School material culture and intellectual history

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Escolano Benito, Agustín
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660176
Resumo: This essay proposes some reflections and suggestions in order to raise the need to rethink the material culture of the school, a field that has been shaping up in recent years as an innovative historiographic trend in the intellectual history of education. Material and intellectual are not opposed, as might be suspected at first sight, since the consideration of materialities as objects and as contents by contemporary historiography, and not only as a source, is due to an operation of cultural history that it has to be carried out from intellectual presumptions. Otherwise, the historical operation would be reduced to a mere ethnographic construction, and therefore it would not transcend the positivist and instrumental orientation of the analysis. The intellectual vision of the material changes the episteme and introduces a new criticism in the material culture
id UNICAMP-19_cd34bab70c8159d8d02682757d1e6c2b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660176
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling School material culture and intellectual history Cultura material de la escuela e historia intelectualCultura material da escola e história intelectualMaterial culture of the schoolExperience historyIntellectual historyMaterials with cultureThe third teacherHistorical-educational heritageCultura Material da EscolaHistoria da ExperiênciaHistória IntelectualMateriais com culturaO terceiro professorpatrimônio histórico educativoCultura material de la escuelaHistoria de la experienciaHistoria intelectualPatrimonio histórico-educativoEl tercer maestroMateriales con culturaThis essay proposes some reflections and suggestions in order to raise the need to rethink the material culture of the school, a field that has been shaping up in recent years as an innovative historiographic trend in the intellectual history of education. Material and intellectual are not opposed, as might be suspected at first sight, since the consideration of materialities as objects and as contents by contemporary historiography, and not only as a source, is due to an operation of cultural history that it has to be carried out from intellectual presumptions. Otherwise, the historical operation would be reduced to a mere ethnographic construction, and therefore it would not transcend the positivist and instrumental orientation of the analysis. The intellectual vision of the material changes the episteme and introduces a new criticism in the material cultureEste ensayo propone algunas reflexiones y sugerencias en orden a plantear la necesidad de repensar la cultura material de la escuela, un campo que se ha ido configurando en los últimos años como corriente historiográfica innovadora en la historia intelectual de la educación. Material e intelectual no se contraponen, como pudiera a primera vista sospecharse, toda vez que la consideración de las materialidades como objetos y como contenidos por parte de la historiografía contemporánea, y no solo como fuente, obedece a una operación de la historia cultural que se ha de llevar a cabo desde presupuestos intelectuales. De no ser así, la operación histórica se reduciría a ser una mera construcción etnográfica, y por consiguiente no trascendería la orientación positivista e instrumental del análisis. La visión intelectual de lo material cambia la episteme e introduce una nueva crítica en la cultura material.Este ensaio propõe algumas reflexões e sugestões para levantar a necessidade de repensar a cultura material da escola, um campo que vem se configurando nos últimos anos como uma tendência historiográfica inovadora na história intelectual da educação. O material e o intelectual não se opõem, como se pode suspeitar à primeira vista, uma vez que a consideração das materialidades como objetos e conteúdos pela historiografia contemporânea, e não apenas como fonte, obedeça a uma operação da história cultural que deve ser realizada a partir de pressupostos intelectuais. Caso contrário, a operação histórica seria reduzida a ser uma mera construção etnográfica e, portanto, não transcenderia a orientação positivista e instrumental da análise. A visão intelectual do material muda a episteme e introduz uma nova crítica na cultura material.  Universidade Estadual de Campinas2020-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866017610.20396/etd.v22i4.8660176ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 793-811ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 4 (2020): Culture, Knowledge and School Disciplines in Ibero-America - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 793-811ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 793-8111676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660176/23169Colombia; ContemporaryColombia; ContemporáneoColômbia; ContemporâneoCopyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEscolano Benito, Agustín2020-11-13T09:42:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660176Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:37.597389ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv School material culture and intellectual history
Cultura material de la escuela e historia intelectual
Cultura material da escola e história intelectual
title School material culture and intellectual history
spellingShingle School material culture and intellectual history
Escolano Benito, Agustín
Material culture of the school
Experience history
Intellectual history
Materials with culture
The third teacher
Historical-educational heritage
Cultura Material da Escola
Historia da Experiência
História Intelectual
Materiais com cultura
O terceiro professor
patrimônio histórico educativo
Cultura material de la escuela
Historia de la experiencia
Historia intelectual
Patrimonio histórico-educativo
El tercer maestro
Materiales con cultura
title_short School material culture and intellectual history
title_full School material culture and intellectual history
title_fullStr School material culture and intellectual history
title_full_unstemmed School material culture and intellectual history
title_sort School material culture and intellectual history
author Escolano Benito, Agustín
author_facet Escolano Benito, Agustín
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Escolano Benito, Agustín
dc.subject.por.fl_str_mv Material culture of the school
Experience history
Intellectual history
Materials with culture
The third teacher
Historical-educational heritage
Cultura Material da Escola
Historia da Experiência
História Intelectual
Materiais com cultura
O terceiro professor
patrimônio histórico educativo
Cultura material de la escuela
Historia de la experiencia
Historia intelectual
Patrimonio histórico-educativo
El tercer maestro
Materiales con cultura
topic Material culture of the school
Experience history
Intellectual history
Materials with culture
The third teacher
Historical-educational heritage
Cultura Material da Escola
Historia da Experiência
História Intelectual
Materiais com cultura
O terceiro professor
patrimônio histórico educativo
Cultura material de la escuela
Historia de la experiencia
Historia intelectual
Patrimonio histórico-educativo
El tercer maestro
Materiales con cultura
description This essay proposes some reflections and suggestions in order to raise the need to rethink the material culture of the school, a field that has been shaping up in recent years as an innovative historiographic trend in the intellectual history of education. Material and intellectual are not opposed, as might be suspected at first sight, since the consideration of materialities as objects and as contents by contemporary historiography, and not only as a source, is due to an operation of cultural history that it has to be carried out from intellectual presumptions. Otherwise, the historical operation would be reduced to a mere ethnographic construction, and therefore it would not transcend the positivist and instrumental orientation of the analysis. The intellectual vision of the material changes the episteme and introduces a new criticism in the material culture
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660176
10.20396/etd.v22i4.8660176
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660176
identifier_str_mv 10.20396/etd.v22i4.8660176
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660176/23169
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Colombia; Contemporary
Colombia; Contemporáneo
Colômbia; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 793-811
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 4 (2020): Culture, Knowledge and School Disciplines in Ibero-America - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 793-811
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 793-811
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216655048998912