Use of biology educational videos on youtube by high school students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665025 |
Resumo: | Educational videos on YouTube seem to play an increasingly important role at students education, especially in the study of nature sciences subjects. This research investigated the relationship of high school students with biology educational videos available on the YouTube platform, regarding frequency, motivations and preferences of use. A questionnaire was applied to 132 high school students from Colégio de Aplicação of Federeal University of Santa Catarina in Florianópolis. Subsequently, a focus group was formed with eight randomly selected students for deepening. The analysis showed that Biology videos on the YouTube platform have been frequently searched for the study of the curricular contents of this discipline and the main motivation of use is to get good grades in exams. In addition, it was observed that there is a group of more watched channels, which present a preferred class model among students, these results indicate the use of videos as a means to repeat a model that already happens at school. |
id |
UNICAMP-19_d66cc29ce15c9f968f07d2cc1796506c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8665025 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Use of biology educational videos on youtube by high school studentsUso de videos educativos de biología en youtube por estudiantes de escuela secundariaUtilização de vídeos educativos de biologia no youtube por estudantes do ensino médioCanales educativosEnseñanza de biologíaEnseñanza de videoVideo educativoEnsino por vídeoBiologiaCanais educativosVídeo educativoEducational channelsEducational technologyEducational videoBiology educationEducational videos on YouTube seem to play an increasingly important role at students education, especially in the study of nature sciences subjects. This research investigated the relationship of high school students with biology educational videos available on the YouTube platform, regarding frequency, motivations and preferences of use. A questionnaire was applied to 132 high school students from Colégio de Aplicação of Federeal University of Santa Catarina in Florianópolis. Subsequently, a focus group was formed with eight randomly selected students for deepening. The analysis showed that Biology videos on the YouTube platform have been frequently searched for the study of the curricular contents of this discipline and the main motivation of use is to get good grades in exams. In addition, it was observed that there is a group of more watched channels, which present a preferred class model among students, these results indicate the use of videos as a means to repeat a model that already happens at school.Los videos educativos en YouTube parecen jugar un papel cada vez más relevante en la educación de los estudiantes, especialmente en el estudio de las Ciencias Naturales. Esta investigación investigó la relación de los estudiantes de secundaria con los videos educativos sobre Biología, disponibles en la plataforma de YouTube, en cuanto a uso, frecuencia, motivaciones y preferencias. Para ello, se realizó un cuestionario con 132 estudiantes de secundaria de la Facultad de Aplicación de la UFSC en Florianópolis y, posteriormente, se conformó un grupo focal con ocho estudiantes seleccionados al azar, para profundizar algunas preguntas. El análisis de los datos arrojó que los videos de Biología en la plataforma de YouTube han sido frecuentemente buscados para el estudio de los contenidos curriculares de esta disciplina, con el principal objetivo de obtener buenas calificaciones en los exámenes. Además, se observó que existe un grupo de canales más vistos, los cuales presentan un modelo de clase preferido entre los estudiantes, lo que indica, a priori, el uso de videos como medio para repetir el proceso que se desarrolla en la escuela.Os vídeos educativos do YouTube apresentam um papel cada vez mais relevante na formação dos estudantes, especialmente no estudo das Ciências Naturais. Esta pesquisa investigou a relação dos estudantes do ensino médio com os vídeos educativos de Biologia disponíveis na plataforma YouTube, quanto ao uso, à frequência, às motivações e às preferências. Para isso, realizou-se um questionário com 132 estudantes do ensino médio do Colégio de Aplicação da UFSC em Florianópolis e, posteriormente, formou-se um grupo focal com oito estudantes sorteados, para aprofundamento de algumas questões. A análise dos dados mostrou que os vídeos de Biologia da plataforma YouTube vêm sendo buscados frequentemente para o estudo dos conteúdos curriculares dessa disciplina, com o objetivo principal de tirar boas notas nos exames. Além disso, observou-se que existe um grupo de canais mais assistidos, que apresentam um modelo de aula preferido entre os estudantes, o que indica, o uso dos vídeos como um meio para repetir o processo que acontece na escola.Universidade Estadual de Campinas2022-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866502510.20396/etd.v24i1.8665025ETD - Educação Temática Digital; v. 24 n. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 71-90ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 No. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 71-90ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 Núm. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 71-901676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665025/28042Global; Contemporary Global; ContemporáneoGlobal; ContemporâneoCopyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Maria EduardaDuso, Leandro2022-04-07T19:42:13Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8665025Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:40.015504ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of biology educational videos on youtube by high school students Uso de videos educativos de biología en youtube por estudiantes de escuela secundaria Utilização de vídeos educativos de biologia no youtube por estudantes do ensino médio |
title |
Use of biology educational videos on youtube by high school students |
spellingShingle |
Use of biology educational videos on youtube by high school students Melo, Maria Eduarda Canales educativos Enseñanza de biología Enseñanza de video Video educativo Ensino por vídeo Biologia Canais educativos Vídeo educativo Educational channels Educational technology Educational video Biology education |
title_short |
Use of biology educational videos on youtube by high school students |
title_full |
Use of biology educational videos on youtube by high school students |
title_fullStr |
Use of biology educational videos on youtube by high school students |
title_full_unstemmed |
Use of biology educational videos on youtube by high school students |
title_sort |
Use of biology educational videos on youtube by high school students |
author |
Melo, Maria Eduarda |
author_facet |
Melo, Maria Eduarda Duso, Leandro |
author_role |
author |
author2 |
Duso, Leandro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Maria Eduarda Duso, Leandro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Canales educativos Enseñanza de biología Enseñanza de video Video educativo Ensino por vídeo Biologia Canais educativos Vídeo educativo Educational channels Educational technology Educational video Biology education |
topic |
Canales educativos Enseñanza de biología Enseñanza de video Video educativo Ensino por vídeo Biologia Canais educativos Vídeo educativo Educational channels Educational technology Educational video Biology education |
description |
Educational videos on YouTube seem to play an increasingly important role at students education, especially in the study of nature sciences subjects. This research investigated the relationship of high school students with biology educational videos available on the YouTube platform, regarding frequency, motivations and preferences of use. A questionnaire was applied to 132 high school students from Colégio de Aplicação of Federeal University of Santa Catarina in Florianópolis. Subsequently, a focus group was formed with eight randomly selected students for deepening. The analysis showed that Biology videos on the YouTube platform have been frequently searched for the study of the curricular contents of this discipline and the main motivation of use is to get good grades in exams. In addition, it was observed that there is a group of more watched channels, which present a preferred class model among students, these results indicate the use of videos as a means to repeat a model that already happens at school. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665025 10.20396/etd.v24i1.8665025 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665025 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v24i1.8665025 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665025/28042 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Global; Contemporary Global; Contemporáneo Global; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 24 n. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 71-90 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 No. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 71-90 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 Núm. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 71-90 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216655217819648 |