Training of education workers: ethical-epistemological assumptions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8655669 |
Resumo: | The article debates the experience of a training program carried out in a municipality in the Southeast region of Brazil in the field of Public Education. The program glimpsed formative processes in and for work aiming at implanting a Workers' Health Committees in Schools. The Ethical-epistemological presuppositions were Ergology, formulated by Yves Schwartz, the concept of health by Georges Canguilhem and the Pedagogy of Alternation as a structuring method of the formative process. It intended to combine training-research-intervention, highlighting the experience of workers in schools. The experience has shown the importance of developing research methodologies that highlight the knowledge produced by workers. |
id |
UNICAMP-19_6240cadc56a221045f67d5dce9ad73de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8655669 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Training of education workers: ethical-epistemological assumptions Formación de trabajadores de la educación: presupuestos ético-epistemológicosFormação de trabalhadores da educação: pressupostos ético-epistemológicosJobActivityEducationCheersTrabajoActividadEducaciónFormaciónSaludTrabalhoAtividadeEducaçãoFormaçãoSaúdeThe article debates the experience of a training program carried out in a municipality in the Southeast region of Brazil in the field of Public Education. The program glimpsed formative processes in and for work aiming at implanting a Workers' Health Committees in Schools. The Ethical-epistemological presuppositions were Ergology, formulated by Yves Schwartz, the concept of health by Georges Canguilhem and the Pedagogy of Alternation as a structuring method of the formative process. It intended to combine training-research-intervention, highlighting the experience of workers in schools. The experience has shown the importance of developing research methodologies that highlight the knowledge produced by workers.artículo aborda la experiencia de un programa de formación realizado en un municipio de la región Sudeste de Brasil en el campo de la educación pública. El programa vislumbró procesos formativos en el y por el trabajo con el objetivo de implantar Comisiones de Salud del Trabajador en las Escuelas. Tuvo como presupuestos ético-epistemológicos la ergología, formulada por Yves Schwartz, el concepto de salud de Georges Canguilhem y la Pedagogía de la Alternancia como método estructurador del processo formativo. Procuró conjuntar formación-investigación-intervención, con destaque para la experiencia de los trabajadores en las escuelas. La experiencia indicó la importancia de desarrollarse metodologías de investigación que resalten el conocimiento producido por los trabajadores.O artigo aborda a experiência de um programa de formação realizado num município da região Sudeste do Brasil no campo da educação pública. O programa vislumbrou processos formativos no e pelo trabalho com o objetivo de implantar Comissões de Saúde do Trabalhador nas Escolas. Teve como pressupostos ético-epistemológicos a ergologia, formulada por Yves Schwartz, o conceito de saúde de Georges Canguilhem e a Pedagogia da Alternância como método estruturador do processo formativo. Visou conjugar formação-pesquisa-intervenção, com destaque para a experiência dos trabalhadores nas escolas. A experiência indicou a importância de se desenvolverem metodologias de pesquisa que ressaltem o conhecimento produzido pelos trabalhadores.Universidade Estadual de Campinas2021-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865566910.20396/etd.v23i1.8655669ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 1 (2021): Educação, recomeços: o novo sempre vem; 250-272ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 1 (2021): Education, new beginnings: the new always comes; 250-272ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 1 (2021): Educación, nuevos comienzos: lo nuevo siempre llega; 250-2721676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8655669/26146Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Maria Elizabeth Barros de Muniz, Helder Pordeus2021-03-03T13:09:27Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8655669Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2021-03-03T13:09:27ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Training of education workers: ethical-epistemological assumptions Formación de trabajadores de la educación: presupuestos ético-epistemológicos Formação de trabalhadores da educação: pressupostos ético-epistemológicos |
title |
Training of education workers: ethical-epistemological assumptions |
spellingShingle |
Training of education workers: ethical-epistemological assumptions Barros, Maria Elizabeth Barros de Job Activity Education Cheers Trabajo Actividad Educación Formación Salud Trabalho Atividade Educação Formação Saúde |
title_short |
Training of education workers: ethical-epistemological assumptions |
title_full |
Training of education workers: ethical-epistemological assumptions |
title_fullStr |
Training of education workers: ethical-epistemological assumptions |
title_full_unstemmed |
Training of education workers: ethical-epistemological assumptions |
title_sort |
Training of education workers: ethical-epistemological assumptions |
author |
Barros, Maria Elizabeth Barros de |
author_facet |
Barros, Maria Elizabeth Barros de Muniz, Helder Pordeus |
author_role |
author |
author2 |
Muniz, Helder Pordeus |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Maria Elizabeth Barros de Muniz, Helder Pordeus |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Job Activity Education Cheers Trabajo Actividad Educación Formación Salud Trabalho Atividade Educação Formação Saúde |
topic |
Job Activity Education Cheers Trabajo Actividad Educación Formación Salud Trabalho Atividade Educação Formação Saúde |
description |
The article debates the experience of a training program carried out in a municipality in the Southeast region of Brazil in the field of Public Education. The program glimpsed formative processes in and for work aiming at implanting a Workers' Health Committees in Schools. The Ethical-epistemological presuppositions were Ergology, formulated by Yves Schwartz, the concept of health by Georges Canguilhem and the Pedagogy of Alternation as a structuring method of the formative process. It intended to combine training-research-intervention, highlighting the experience of workers in schools. The experience has shown the importance of developing research methodologies that highlight the knowledge produced by workers. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8655669 10.20396/etd.v23i1.8655669 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8655669 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v23i1.8655669 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8655669/26146 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 1 (2021): Educação, recomeços: o novo sempre vem; 250-272 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 1 (2021): Education, new beginnings: the new always comes; 250-272 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 1 (2021): Educación, nuevos comienzos: lo nuevo siempre llega; 250-272 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1748950175471108096 |