de uma investigação empírica conduzida no Vale do Silício (Califórnia), onde entrevistas semiestruturadas com representantes dos trabalhadores locais foram empregadas como instrumento de investigação. As vozes daqueles que vivem a realidade representada pelas teorias expõem algumas contradições no sistema de educação local, onde o fenômeno da polarização do conhecimento expande desigualdades socioeconômicas.Universidade Estadual de Campinas2019-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865289810.20396/etd.v21i4.8652898ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 4 (2019): Des-cri(a)ções e(m) quase-educações; 960-978ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 4 (2019): Descriptions and quasi-educations; 960-978ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 4 (2019): Descripciones y cuasi educaciones; 960-9781676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652898/21547Brazil; 2019Brasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Rodrigo MorenoPinheiro, Marta Macedo Kerr2020-02-13T15:09:38Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652898Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2020-02-13T15:09:38ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age
Voces del valle del silicio exponen la polarización del conocimiento en la era de la información
Vozes do vale do silício expõem a polarização do conhecimento na era da informação
title Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age
spellingShingle Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age
Marques, Rodrigo Moreno
Polarización del conocimiento
Valle del Silicio
Educación
Capitalismo cognitivo
Polarização do conhecimento
Vale do Silício
Educação
Capitalismo cognitivo
Polarization of knowledge
Silicon Valley
Education
Cognitive capitalism
title_short Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age
title_full Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age
title_fullStr Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age
title_full_unstemmed Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age
title_sort Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age
author Marques, Rodrigo Moreno
author_facet Marques, Rodrigo Moreno
Pinheiro, Marta Macedo Kerr
author_role author
author2 Pinheiro, Marta Macedo Kerr
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Rodrigo Moreno
Pinheiro, Marta Macedo Kerr
dc.subject.por.fl_str_mv Polarización del conocimiento
Valle del Silicio
Educación
Capitalismo cognitivo
Polarização do conhecimento
Vale do Silício
Educação
Capitalismo cognitivo
Polarization of knowledge
Silicon Valley
Education
Cognitive capitalism
topic Polarización del conocimiento
Valle del Silicio
Educación
Capitalismo cognitivo
Polarização do conhecimento
Vale do Silício
Educação
Capitalismo cognitivo
Polarization of knowledge
Silicon Valley
Education
Cognitive capitalism
description The article is part of a research agenda that adopts the lenses of Political Economy to discuss the following question. What is the role of information and knowledge in the socioeconomic dynamics of the twenty-first century? Firstly, the article confronts two different theoretical perspectives: the cognitive capitalism and the polarization of knowledge approaches. Given the lack of agreement between these interpretations, the article also presents some results of an empirical investigation conducted in Silicon Valley (California), where semi-structured interviews with local workers’ representatives were adopted as an instrument of investigation. The voices of those who live the reality represented by the theories expose some contradictions in the local educational system, where the phenomenon of polarization of knowledge strengthens socioeconomic inequalities.  
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652898
10.20396/etd.v21i4.8652898
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652898
identifier_str_mv 10.20396/etd.v21i4.8652898
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652898/21547
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 4 (2019): Des-cri(a)ções e(m) quase-educações; 960-978
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 4 (2019): Descriptions and quasi-educations; 960-978
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 4 (2019): Descripciones y cuasi educaciones; 960-978
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1748950175300190208