Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Celestino, Marcelo Salvador
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Valente, Vânia Cristina Pires Nogueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658342
Resumo: The aim of this article was to identify the applicability and benefits of software, simulation processes and simulators for educational practice in different contexts. The text presented here integrated the theoretical foundation and enabled the master's thesis entitled “Applicability of simulation software for teaching Computed Tomography for technicians and technologists in Radiology”. The literature consulted shows the applicability of simulation and its aspects in different areas, such as management, industry, automobile, military, Health, among others, with an educational focus. The benefits described in the literature refer to the acquisition of skills, the development of skills, the exhaustive repetition of an activity without harm or risk to patients, at low cost, among others, through software and simulators, and emphasize the use of these as tools to support teachers for teaching and learning.
id UNICAMP-19_3685381d7e63c0b0cad1f6a99b6a30c8
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658342
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes Potencialidad y beneficios del software, simuladores y sus procesos de aprendizajeAplicabilidade e benefícios de softwares e simuladores em processos de ensino-aprendizagemEducación SoftwareEducación a través de los medios Técnicas de simulación TecnologíaEducaçãoSoftwareEducação pelas mídiasTécnicas de simulaçãoTecnologiaEducation SoftwareEducation through mediaSimulation techniques TechnologyThe aim of this article was to identify the applicability and benefits of software, simulation processes and simulators for educational practice in different contexts. The text presented here integrated the theoretical foundation and enabled the master's thesis entitled “Applicability of simulation software for teaching Computed Tomography for technicians and technologists in Radiology”. The literature consulted shows the applicability of simulation and its aspects in different areas, such as management, industry, automobile, military, Health, among others, with an educational focus. The benefits described in the literature refer to the acquisition of skills, the development of skills, the exhaustive repetition of an activity without harm or risk to patients, at low cost, among others, through software and simulators, and emphasize the use of these as tools to support teachers for teaching and learning.El objetivo de este artículo fue identificar la aplicabilidad y beneficios de software, procesos de simulación y simuladores para la práctica educativa en diferentes contextos. El texto aquí presentado integró la base teórica y habilitó la tesis de maestría titulada “Aplicabilidad de software de simulación para la enseñanza de la Tomografía Computada para técnicos y tecnólogos en Radiología”. La literatura consultada muestra la aplicabilidad de la simulación y sus aspectos en diferentes áreas, como gestión, industria, automotriz, militar, salud, entre otras, con un enfoque educativo. Los beneficios descritos en la literatura se refieren a la adquisición de habilidades, el desarrollo de habilidades, la repetición exhaustiva de una actividad sin daño ni riesgo para los pacientes, a bajo costo, entre otros, a través de software y simuladores, y enfatizan el uso de estos como herramientas de apoyo a los profesores para la enseñanza y el aprendizaje.O objetivo deste artigo foi o de identificar a aplicabilidade e benefícios de softwares, processos de simulação e simuladores para a prática educacional em diferentes contextos. O texto aqui apresentado integrou a fundamentação teórica e viabilizou a dissertação de mestrado intitulada “Aplicabilidade de softwares de simulação para o ensino de Tomografia Computadorizada para técnicos e tecnólogos em Radiologia”. A literatura consultada evidencia a aplicabilidade da simulação e suas vertentes em diferentes áreas, como gestão, indústria, automobilística, militar, Saúde, dentre outras, com enfoque educacional. Os benefícios descritos na literatura referem-se à aquisição de habilidades, ao desenvolvimento de competências, à repetição exaustiva de uma atividade sem prejuízos ou riscos a pacientes, ao baixo custo, dentre outros, por meio de softwares e simuladores, e salientam o uso destes como ferramentas de apoio ao docente para o ensino-aprendizagem.Universidade Estadual de Campinas2021-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865834210.20396/etd.v23i4.8658342ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 4 (2021): Experiências, aprendizagens, narrativas; 881-903ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 4 (2021): Experiences, learning, narratives; 881-903ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 4 (2021): Experiencias, aprendizajes, narrativas; 881-9031676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658342/27538Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCelestino, Marcelo SalvadorValente, Vânia Cristina Pires Nogueira 2021-11-26T14:44:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658342Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:34.896991ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes
Potencialidad y beneficios del software, simuladores y sus procesos de aprendizaje
Aplicabilidade e benefícios de softwares e simuladores em processos de ensino-aprendizagem
title Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes
spellingShingle Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes
Celestino, Marcelo Salvador
Educación
Software
Educación a través de los medios
Técnicas de simulación
Tecnología
Educação
Software
Educação pelas mídias
Técnicas de simulação
Tecnologia
Education
Software
Education through media
Simulation techniques
Technology
title_short Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes
title_full Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes
title_fullStr Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes
title_full_unstemmed Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes
title_sort Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes
author Celestino, Marcelo Salvador
author_facet Celestino, Marcelo Salvador
Valente, Vânia Cristina Pires Nogueira
author_role author
author2 Valente, Vânia Cristina Pires Nogueira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Celestino, Marcelo Salvador
Valente, Vânia Cristina Pires Nogueira
dc.subject.por.fl_str_mv Educación
Software
Educación a través de los medios
Técnicas de simulación
Tecnología
Educação
Software
Educação pelas mídias
Técnicas de simulação
Tecnologia
Education
Software
Education through media
Simulation techniques
Technology
topic Educación
Software
Educación a través de los medios
Técnicas de simulación
Tecnología
Educação
Software
Educação pelas mídias
Técnicas de simulação
Tecnologia
Education
Software
Education through media
Simulation techniques
Technology
description The aim of this article was to identify the applicability and benefits of software, simulation processes and simulators for educational practice in different contexts. The text presented here integrated the theoretical foundation and enabled the master's thesis entitled “Applicability of simulation software for teaching Computed Tomography for technicians and technologists in Radiology”. The literature consulted shows the applicability of simulation and its aspects in different areas, such as management, industry, automobile, military, Health, among others, with an educational focus. The benefits described in the literature refer to the acquisition of skills, the development of skills, the exhaustive repetition of an activity without harm or risk to patients, at low cost, among others, through software and simulators, and emphasize the use of these as tools to support teachers for teaching and learning.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658342
10.20396/etd.v23i4.8658342
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658342
identifier_str_mv 10.20396/etd.v23i4.8658342
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658342/27538
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 4 (2021): Experiências, aprendizagens, narrativas; 881-903
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 4 (2021): Experiences, learning, narratives; 881-903
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 4 (2021): Experiencias, aprendizajes, narrativas; 881-903
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654936801280