Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Danelon, Márcio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lima, Sílvia Cristina Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667838
Resumo: This article seeks to reflect on the concept of self-training as a process of “cultivation of the self”, analyzed from the extemporaneous third entitled Schopenhauer as an Educator. Self-formation is investigated as a process that is effective as long as the affirmation of existence occurs. Taking as an example the figures of the artist, the philosopher and the saint as pedagogical types insofar as they exemplify the overcoming of the standardized and massified model of education and life present in modernity.
id UNICAMP-19_554d4ad6d4baaea0dc6191ed9694903d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667838
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical typesLa autoformación como “cultivo de ti mismo": el Artista, el Filósofo y el Santo como tipos pedagógicosA autoformação como "cultivo de si": o Artista, o Filósofo e o Santo como tipos pedagógicosEducaciónEscuelaFilosofía de la educaciónPedagogíaEducationSchoolPhilosophy of educationPedagogyEducaçãoEscolaFilosofia da educaçãoPedagogiaThis article seeks to reflect on the concept of self-training as a process of “cultivation of the self”, analyzed from the extemporaneous third entitled Schopenhauer as an Educator. Self-formation is investigated as a process that is effective as long as the affirmation of existence occurs. Taking as an example the figures of the artist, the philosopher and the saint as pedagogical types insofar as they exemplify the overcoming of the standardized and massified model of education and life present in modernity.Este artículo busca reflexionar sobre el concepto de autoformación como proceso de “cultivo del yo”, analizado desde el extemporáneo tercero titulado Schopenhauer como educador. El autoformación se investiga como un proceso que es eficaz mientras se produzca la afirmación de la existencia. Tomando como ejemplo las figuras del artista, el filósofo y el santo como tipos pedagógicos en la medida en que ejemplifican la superación del modelo estandarizado y masificado de educación y vida presente en la modernidad.Este artigo busca refletir sobre o conceito de autoformação como um processo de “cultivo de si”, analisado com base na terceira extemporânea intitulada Schopenhauer como Educador. Investiga-se a autoformação como um processo que se efetiva na medida em que ocorre a afirmação da existência. Tomando como exemplo as figuras do artista, do filósofo e do santo como tipos pedagógicos na medida em que exemplificam a superação do modelo padronizado e massificado da educação e da vida presente na modernidade.Universidade Estadual de Campinas2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866783810.20396/etd.v25i00.8667838ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023075ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023075ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230751676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667838/32975Brazil; Contemporary Brasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDanelon, MárcioLima, Sílvia Cristina Fernandes2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667838Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types
La autoformación como “cultivo de ti mismo": el Artista, el Filósofo y el Santo como tipos pedagógicos
A autoformação como "cultivo de si": o Artista, o Filósofo e o Santo como tipos pedagógicos
title Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types
spellingShingle Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types
Danelon, Márcio
Educación
Escuela
Filosofía de la educación
Pedagogía
Education
School
Philosophy of education
Pedagogy
Educação
Escola
Filosofia da educação
Pedagogia
title_short Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types
title_full Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types
title_fullStr Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types
title_full_unstemmed Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types
title_sort Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types
author Danelon, Márcio
author_facet Danelon, Márcio
Lima, Sílvia Cristina Fernandes
author_role author
author2 Lima, Sílvia Cristina Fernandes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Danelon, Márcio
Lima, Sílvia Cristina Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Educación
Escuela
Filosofía de la educación
Pedagogía
Education
School
Philosophy of education
Pedagogy
Educação
Escola
Filosofia da educação
Pedagogia
topic Educación
Escuela
Filosofía de la educación
Pedagogía
Education
School
Philosophy of education
Pedagogy
Educação
Escola
Filosofia da educação
Pedagogia
description This article seeks to reflect on the concept of self-training as a process of “cultivation of the self”, analyzed from the extemporaneous third entitled Schopenhauer as an Educator. Self-formation is investigated as a process that is effective as long as the affirmation of existence occurs. Taking as an example the figures of the artist, the philosopher and the saint as pedagogical types insofar as they exemplify the overcoming of the standardized and massified model of education and life present in modernity.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667838
10.20396/etd.v25i00.8667838
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667838
identifier_str_mv 10.20396/etd.v25i00.8667838
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667838/32975
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023075
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023075
ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023075
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649685532672