Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652898 |
Resumo: | The article is part of a research agenda that adopts the lenses of Political Economy to discuss the following question. What is the role of information and knowledge in the socioeconomic dynamics of the twenty-first century? Firstly, the article confronts two different theoretical perspectives: the cognitive capitalism and the polarization of knowledge approaches. Given the lack of agreement between these interpretations, the article also presents some results of an empirical investigation conducted in Silicon Valley (California), where semi-structured interviews with local workers’ representatives were adopted as an instrument of investigation. The voices of those who live the reality represented by the theories expose some contradictions in the local educational system, where the phenomenon of polarization of knowledge strengthens socioeconomic inequalities. |
id |
UNICAMP-19_26758a07026fecc4dd77a1fb09f51124 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652898 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information ageVoces del valle del silicio exponen la polarización del conocimiento en la era de la informaciónVozes do vale do silício expõem a polarização do conhecimento na era da informaçãoPolarización del conocimientoValle del SilicioEducaciónCapitalismo cognitivoPolarização do conhecimentoVale do SilícioEducaçãoCapitalismo cognitivoPolarization of knowledgeSilicon ValleyEducationCognitive capitalismThe article is part of a research agenda that adopts the lenses of Political Economy to discuss the following question. What is the role of information and knowledge in the socioeconomic dynamics of the twenty-first century? Firstly, the article confronts two different theoretical perspectives: the cognitive capitalism and the polarization of knowledge approaches. Given the lack of agreement between these interpretations, the article also presents some results of an empirical investigation conducted in Silicon Valley (California), where semi-structured interviews with local workers’ representatives were adopted as an instrument of investigation. The voices of those who live the reality represented by the theories expose some contradictions in the local educational system, where the phenomenon of polarization of knowledge strengthens socioeconomic inequalities. El artículo es parte de una agenda de investigación que adopta las lentes de la Economía Política para discutir la siguiente cuestión: ¿cuál es el papel de la información y del conocimiento en las dinámicas socioeconómicas del siglo XXI? En primer lugar, el artículo confronta dos perspectivas teóricas diferentes: los enfoques del capitalismo cognitivo y de la polarización del conocimiento. Dada la falta de acuerdo entre estas interpretaciones, el artículo también presenta algunos resultados de una investigación empírica conducida en el Valle del Silicio (California), donde entrevistas semiestructuradas con representantes de los trabajadores locales fueron empleadas como instrumento de investigación. Las voces de aquellos que viven la realidad representada por las teorías exponen algunas contradicciones en el sistema de educación local, donde el fenómeno de la polarización del conocimiento expande desigualdades socioeconómicasO artigo está inserido em uma agenda de pesquisa que adota as lentes da Economia Política para discutir a seguinte questão: qual é o papel da informação e do conhecimento nas dinâmicas socioeconômicas do século XXI? Primeiramente, o artigo confronta duas perspectivas teóricas diferentes, a saber, as abordagens do capitalismo cognitivo e da polarização do conhecimento. Dada a falta de acordo entre essas interpretações, o artigo também apresenta alguns resultados de uma investigação empírica conduzida no Vale do Silício (Califórnia), onde entrevistas semiestruturadas com representantes dos trabalhadores locais foram empregadas como instrumento de investigação. As vozes daqueles que vivem a realidade representada pelas teorias expõem algumas contradições no sistema de educação local, onde o fenômeno da polarização do conhecimento expande desigualdades socioeconômicas.Universidade Estadual de Campinas2019-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865289810.20396/etd.v21i4.8652898ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 4 (2019): Des-cri(a)ções e(m) quase-educações; 960-978ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 4 (2019): Descriptions and quasi-educations; 960-978ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 4 (2019): Descripciones y cuasi educaciones; 960-9781676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652898/21547Brazil; 2019Brasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Rodrigo MorenoPinheiro, Marta Macedo Kerr2020-02-13T15:09:38Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652898Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2020-02-13T15:09:38ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age Voces del valle del silicio exponen la polarización del conocimiento en la era de la información Vozes do vale do silício expõem a polarização do conhecimento na era da informação |
title |
Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age |
spellingShingle |
Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age Marques, Rodrigo Moreno Polarización del conocimiento Valle del Silicio Educación Capitalismo cognitivo Polarização do conhecimento Vale do Silício Educação Capitalismo cognitivo Polarization of knowledge Silicon Valley Education Cognitive capitalism |
title_short |
Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age |
title_full |
Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age |
title_fullStr |
Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age |
title_full_unstemmed |
Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age |
title_sort |
Voices from silicon valley expose the polarization of knowledge in the information age |
author |
Marques, Rodrigo Moreno |
author_facet |
Marques, Rodrigo Moreno Pinheiro, Marta Macedo Kerr |
author_role |
author |
author2 |
Pinheiro, Marta Macedo Kerr |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Rodrigo Moreno Pinheiro, Marta Macedo Kerr |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Polarización del conocimiento Valle del Silicio Educación Capitalismo cognitivo Polarização do conhecimento Vale do Silício Educação Capitalismo cognitivo Polarization of knowledge Silicon Valley Education Cognitive capitalism |
topic |
Polarización del conocimiento Valle del Silicio Educación Capitalismo cognitivo Polarização do conhecimento Vale do Silício Educação Capitalismo cognitivo Polarization of knowledge Silicon Valley Education Cognitive capitalism |
description |
The article is part of a research agenda that adopts the lenses of Political Economy to discuss the following question. What is the role of information and knowledge in the socioeconomic dynamics of the twenty-first century? Firstly, the article confronts two different theoretical perspectives: the cognitive capitalism and the polarization of knowledge approaches. Given the lack of agreement between these interpretations, the article also presents some results of an empirical investigation conducted in Silicon Valley (California), where semi-structured interviews with local workers’ representatives were adopted as an instrument of investigation. The voices of those who live the reality represented by the theories expose some contradictions in the local educational system, where the phenomenon of polarization of knowledge strengthens socioeconomic inequalities. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652898 10.20396/etd.v21i4.8652898 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652898 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v21i4.8652898 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652898/21547 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2019 Brasil; 2019 Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 4 (2019): Des-cri(a)ções e(m) quase-educações; 960-978 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 4 (2019): Descriptions and quasi-educations; 960-978 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 4 (2019): Descripciones y cuasi educaciones; 960-978 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1748950175300190208 |